Noucentisme i avantguardes

El segle XX és un segle convuls que transforma el món tant des del punt de vista social com cultural.
El canvi de segle aportarà una nova concepció de la cultura i de l’organització social que comptarà amb el suport explícit d’una burgesia cada vegada més implicada en el govern i en l’organització social de Catalunya que quallarà en l’anomenat Noucentisme.

Edu3.cat

D’altra banda sorgeixen el grups més innovadors que postulen un trencament amb la societat burgesa tradicional i que cerquen una altra realitat adient amb els nous temps que corren. Són les Avantguardes.

Edu3.cat

Joan Maragall

La figura i l’obra de Joan Maragall són plenament vigents en aquest any que es commemora el 150è aniversari del seu naixement.
Des de les diferents institucions es fan múltiples activitats de tot tipus que recorden la importància de l’obra maragalliana i la seva incidència en la societat catalana.

Per poder compendre la seva obra visionarem una interessant introducció al Modernisme:

Edu3.cat

Edu3.cat

Sobre Joan Maragall podem visionar diverses propostes que ens acostem a la seva obra:

Edu3.cat

Edu3.cat

Finalment us oferim informació sobre l’any Maragall:
L’obra de Maragall és immensa en el seu contingut i actual en alguns dels plantejament que es feia fa més de 100 anys.
Dos exemples:
“El cant de la senyera” himne de l’Orfeó Català i que en els temps de la dictadura franquista va ser un del cants més simbòlics i reivindicatius de llibertat i democràcia:
<object width=”480″ height=”385″><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/URdVDY3Nq14?fs=1&amp;hl=es_ES”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”http://www.youtube.com/v/URdVDY3Nq14?fs=1&amp;hl=es_ES” type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”480″ height=”385″></embed></object>

Waters. Pink Floyd

Per començar un nou curs, bé val la pena escoltar les paraules d’un vell rocker, Roger Waters en una entrevista a TV3 i com continua, a través de la música reflexiona críticament sobre el nostre món i per desmuntar els murs que alguns governs -i no necessàriament totalitaris ens imposen.

 http://www.tv3.cat/videos/2936270

La pel·lícula “The wall” és, a part d’un clàssic, una lúcida reflexió sobre el poder i les seves manipulacions.

EMOCIONS

Segons la GEC, la publicitat és:
“Comunicació massiva que té per objecte informar, persuadir i aconseguir un comportament determinat de les persones que reben aquesta informació”

Per saber-ne més i poder realitzar l’activitat que us demano, llegiu l’entrada Publicitat de la Viquipèdia.

Després visioneu aquests anuncis. Segur que els coneixeu. Tots tres han destacat per motius ben diversos, però tenen com a nexe comú: l’ús de les emocions per transmetre el seu missatge:

Però quin és el seu missatge i quins són els valors que s’associen al producte que es vol vendre?

Ara, i de manera argumentada, desenvolupeu els següents aspectes en una redacció d’unes 200 paraules.

Recordeu que no heu de comentar aquests ítems de manera autònoma sinó que han d’estar integrats dins del discurs argumentatiu:

Quin és el producte anunciat i què es destaca del producte?
Quin és el fil argumental de l’anunci?
Com es relaciona amb el producte que vol vendre?
Què es veu? Personatges, objectes, productes, logotip, fons…?
En l’espot, a part de productes es venen valors? Quins?
Els comportaments dels protagonistes de l’anunci són entesos com a valors?
Quins recursos visuals s’utilitzen?
I recursos musicals? Quins?
És important el paper de la música a l’anunci? Per què?

I finalment contesta per què heu triat aquest anunci.

Data de lliurament de l’activitat:

1r A: 28 de maig de 2010
1r B: 27 de maig de 2010

WEBQUEST: Un món de paraules

Us presento l’enllaç del treball en grup que elaborareu durant el mes de febrer.

Recordeu que haureu de presentar:

1. Informe.

2. Exposició oral il·lustrada per un power point.

3. Mapa Conceptual del treball.

A més, haureu de fer una sortida tots els membres del grup per conèixer espais de la ciutat de Barcelona relacionats amb el llibres i les biblioteques.

L’enllaç a la webquest és: Un món de paraules

El cervell i la parla

Què en sabem del nostre cervell? I de la seva distribució?

El programa Qui què com presenta un interessant reportatge sobre aquest tema: TV3 qui què com

Un altre programa de TV3 Singulars ha entrevistat diverses vegades Àlvaro Pascual-Leone, catedràtic de neurologia de Harvard, impulsor de la tècnica d’estimulació magnètica transcranial:

Singulars: Alvaro Pascual-Leone

Singulars: Alvaro Pascual-Leone (II)

Singulars: Alvaro Pascual-Leone (III)

Si esteu encuriosits i voleu provar la vostra capacitat podeu entrar a: Lumosity

LA LÍNIA DEL MAR….

