Sortides 2009-10

Serra de Finestres – la Garrotxa

Itinerari de l’excursió: Santuari dels Arcs (300 m)-Porta de ferro (706 m)-Pista de terra (759 m)-Fals Roc del Migdia (719 m)-Coll de Palomeres (parada ganyips) (716 m)-Santuari de Finestres (parada dinar) (906 m)-Mas de la Coma (565 m)-Mas el Carrer (462 m)-Santuari dels Arcs (300 m) s’acaba la caminada Recorregut: 11,520 km. Temps estimat: 4 h 45 min, sense comptar aturades Ascens acumulat: 758 m. Descens acumulat: 834 m.

Dissabte: La Devesa, Falgars d’en Bas, Sant Miquel de Castelló

Itinerari de l’excursió del disabte: Coll de Pruit, coll de Pixanúvies, serra de Mateus, coll de Saiols, collet del Santcrits, Casanova dels Racons, Port de la Faja, coll de Fogueró, coll d’Uran, Portell de Sant Miquel, Sant Miquel de Castelló, Pibernat, Falgars d’en Bas, Novelles, Tavertet.

Diumenge: La Salut i Roques Encantades

La Devesa, Pont del Papalló, Pla dels Alemanys, Collet de l’Arç, la Salut de Pallrols, Collet de l’Arç, Collet de l’Aire, Pla d’Armadans, Roques Encantades, Armadans, Coll de Condreu.

El bosc de Poblet
20 i 21 de febrer de 2009

La vall de Castellfollit

Itinerari de l’excursió:

Des de l’aparcament de Poblet agafarem amb cotxe la T-700 i vora el Km 6, on hi ha la creu de Castellfollit, girem a l’esquerra i penetrem per una carretereta a la vall (uns 4 Km) fins a la granja de Castellfollit (del monestir de Poblet), i seguim una mica més, sense arribar a la casa forestal de Castellfollit. Allí deixem els cotxes i comencem la caminada.
Inici (710 m) – Casa forestal Castellfollit (750 m) – Pla dels Esbarzerals (900 m) – Coll d’en Perroi (1057 m) – Coll de la Caldereta (1039 m) Collet Cova Fumada ( 1127 m) Mola d’Estat (1135 m) – Coll Viladecabres ( 1034 m) – Mas d’en Xuflet ( 980 m) – Refugi dels Cogullons (1045 m) – Coll de la Mola (1011 m) – Font del Llop (900 m) – arribada al trencall de la pista on una mica més amunt hem deixat els cotxes (650 m)
Desnivell: aprox. 425 m. Temps estimat: 5 hores 30 minuts, sense comptar aturades.

Característiques:
L’excursió s’inicia una mica abans de la Casa forestal de Castellfollit, i en suau pujada en aproximadament 1 hora arribem al Coll d’en Perroi. En aquest punt estem a dalt de la carena i gaudim d’unes magnífiques vistes al bosc de poblet i la Conca de Barberà. Seguim carenant (Coll de la Caldereta, Coll de la cova Fumada) fins arribar a la Mola d’Estat o Mola dels Quatre Termes, un mirador extraordinari. Continuarem amb poc desnivell fins el Refugi dels
Cogullons on dinarem. Reprendrem la caminada en direcció al Coll de la Mola, i des d’aquí comença una forta baixada pel mateix barranc de l’Argentada, per un camí una mica dificultós i perdedor. Arribarem a la mateixa carretera on hem deixat els cotxes una mica més avall, just on hi ha un parell de grossos i decrèpits castanyers.

