1er ESO
Iniciem el curs i comencem incentivant la creativitat espontània!
http://es.calameo.com/read/0002329090f349f7fac62
PRESENTEM ELS LLENGUATGES I LES NOSTRES EINES DE COMUNICACIÓ
Avui ens iniciarem en el món digital creant el nostre propi avatar. Aquest és identificarà a nosaltres mateixos en el nostre portafoli digital.
![]()
http://southpark.cc.com/avatar
IMATGE I PERCEPCIÓ
La primera U.D que treballarem aquest curs serà la imatge i la seva percepció.
La imatge és una representació de la realitat.
La imatge és una representació visual d’un objecte en qualsevol tipus de suport.
La relació entre imatge i realitat pot anar des de una imitació o còpia de la realitat, fins una representació sense cap relació objectiva amb la realitat representada.

La Percepció visual és la facultat de reconèixer i discriminar els estímuls visuals, interpretant-los i associant-los amb experiències anteriors. La percepció visual no és només la facultat de veure de manera correcta. La interpretació dels estímuls visuals es produeix al cervell, no als ulls. La impressió sensorial es produeix a la retina, però el reconeixement de la forma es produeix al cervell.
La percepció és selectiva, només prestem atenció a una part de tot el que capta la nostra vista. Els estímuls visuals que arriben als nostres ulls són enormes i canvien constantment. Així doncs, percebem amb més claredat aquelles coses que constitueixen el nostre centre d’interès.
Alguns d’aquests estímuls seleccionats, ja siguin auditius, tàctils o visuals, formen la figura en el nostre camp perceptual, però la majoria d’ells formen un fons de confusa percepció.
La figura és la part del camp de percepció que constitueix el centre de la nostra atenció. Quan desviem el nostre centre d’interès, una altra forma es converteix en figura i la figura seleccionada anteriorment es converteix en fons.
Percebem els objectes, no com elements aïllats, sinó en relació a un fons.

El primer exercici que farem serà la creació del vostre nom amb el concepte de fons i figura.
Us deixo alguns exemples


El primer graó dintre de la nostra percepció visual és l’ull. Un òrgan molt especialitzat que tenim els humans i altres animals.
En aquesta animació podem veure com funciona l’ull i les seves parts.
A continuació podem observar com es produeix la percepció.
Exercicis de Visió:
QUÈ ÉS L’STOP MOTION?
https://sites.google.com/site/conductastopmotion/como-se-hace-stop-motion
L’stop-motion es remunta al 1900 i es considerada la tècnica d’animació més antiga, però avui dia és molt utilitzada en publicitat, sèries, vídeo-clips i cinema. Segur que l’has vist però no saps identificar-la per que aquesta tècnica tracta d’aparentar el moviment d’objectes.
L’stop-motion és una tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, hom creu que l’objecte es mou. Generalment es denominen animacions de stop motion totes aquelles animacions que no són realitzades amb dibuixos animats (també anomenades animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l’ordinador (animació 3D); sinó que s’han creat a partir d’imatges de la realitat. Així doncs, l’stop motion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tant sigui rígid com modelable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats o personatges creats amb plastilina… També es desenvolupen animacions en stop motion força interessants amb altres materials, com ara la sorra, els retalls de paper o els guixos sobre terra i parets.
Podríem definir aquesta manera d’animar com animació en estat pur, ja que es construeix el moviment fotograma a fotograma, manipulant l’objecte o el ninot amb les pròpies mans, de manera progressiva, cap endavant, sense cap mena de possibilitat de retrocés.
Tu mateix pots realitzar una stop-motion simplement amb una càmera de fotos i un programa d’edició de vídeos. Per a l’animació es pot utilitzar qualsevol material, ninots, objectes sòlids, o inclús persones físiques. S’ha de tenir en compte que en cada foto que prenem hi ha d’haver una petita modificació per a realitzar el moviment, quan més petita sigui la modificació, més realista serà la nostra animació. Això sí, hem de tenir molta cura, ja que al ser una tècnica progressiva de rodatge, no permet fer marxa enrere.
Ja t’hauràs donat compte de que l’stop-motion és un treball manual, un procediment artístic que requereix moltíssima paciència i gran dedicació de cada una de les persones que formen l’equip d’animació.
Un pioner d’aquesta tècnica va ser Segundo de Chomón, va utilitzar aquesta tècnica a la pel·lícula “Eclipse de sol” l’any 1905, però no va ser fins l’any 1908 amb la pel·lícula “El hotel eléctrico”, on va donar la forma definitiva a la tècnica del stop-motion. També recordaràs el mític “King Kong”, personatge animat mitjançant stop-motion l’any 1993 per Willis O’Brien, que es va convertir en el referent per al gran Tim Burton, creador de llargmetratges en stop-motion com “la núvia cadàver” o “Frankenweenie” i productor de “Pesadilla antes de navidad”, també realitzada mitjançant aquesta tècnica per Henry Selick, el mateix que ha dirigit “Los mundos de Coraline” amb la mateixa tècnica. Allò que tampoc no podem oblidar són les històries de “Wallace y Gromit” treball d’Aardman Animations o de “Pingu”, el simpàtic pingüí creat per Otmar Gutmann.
Un interessant vídeo de com es va fer “Frankenweenies”
Aquí tens un altre vídeo en stop-motion de com es fabrica el personatge de la pel·lícula ‘El alucinante mundo de Norman’:
Aprèn a fer una stop-motion
Tot i que diversos artistes al llarg del temps han utilitzat aquesta tècnica el més conegut és Tim Burton i la seva exitosa pel·lículaMalson abans de Nadal.
Fandub: Què és? (What’s this?) – MADN
Fandub: El lament de Jack (Jack’s Lament) – MADN
ACTIVITAT AMB STOP MOTION
Amb grups de 4 o 5 alumnes, heu de preparar un guió i amb material reciclat crear una història per explicar els diferents temes dels planetes què prèviament us hauran explicat a Socials i Naturals.
Necessitarem una càmera o un mòbil i baixar una aplicació per a fer el muntatge dels fotogrames. Millor si porteu un trípode per que la càmera es subjectarà millor per fer les fotografies pertinents.
http://www.thestoryboardmethod.com/
STORYBOARD
Un guió il·lustrat o escenari/escenàrio/guió gràfic (en anglès, storyboard, o simplificat story) és la representació il·lustrada d’una pel·lícula abans de la seva realització. És un document tècnic format un conjunt de vinyetes o d’il·lustracions mostrades en seqüència amb l’objectiu de servir de guia per entendre una història, previsualitzar una animació o seguir l’estructura d’una pel·lícula en la reproducció, acompanyades generalment del text dels diàlegs o de la veu en off i d’altres anotacions tècniques relatives als efectes sonors o visuals.
TIPUS DE PLANS
ELEMENTS BÀSICS DEL LLENGUATGE VISUAL I PLÀSTIC
DESCOMPOSICIÓ DE FIGURES
UN SOL TRAÇ
TREBALLES AMB LES DUES PARTS DEL CERVELL
Exercici per saber quina de les dues parts del cervell prioritzem
Pablo Picasso. Títol: “Retrat I.Stravinsky”
LA IMATGE DIGITAL
GIMP
GEOMETRIA
En aquest enllaç que teniu a continuació veurem la teoria dels traçats geomètrics bàsics.
En aquest vídeo teniu el procés de com manipular els escaires per traçar paral·leles i perpendiculars.

