El Coscollet des de Gavarra i de Peramola a St. Marc

El Coscollet des de Gavarra

Itinerari de l’excursió: Fonda Ca l’Agustí (1100 m),espluga d’en Jaumetó (1223 m), camí dels Camps de Cambrils, Camps de Cambrils (1630 m), pista (1684 m), coll de Veça (1613 m),Camps de Sant Martí (1282 m), Fonda Ca l’Agustí

Desnivell acumulat: 830 m
Temps estimat : unes 5 hores, sense comptar aturades.
L’excursió es pot completar amb una petita marrada fins a la Grallera de Cambrils, notable forat d’origen càrstic, que allargaria el temps en uns 30 min.
Característiques: sortint de l’aparcament de la fonda per la carretera, farem uns 200 m abans d’arribar a un rètol indicador “Tossal de Cambrils”; per aquest camí retornarem. Seguirem una pista a mà dreta fins a un collet amb un dipòsit d’aigua, i allí la deixarem per agafar el camí de Cambrils als Camps de Cambrils; passarem per la bauma d’en Jaumetó, i tot seguit enllaçarem amb el camí que puja de les masies de Cal Jaume i Cal Petit . El camí puja constantment i va guanyant alçada amb bones vistes cap al sud, abans de planejar i girar cap al nord, entre bosc; poc després s’arriba als Camps de Cambrils, on encara es cultiven les famoses patates del Solsonès. És un altiplà amb grans vistes, ara al nord amb bona part del Pirineu i Prepirineu a l’abast. Arribats a una pista que puja del Coll de Boix, la seguirem a l’esquerra, fins al Coll de Veça, i hi continuarem, amb alguna retallada, fins a deixar-la per un corriol que en forta baixada ens durà al lloc de sortida. Abans haurem pogut admirar l’espluga de Cordes, també obrada com tantes altres del Solsonès, i que mostra un estil de vida que encara perdura.

De Peramola a St. Marc

Itinerari de l’excursió: Coll de les Comes (1363 m) , el Pedró (1457 m), coll Femia de Dalt (1377 m), Roca del Mirador (1282 m), coll de les Encantades (1211 m), El Coscoller (1301 m), cova de les Encantades (1209 m), coll Femia de Baix (1375 m), coll de Les Comes.
Desnivells acumulats: 370 m de pujada, 460 m de baixada
Temps estimat: 3:45 h sense aturades
Característiques: del coll de les Comes ens enfilarem al Pedró, turó arrodonit i d’amples vistes als 4 vents, amb especial visió de la Ribera d’Oliana i la serra d’Aubenç. Baixarem cap al coll de Femia de Dalt, i enllaçarem amb una pista a la dreta, bastant pedregosa, que deixarem per un camí de carena que ens durà a la Roca del Mirador, on albirarem les agulles de les Encantades. Tornant enrere primer un bon tros, i baixant desprès al barranc del Duc, trobarem un corriol que travessant codineres i rodals de bosc ens durà al coll de les Encantades, passant per les baumes del mateix nom; d’aquí es podrà pujar opcionalment al Coscoller, turó rocós de fàcil accés i d’una vista similar, però més completa, de la ribera d’Oliana i muntanyes prepirinenques, sobretot Retornats al barranc del Duc, el creuarem per pujar per la carena contraria, i anirem a visitar la cova de les Encantades, una autèntica maravella geológica. Retornats a la carena, la remuntarem uns 160 m fins al coll de Femia de Baix, on ja per pista planera, retornarem al coll de les Comes.