ESO

La funció dels mitjans de comunicació

21/11/2012

Els mitjans de comunicació modelen la imatge que tenim del món, els nostres models i els nostres símbols; però molts en banalitzen els continguts, i a Catalunya, els de la resta de l’estat fan una forta pressió cultural.

 

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/latituds/la-funcio-dels-mitjans-de-comunicacio/video/4102153/#

 

Realitat o dibuix? Les obres hiperrealistes d’un artista britànic

17/01/2016

Els dibuixos hiperrealistes de l’artista britànic Howard Lee deixen bocabadats els usuaris de YouTube. La perfecció de les seves obres fa que sigui molt difícil distingir-les de l’objecte real. Howard Lee és un professor britànic d’art, d’Educació Secundària, i sovint publica aquests divertits vídeos…

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/realitat-o-dibuix-les-obres-hiperrealistes-dun-artista-britanic/video/5578006/

 

 

TEMA 1. LA SOCIETAT ON VIVIM. LA CREATIVITAT PLÀSTICA.

diumenge, 3 de juliol del 2011.

 

http://iesbeatrizpoloianez.blogspot.com.es/2011/07/tema-1-la-societat-on-vivim-la.html

ACTIVITAT
LA SOCIETAT ON VIVIM
Unitat didàctica 1. La societat on vivim. La creativitat plástica
“El arte de navegar 3”
Para navegar puedes buscar aguas peligrosas.
Puedes descender rápidos.
Puedes ir contra corriente o puedes recorrer la costa.
Puedes dejar que te arrastren las mareas y dejarte llevar por la corriente.
Puedes ir contemplando, como si fuera una película o una gran pintura en
movimiento o una escultura universal.
Esa es nuestra gran obra de arte. El recorrido que elijamos con nuestra barca…
Juanjo Sáez
La creativitat plàstica
La creativitat plàstica és una de les dimensions més importants de la naturalesa humana, l’èsser humà s’ha expressat sempre a través de la imatge. Per, això, s’ha valgut d’un llenguatge universal, que no està sotmès a la barrera de les llengu?es i que permet una àmplia diversitat de manifestacions.
· La imatge artística i quotidiana.
La imatge artística
Les obres d’art són imatges que resulti de l’activitat creadora en l’ús del llenguatge visual. De manera general, es pot dir que el que caracteritza determinades imatges com obres d’art és la funció estètica que hi predomina. Això suposa la intenció en el creador de produir un objecte bell que resulti plaent per a l’observador. Tanmateix, el valor artístic d’una imatge respon a consideracions, en certa mesura, subjectives i relacionades amb el moment i el lloc en que sorgeix o es percep.

En les últimes dècades del segle XX s’han desenvolupat una sèrie de moviments artístics que han configurat un panorama caracteritzat per la diversitat creativa. La característica comuna a tots aquests moviments és l’actitud de ruptura amb l’art tradicional. La intenció de produir bellesa i plaer estètic perd importància davant l’interès per manifestar el predomini de la llibertat del creador.

 Guerrilla Girls
Bansky
Cartografía do tempo Freixanes
La imatge quotidiana
Les imatges són els signes del llenguatge visual, es a dir, són unitats comunicatives dotades de significat i capaces, per això, de transmetre un missatge. Hi ha diferents tipus d’imatges per la relació que mantenen o la idea que representen;
· La icona és un signe que manté una relació de semblança en la forma amb allò que representa.
·Un símbol és una imatge que representa un concepte perquè s’associa amb ell per tradició de manera convencional.
D’altra banda, les imatges que percebem en l’entorn compleixen fonamental dues funcions:
· Funció informativa. Transmeten un missatge de manera objectiva sense fer cap mena d’interpretació.
· Funció expressiva. Pretenen plasmar sentiments o provocar emocions en l’espectador.
· El procés de creació d’una imatge
Les imatges es creen perquè siguin vistes. En aquest sentit, poden dir que una imatge és
un misatge a través del qual un emissor tracta de cominicar alguna cosa a un receptor.
El valor de la imatge està dons, determinat per dos punts de vista:
· El punt de vista del creador que tracta d’expressar alguna cosa amb una finalitat
determinada.
· El punt de vista de l’observador, que la interpreta en un context personal i social
determinat.
Les principals fases del procés creatiu són les segu?ents:
1. Definició de l’objectiu
2. Recerca d’indformació.
3. Selecció del contingut.
4. Avaluació de les idees.
5. Execució.
· Mitjans de creació de imatges artístiques i quotidianes.
Artístiques

Dibuix

Pintura

Gravat

Escultura

Arquitectura

Cinema
Imatges Quotidianes

Disseny gràfic

Disseny industrial

Disseny d’espais

Televisió

Internet

Visualització del vídeo “Societat de la informació”.