Polígons estrellats
CONTORN, DINTORN, ENTORN I SILUETA
DEL PLA AL VOLUM
ESPAI I PROFUNDITAT
LA FOTOGRAFIA

http://www.xtec.cat/~egarci20/projecte/plans.htm
ELS PIGMENTS CULINARIS
https://steamlleida.wixsite.com/steamlleida/setmana-2
EL COLOR
http://www.edu365.cat/primaria/muds/visual/teoria_color/index.htm#
http://www.educacionplastica.net/circuloCromatico.html
El color pigment
L’expressivitat del color
EQUILIBRI
DESPROPORCIÓ
MOSAICS HIDRÀULICS
ACTIVITATS (les tasques d’elaboració manual es presentaran al professor i les que comportin un tractament digital es penjaran a Blogger si no s’indica una altra via):
(1) Crea un cercle cromàtic digitalment i imprimeix el resultat
(2) Dibuix manual d’un element repetit idènticament tres cops (pots copiar-ne el contorn) amb variacions de canvi de color sense que perdi les seves característiques
(3) Imatge digital amb llums primàries: vermell, verd, blau (Pixlr)
(4) Imatge digital amb llums secundàries: cian, groc, magenta (Pixlr)
(5) Dibuix manual amb pigments primaris: cian, groc, magenta
(6) Dibuix manual amb pigments secundaris: vermell, verd, blau
(7) Imatge digital amb colors de la gamma freda: blavosos, violacis i verdosos (Pixlr)
(8) Imatge digital amb colors de la gamma càlida: groguencs, ataronjats i vermellosos (Pixlr)
(9) Imatge digital amb colors de la gamma temperada (línia fronterera entre els tons freds i els tons càlids): grocs-verdosos i magentes (Pixlr)
(10) Imatge digital o dibuix manual fent ús del color com a element significatiu de caràcter simbòlic/al·legòric (explica amb paraules el significat que has volgut atribuir a la imatge segons els colors utilitzats) (Pixlr)
(11) El mite de Teseu: fes una tira de còmic digital (i si t’atreveixes amb l’animació…;exemple 1; exemple 2; exemple 3) o manual sobre una de les llegendes següents: Teseu i el Minotaure / Teseu i Ariadna / Dèdal i Ícar
(12) Dibuix manual: divideix un full en sis parts i realitza una composició ‘equlibrada’ fent servir punts, línies i plans d’acord amb la perspectiva cònica; coloreja i ombreja amb els colors primaris i els secundaris dels pigments
(13) Aiguada amb aquarel·la o retoladors (tema lliure; realista, figurativa o abstracta)
(14) Imatge digital vectorial: inventa un senyal de trànsit que indiqui perill (forma triangular, vora vermella, fons blanc, símbol negre) (Draw)
























