De qui és aquest pitet?
Els hàbits i les rutines són un aspecte essencial a treballar en les etapes primerenques dels infants, ja que els permet adquirir (de manera progressiva) més autonomia, alhora que propicia la socialització com també la construcció positiva del seu autoconcepte.
A la llar, es dóna resposta als diferents hàbits i rutines com són: la higiene, la son i l’alimentació. Es vetlla doncs perquè quan sorgeixin aquests, es desenvolupin en entorns tranquils i segurs, esdevenint en moments plaents i facilitadors per establir vincles efectius entre educadores i infants.
Així doncs, i per establir vincles efectius més sòlids, a la llar els Plançons, els àpats es porten a terme amb les educadores de referència, les quals acompanyen els nens i nenes, en aquestes estones, involucrant alhora a l’infant, de forma activa, en aquest hàbit i rutina.
Els àpats es porten a terme en un espai específic i és un moment en què se’n deriven molts aprenentatges, com són:
- Associacions.
- La socialització entre iguals i adults.
- L’autonomia personal.
- La posada en pràctica d’habilitats motrius (motricitat fina i gruixuda), com són la correcta postura corporal -seure a la cadira, cames endavant- com també agafar els coberts per abastar-se d’aliment.
- Normes de comportament social – no cridar a la taula, no donar cops, esperar el torn-.
Així doncs hem de considerar els hàbits i rutines no com a una seqüenciació de fets i accions automatitzades, sinó com procés d’acompanyament, respecte, estima i facilitadors del desenvolupament harmònic de l’autonomia infantil.
“Dime y lo Olvido, enseñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo” Benjamin Franklin.