Una societat de la informació és aquella en la qual les tecnologies que
faciliten la creació, distribució i manipulació de la informació juguen un
paper important en les activitats socials, culturals i econòmiques.
Debat.
· Quin efecte creieu que han produït els canvis tecnològics al món
personal i soci-cultural?
· Quins mitjans de les tecnologies de la informació i la comunicació
utilitzes?
· Com creieu que la creativitat plàstica pot aprofitar aquests recursos?



http://www.youtube.com/watch?v=CzYzVXxbAoA2a SESSIÓ. · Explicació i creació d’un blog personal.

Blog

En informàtica, un blog o bé bitàcola, (de l’anglès blog, truncació de weblog: diari web) és un diari interactiu personal (dip) a Internet. Un blog és dissenyat perquè, com un diari, cada article tingui data de publicació, de manera que la persona que escriu i les que llegeixen puguin seguir tot el que s’ha publicat i editat. En cada missatge o article d’un bloc els lectors poden escriure comentaris (si l’autor ho permet) i aquest, al seu torn, donar-los resposta. Cada blog té el seu propi tema i n’hi ha de tipus personal, econòmic, periodístic, tecnològic, educatiu, polític, etc.

http://ca.wikipedia.org/wiki/Blog

1-El primer que anem a fer és anar a
www.blogger.com i punxarem sobre el botó que
posa començar.

2- Omplir les dades

3. Nom del blog i comprovar la disponibilitat.

4. Continuar

5- Escollir la plantilla d’inici, que pot ser
modificada posteriorment en disseny.

6- Creació de perfil

7-Dissenya el teu blog.

8. Creació d’entrades.

9- Insertar imatges

10- Inserir vídeo.

11- Afegir un enllaç

12- Editar pàgines

13- Configurar llista d’enllaços. Afegir blog dels
companys i la professors.

14- Visualització del blog de la professora
i continguts. http://iesbeatrizpoloianez.blogspot.com/3a SESSIÓ. · Plantejament de l’activitat. Elaboració de grups. Investigació sobre notícies/imatges que tracten problemes socials en diferents àmbits. Publicació al blog personal selecció d’un problema.
Els alumnes hauran d’elaborar mitjançant el Gimp, encara que també podrà emprar altres tècniques plàstiques sobre la impressió, un fotomuntatge que mostri un problema social.

El fotomuntage

El fotomuntatge és la tècnica fotogràfica que forma la composició d’una sola imatge a partir de la reunió de dues o més fotografies. Ara es tendeix a definir com els procediments fotogràfics, amb tècniques de laboratori com positivar un o més negatius o, bé, mitjançant tecnologia digital.

Per inspirar-se:
John Heartfield

Josep Renau

Martha Rosler

Javier Piñon

David hockney

Recerca de notícies i imatges

4a SESSIÓ. · Explicació de les eines bàsiques del gimp i escanejament d’imatges. Publicació al blog de les proves.
Eines del gimp

Obrir una imatge

Desar arxiu

Retallar i enganxar

Capa
Crear capa nova

Duplicar capa

Combinar capes visibles

Esborrar capa

Mida de la imatge
· Imatge
· Mida de la imatge

Escalar imatge

Eines de tisores de selecció

Eina de selecció de color

Eina de farciment



Eina de text

Eina de tinta

5a a 6a SESSIÓ. · Creació del missatge publicitari mitjançant el Gimp.
Exemples de treballs d’alumnes que van treballar el mateix tema però amb tècniques diferents.

7a SESSIÓ. · Publicació del procés i resultat final al blog. Qu?estionaris, exposició oral i visual dels treballs.

AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ DELS APRENENTATGES ADQUIRITS
Després de realitzar l’activitat som o és capaç de:
Si
A vegades
No
Cercar informació per resoldre problemes.
Realitzar correctament una exposició oral i visual.
Elaborar esbossos i idees per resoldre el problema
Realitzar una activitat creativa i correcta al problema plantejat.
Publicar el treball realitzat, informació i idees al diari o blog personal.
Participar activament a l´aula.

Bibliografia

– Ed. Santillana. Educació plàstica 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
– Ed. Santillana. Guia i Recursos 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
– Ed. Cruïlla. Educació visual i plàstica 4t Eso. Calvo , V., Oliva, J. Barcelona 2008.
– Ed. Teide. Dibuix 1r. Conde, Ángel, Barcelona 1993.
http://www.portafolioblog.com/2008/01/dibujos-fotograficos-hechos-con-un-boligrafo/
http://es.wikipedia.org/wiki/Sociedad_de_la_informaci%C3%B3n
– Sociedad de la información y educación. Florentino Blázquez Entonado .tecnologiaedu.us.es/nweb/htm/pdf/soc_ed.pdf
http://ca.wikipedia.org/wiki/Blog
http://www.hockneypictures.com/
http://www.martharosler.net/
http://www.javierpinon.com/

Publicado por

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

 
Go to Top