Heu mirat la línia del mar de la nostra ciutat?
Us heu adonat que ha canviat radicalment amb la construcció d’un nou hotel?
A partir del visionat de video de vilawebTV, heu de contestar les següents qüestions:
1. Com es diu aquest hotel de nova construcció?
2. On està situat?
3. Quins són els arguments dels defensors del seu enderrocament? Indica’n el nom i els arguments.
4. Heu de fer una descripció de l’edifici. Sabeu com se’l coneix popularment? A quin sector de la població va dirigit?
5. Qui és l’arquitecte que l’ha dissenyat i quins altres edificis té construïts a la ciutat?
A més de contestar totes aquestes qüestions, escriviu una redacció de 200 paraules posicionant-vos a favor o en contra del seu enderrocament.

Data de lliurament: 1r B Batx: dimarts, 9 de febrer de 2010

LA MATERNITAT D’ELNA

L’any passat vam comptar amb la presència d’Assumpta Montellà perquè ens expliqués la seva experiència com a historiadora. Aquest any, els alumnes de 4t poden llegir el seu llibre: La Maternitat d’Elna
Aquest és el guió del treball que haureu de realitzar:

1. Defineix el significat del terme “memòria històrica” i indica quin és l’estat actual de la qüestió: què s’està fent per recuperar-la, quins elements (actituds, legislació, etc) afavoreixen la seva recuperació i quins altres elements (grups, ideologies) s’oposen a la seva recuperació.
Explica des del teu punt de vista per què hi ha tants entrebancs per poder recuperar la memòria històrica?

Podeu consultar:

http://www.memoriahistorica.org/index.php?newlang=catala

http://www.memoriacatalunya.org/

http://leymemoria.mjusticia.es/

http://www.foroporlamemoria.es/

http://www.memoria.cat/

2. Per què Assumpta Montellà va voler escriure el llibre La maternitat d’Elna?

Podeu consultar el blog d’Assumpta Montellà:
http://sentimentsaflordepell.blogspot.com/

http://revistadelvalles.com/valles/imprimir.php?articulosId=444

3. Resumeix el contingut del llibre en 20 línies i explica a qui està dedicat el llibre i per què l’hi va dedicar.

4. Busca informació sobre:
4.1 Què és un camp de refugiats? I un camp de concentració? Quina és la diferència bàsica entre un i altre?
4.2 Quins camps de refugiats hi havia a França el 1939?
4.3 Com era el camp d’Argelers?
4.4 En quins mitjans de transport arribaven els refugiats catalans als camps?
4.5 Quin és el perfil dels refugiats catalans que van arribar a França el 1939? Podries assenyalar una quantitat aproximada? Suposa poca o molta població? Van ser ben rebuts? Quant de temps s’hi van estar? Quants en van sortir vius? Quin era el context polític espanyol i europeu del moment? Com va incidir l’exili d’aquests catalans en la situació política, econòmica i social posterior?
4.6 Quin és el paper de les autoritats franceses envers els refugiats de la guerra civil?
4.7 Què és commemora l’any 2009?

Busqueu informació en el programa “Sense ficció” de TV3 intitulat: “Camp d’Argelers”
i també a la revista “Sàpiens” els números 33 i 78

5. Busca informació sobre:
5.1 Qui és la infermera suïssa que va crear la maternitat? És viva encara?
5.2 Per què va ajudar les dones catalanes refugiades i els seus fills? Què n’esperava obtenir: fama, diners, glòria? Quina és la gran qualitat moral d’aquesta dona?
5.3 De qui rebia ajuts econòmics? I com es va dissoldre la maternitat? Quants nens es van salvar?
5.4 Com va descobrir Assumpta Montellà aquesta tràgica història de les refugiades republicanes catalanes?
5.4 Busqueu informació sobre Pau Casals i explica la seva vida i el seu compromís cívic amb el catalans. No oblidis de citar el seu famós discurs a l’ONU.
5.5 Com s’explicita en el llibre la lluita del bé contra el mal?

6. Busqueu el testimoni d’algun parent o conegut que hagi viscut la Guerra Civil i pregunteu-li:
6.1 On vivia i què feia aleshores?
6.2 Com va incidir la guerra en la seva vida i en la de la seva família?
6.3 Com hauria estat la seva vida sense la guerra?
6.4 Com hauria estat la història de Catalunya i d’Espanya sense la Guerra Civil?

7. Quin és el gran ensenyament del llibre? Valoreu-lo i punteu-lo.

LA RENAIXENÇA

L’aparició del moviment de la Renaixença va afavorir la recuperació de l’ús de la llengua catalana com a llengua de cultura i d’expressió literària.
Per aprofundir en el seu coneixements haureu de visionar aquests vídeos.
Mireu-los atentament perquè us han d’ajudar a contestar algunes de les preguntes del qüestionari sobre l’obra “Maria Rosa” d’Àngel Guimerà:

[kml_rm movie=”http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/memo_cat/001_70008.rm” width=”322″ height=”288″/]

[kml_rm movie=”http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/videoteca/llengua/5m3090.rm” width=”322″ height=”288″/]