La vall del Tillar

Itinerari  amb cotxe: Sortim de La Pobla de Cèrvoles per la LP-7013 en direcció a Vilanova de Prades. Recorreguts uns 10 Km agafem la TV-7004 que ens porta (13 Km) fins a Vilanova de Prades. Des d’allí agafem la T-
700 en direcció a Poblet, i al cap d’uns 6 Km, baixant a mà dreta, hi ha el trencall per entrar al Xalet Forestal del Tillar, on hi deixarem els cotxes. a la carretera T-700 entre els Km 10 i 11, a l’entrada (barrada que porta a la casa forestal del Tillar). Allí deixarem els cotxes i començarà la caminada.
Itinerari de l’excursió: Casa forestal del Tillar (880 m) – Font del Grèvol – Coll del Bosc (1090) – Font de l’Obis – Tossar de la Baltasana (1203 m) – Coves d’en Pere – Font del Mas de pagés (1135 m) – Casa forestal del Tillar (880 m)
Desnivell: aprox. 320 m. Temps estimat: 3:30 hores, sense comptar aturades.
Característiques: Aquesta excursió és una preciosa passejada per una vall molt frondosa, amb canvis de vegetació i paisatge molt espectaculars. Des del Coll del Bosc hi ha una vista magnífica sobre la Conca de Barberà, i el Tossal de la Baltasana és un mirador perfecte de la zona. En zones enlairades hi dominen roures i alzines i a les baixes els teixos i el grèvol. Encara que hi ha en total uns 320 m de desnivell, no té cap dificultat especial.

Bosc de Poblet 20 i 21 de febrer on PhotoPeach

Falset: Les valls de Cortiella i de la Garranxa. El Santuari de la Mare de Déu de Puigcerver.
La ruta de les ermites de Falset: Sta. Càndia, St. Cristòfol i St. Gregori

Itinerari i característiques de l’excursió del dissabte:
Comencem la caminada des d’un punt de l’antiga carretera de Reus a Falset (500 m.) pujant fins al Collet dels Feixos (GR-7) i el Parc eòlic (569 m.). Des d’allà continuarem el camí fins arribar al santuari de la Mare de Déu de Puigcerver (798 m.), i a la Miranda (839 m.) des d’on contemplarem una bona vista. Continuarem el camí fins al Coll de Cortiella (696 m.) on deixarem el GR-7 que havíem seguit fins aquell moment. El camí continua passant pel Comellat dels Escurçons i el Barranc del Mas Licor fins al llogaret de la Garranxa, que es considera el nucli primitiu de Porrera i on Lluís Llach passava els estius de petit en una propietat de la seva mare. Continuarem baixant pel barranc fins l’aiguabarreig de la Garranxa amb el riu Cortiella, que és el punt més baix de l’excursió (320 m.). Des d’aquí ja som a les envistes de Porrera, però, en lloc de dirigir-nos-hi, creuerem el pont damunt de la Garranxa i enfilarem la vall del Cortiella, pel camí del mas d’en Vicari, seguint la pista marcada com a GR-174. Veurem diversos masos ja abandonats i enrunats: mas d’en Roca, mas d’en Vilella, mas d’en Mestre. El camí continua pujant fins arribar altra vegada al Coll dels Feixos on retrobarem els cotxes. És una excursió una mica llarga però no gaire difícil: no hi ha passos amb dificultat ni massa desnivells. Veurem terrenys de vinyes i, des de la Miranda, bones vistes.
Temps estimat: 5:50 h, sense comptar aturades

Les ermites de Falset: Santa Càndia, Sant Cristòfol i Sant Gregori

Sortim de Falset, (364 m.) i ben aviat trobem la capella de Santa Càndia, patrona de Falset, que està tancada. Seguirem el PR-C53, el camí de la Foïna, on trobarem una creu de terme; allà agafarem el camí cap al Coll de Rosegalls (578 m.), vora la pedra de Santa Càndia. Podrem ascendir al cim del Morral de Falset (677 m.) des d’on es contempla una panoràmica extensa sobre la serra de l’Argentera i Colldejou (els qui van fer l’excursió l’any passat, podran contemplar les terres que vàrem trepitjar, des de l’altra banda), Falset i, al fons, el mar. Anirem planejant pel Pla del Cucó (657 m.) i arribar-nos al mirador de la Sentiu. Baixarem per Quimeres fins al Coll del Guix (534 m.). Haurem de creuar la carretera N-420 per continuar l’excursió i anar fins a l’ermita de Sant Cristòfol i, finalment, arribar passant per roques de gres vermell fins a l’ermita troglodita de Sant Gregori, on va viure, fins no fa gaire un ermità.
Temps estimat: 3:20 h

