L’entrada de les tauletes digitals a les aules  de l’escola d’educació especial Josep Sol i Rodríguez a Santa Coloma de Gramanet va aportar un valor afegit a algunes de les activitats programades. L’ús dels dispositius va facilitar  oferir un ventall d’experiències de treball en les que els alumnes participessin activament i fomentessin la seva creativitat.

Les propostes treballades es desenvolupen en la línia de l’escola i dels principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge de:

• proporcionar múltiples mitjans de comunicació
  • proporcionar múltiples mitjans per a la motivació i la implicació en l’aprenentatge.

Al centre tenen molt present la diversitat, les fortaleses i necessitats dels alumnes per tal d’oferir-los experiències educatives significatives. En aquest cas compartirem l’activitat realitzada a 4 aules d’alumnes de primària d’entre 8 i 13 anys. Concretament han participat 26 nois i noies amb diagnòstics variats, els seus tutors i una de les logopedes de l’escola.

Per començar i per tal que els alumnes es familiaritzessin amb l’eina, van experimentar amb la càmera de fotos. La proposta era molt lliure: podien fer fotos als companys, la mestra, la classe… Ben aviat van descobrir el botó que permet fer-se fotos a ells mateixos (“selfie”).  Les possibilitats expressives, fent ganyotes i gestos,  van sorgir d’immediat. Una vegada fetes les fotos les  miraven a la Galeria fet que va propiciar que comencessin a adonar-se i a reflexionar que moltes no es veien bé o no els hi agradaven… Es poden esborrar…? va ser una altra feina!

Captura de pantalla 2015-06-29 a las 14.33.43

Desprès es van intercanviar les tauletes per veure les fotos dels altres companys identificar-les, trobar-se o no en elles… i provar el vídeo sense complexos.

Ara ja havien experimentat i coneixien el funcionament de la càmera de fotos. La proposta següent va consistir en anar per l’escola i cercar els espCaptura de pantalla 2015-06-29 a las 14.33.36ais més significatius para cadascun dels participants. Havien de ser responsables i tenir cura de la tauleta que portaven a les mans, pensar quina foto volien fer, i fer-ne unes quantes per poder triar les més adequades.

Aquestes imatges realitzades van donar peu a diverses propostes. D’una banda van servir per utilitzar-les com a fons d’un escenari on un avatar parlant també creat per ells expliqués el seu lloc preferit del centre. Van utilitzar l’app Tellagami.

També van fer un joc d’endevinalles.  A partir de les fotos de l’aula, havien de pensar i crear les definicions dels espais triats. Posteriorment gravar amb so o vídeo aquesta definició  i, amb elCaptura de pantalla 2015-06-29 a las 14.34.25 suport dels mestres, generar el codi QR que permetés accedir a la producció penjada al núvol.  Posteriorment es va realitzar un mural en una cartolina on es visualitzaven els codi QR (amb el vídeo descriptiu) i al darrera  la imatge que mostrava la solució.  Els jugadors escolten la definició i han d’endevinar quin és l’espai triat comprovant després si ho han encertat. Aquest mural va anar passant per les aules i està previst que arribi també a les famílies dels alumnes.

Han fet també altres propostes  amb l’app Bitsboard que genera de forma automàtica activitats d’identificació, memòria, puzzles, escriptura… a partir de taulers creats amb les imatges fotografiades.

Captura de pantalla 2015-06-29 a las 14.34.55

La valoració que fa el centre sobre l’experiència  ha estat molt positiva. “Els alumnes han estat actius i motivats en tot el procés,  participant en la creació d’activitats. La proposta  fa referència a l’entorn immediat dels alumnes,  la qual cosa serà mot significativa  i propera per a ells. El fet de que prenguin ells la iniciativa, que facin les fotos, poder-se veure en els videos i sentir la seva veu els resulta molt motivador i engrescador i és una excel.lent eina d’aprenentatge. Un altre punt fort és que algunes de les apps descarregades (com per exemple, el Birstboard) permeten els nens treballar amb autonomia, seguint cadascú el seu propi ritme d’aprenentatge. Però el que més destaquem és que ha potenciat la comunicació entre els nens, ha fomentat que puguin etiquetar de forma correcta el món que els envolta, que puguin expressar les coses que els agraden i que puguin definir mínimament el seu entorn.”

Més informació al blog del centre

Apps utilitzades:

tellagami1   Bitsboard