Imatges de la sortida a Falset: dissabte i diumenge

El Coscollet des de Gavarra

Itinerari de l’excursió: Fonda Ca l’Agustí (1100 m),espluga d’en Jaumetó (1223 m), camí dels Camps de Cambrils, Camps de Cambrils (1630 m), pista (1684 m), coll de Veça (1613 m),Camps de Sant Martí (1282 m), Fonda Ca l’Agustí

Desnivell acumulat: 830 m
Temps estimat : unes 5 hores, sense comptar aturades.
L’excursió es pot completar amb una petita marrada fins a la Grallera de Cambrils, notable forat d’origen càrstic, que allargaria el temps en uns 30 min.
Característiques: sortint de l’aparcament de la fonda per la carretera, farem uns 200 m abans d’arribar a un rètol indicador “Tossal de Cambrils”; per aquest camí retornarem. Seguirem una pista a mà dreta fins a un collet amb un dipòsit d’aigua, i allí la deixarem per agafar el camí de Cambrils als Camps de Cambrils; passarem per la bauma d’en Jaumetó, i tot seguit enllaçarem amb el camí que puja de les masies de Cal Jaume i Cal Petit . El camí puja constantment i va guanyant alçada amb bones vistes cap al sud, abans de planejar i girar cap al nord, entre bosc; poc després s’arriba als Camps de Cambrils, on encara es cultiven les famoses patates del Solsonès. És un altiplà amb grans vistes, ara al nord amb bona part del Pirineu i Prepirineu a l’abast. Arribats a una pista que puja del Coll de Boix, la seguirem a l’esquerra, fins al Coll de Veça, i hi continuarem, amb alguna retallada, fins a deixar-la per un corriol que en forta baixada ens durà al lloc de sortida. Abans haurem pogut admirar l’espluga de Cordes, també obrada com tantes altres del Solsonès, i que mostra un estil de vida que encara perdura.

De Peramola a St. Marc

Itinerari de l’excursió: Coll de les Comes (1363 m) , el Pedró (1457 m), coll Femia de Dalt (1377 m), Roca del Mirador (1282 m), coll de les Encantades (1211 m), El Coscoller (1301 m), cova de les Encantades (1209 m), coll Femia de Baix (1375 m), coll de Les Comes.
Desnivells acumulats: 370 m de pujada, 460 m de baixada
Temps estimat: 3:45 h sense aturades
Característiques: del coll de les Comes ens enfilarem al Pedró, turó arrodonit i d’amples vistes als 4 vents, amb especial visió de la Ribera d’Oliana i la serra d’Aubenç. Baixarem cap al coll de Femia de Dalt, i enllaçarem amb una pista a la dreta, bastant pedregosa, que deixarem per un camí de carena que ens durà a la Roca del Mirador, on albirarem les agulles de les Encantades. Tornant enrere primer un bon tros, i baixant desprès al barranc del Duc, trobarem un corriol que travessant codineres i rodals de bosc ens durà al coll de les Encantades, passant per les baumes del mateix nom; d’aquí es podrà pujar opcionalment al Coscoller, turó rocós de fàcil accés i d’una vista similar, però més completa, de la ribera d’Oliana i muntanyes prepirinenques, sobretot Retornats al barranc del Duc, el creuarem per pujar per la carena contraria, i anirem a visitar la cova de les Encantades, una autèntica maravella geológica. Retornats a la carena, la remuntarem uns 160 m fins al coll de Femia de Baix, on ja per pista planera, retornarem al coll de les Comes.