LES SORTIDES A L’ENTORN

Benvolgudes famílies,

Des de l’escola bressol apostem per explorar l’entorn que ens envolta. Així doncs, aprofitant que bé el bon temps, sortim a lentorn a descobrir nous espais. Des de l’escola es valora la importància de conèixer lentorn de forma progressiva per potenciar l‘autonomia i el desenvolupament de la personalitat i la seva màxima inclusió en la societat. És important proporcionar-los el major nombre d’experiències en contextos reals per tal d’afavorir aprenentatges funcionals.

PREINSCRIPCIONS 2024-2025

Benvolgudes famílies,
 
Us fem arribar el cartell informatiu de les preinscripcions pel curs 2024-2025.
Per a tramitar la preinscripció cal que aneu a l’Ajuntament de Fontcoberta.

Documentació que s’ha de presentar en el moment de fer la preinscripció:

Documentació bàsica:

  • Sol·licitud de preinscripció. (La dona l’Ajuntament o també la podeu trobar a la web gencat.cat).
  • Original i fotocòpia del DNI del pare, mare o tutor, tutora, o targeta de residència on consta el NIE per a persones estrangeres.
  • Original i fotocòpia del llibre de família.
  • Original i fotocòpia del TSI (Targeta sanitària individual) del nen o nena.

LA BIBLIOTECA DELS PLANÇONS

Benvolgudes famílies,

Explicar contes als infants és un recurs essencial per introduir-los en l’hàbit de la lectura. Alhora, ens permet desenvolupar la imaginació, la fantasia i la creativitat.

Permet als infants descobrir i entendre el món que els envolta, ja que amb els contes es poden treballar molts temes, valors i emocions diferents. També es treballa la capacitat d’atenció i d’escolta i ens ajuden a adquirir nou vocabulari i, per tant, enriquir la llengua.

A la llar d’infants els Plançons hem iniciat el projecte biblioteca, on les famílies teniu l’opció d’agafar un conte i emportar-vos-el a casa per explicar-lo als vostres fills/es.

Al llarg del curs, aquests contes s’aniran canviant per tal d’oferir un gran ventall de contes.

 

PORTES OBERTES

Benvolgudes famílies,

Us informem que la jornada de portes obertes pel curs 2024-2025 es portarà a terme el dissabte 16 de març a les 10h. Per tal de poder organitzar la trobada pertinentment, cal confirmació prèvia (mitjançant correu electrònic) abans del dilluns 11 de març. A continuació us adjuntem el cartell informatiu, us hi esperem.

EL CARNESTOLTES

Benvolgudes famílies,

A  la llar d’Infants els Plançons apostem per celebrar les tradicions i festivitats catalanes.

Sovint, aquestes tradicions, són celebrades mitjançant una festa, on es vetlla perquè les famílies puguin assistir i participar-hi activament. Ens agrada i gaudim de la companyia de la nostra petita comunitat, i per aquest motiu, es porten a terme diferents propostes orientades a compartir vivències en un entorn distens i de proximitat.

El Carnestoltes és una d’aquestes festivitats que celebrem amb molta il·lusió. Durant la setmana arriba el rei carnestoltes amb les seves consignes, les quals anem seguint cada dia.

Finalment, organitzem la festa del carnestoltes amb les famílies, on l’AFA ens porta berenar i les educadores ens preparen propostes ambientades per passar una bona tarda plena de disfresses, màscares i confeti.

Gràcies a la participació de totes, vàrem poder gaudir d’una estona de festa i xerinola a l’espai del pati.

 

LA TARDOR

Descobrim tot allò que caracteritza les diferents estacions de l’any.

Des de la llar vivim de ven a prop la Tardor, la qual, és una estació de l’any que permet els infants descobrir les pinyes que cauen dels arbre, com les fulles canvien de color, s’assequen i les trepitgem al caure a terra. És una època on descobrim les castanyes, les magranes i les carbasses.

Aquesta estació ens permet preparar propostes manipulatives on l’infant gaudeix descobrint aquestes característiques que defineixen la tardor. Propostes com pintar amb els colors de la tardor, conèixer els diferents elements d’aquesta estació, manipular a través de les taules d’experimentació aquests elements, etc.

 

EL MOVIMENT LLIURE

El moviment lliure, defensat per Emmi Pikler, és aquell que els infants duen a terme sense ser forçat i sense presses, el qual es va adaptant a les seves capacitats motrius. Si bé és cert que totes les etapes del moviment lliure (d’estar estirat panxa enlaire a caminar) són universals i són vitals pels desenvolupaments posteriors, també ho és comprendre que l’evolució motriu és molt variable entre infants i s’han de procurar no forçar-la.

Des de la llar, compartim aquesta mirada, i procurem respectar cada una d’aquestes fases, per tal que els infants les assoleixin progressivament amb naturalitat, seguretat i confiança, amb el nostre acompanyament i escalf.

Per aquest motiu, la primera posició en què col·loquem a l’infant a terra és panxa enlaire, per facilitar-li la descoberta del cos, de l’entorn i dels materials que situem, estratègicament, en aquest, però al seu abast. Quan l’infant tingui la musculatura preparada, es començarà a girar panxa a terra, per posteriorment reptar sobre la panxa i gatejar. Només un cop superades aquestes etapes, els nadons, podran asseure’s, posar-se sobre els genolls, dempeus i començar a caminar, de manera autònoma. Serà aleshores quan, l’adult, també els podrà col·locar amb aquestes posicions que, prèviament han aconseguit els infants.

“És inútil i perjudicial intentar ensenyar a un infant alguna cosa que pot aprendre ell sol en el moment que estigui preparat” Pikler, E.

CONEIXEM L’ENTORN

Les sortides a l’entorn faciliten la descoberta de tot allò que ens envolta, com és el barri, els boscs dels costats, la flora i la fauna autòctona, etc. De la mateixa manera, també permeten la coneixença dels diferents espais i serveis que hi podem trobar, com és el mercat, l’escola, el supermercat, la fleca…

Des de la llar dotem d’importància aquestes sortides, ja que les considerem cabdals per tal d’apropar, de manera progressiva als infants a l’entorn proper, tot potenciant l’autonomia i el desenvolupament de la personalitat a través de la seva inclusió i participació activa en aquest. A més, permet desenvolupar diferents habilitats, aprenentatges i capacitats, mitjançant les experiències viscudes, les quals succeeixen en contextos reals, afavorint aprenentatges significatius i vivencials. A més, acompanyem les diferents descobertes dels nens i nenes amb respecte i cura, dotant-les de valor. Així, l’interès innat per descobrir persisteix, vetllant per educar en l’admiració.

I així un acte quotidià esdevé en un aprenentatge ple de sentit a través de les vivències reals.

LA CASTANYERA!

Les tradicions i festivitats catalanes són un dels eixos del nostre Projecte Educatiu de Centre (PEC). Per aquest motiu, atresorem la cultura i la transmetem, sempre des de la tolerància, el respecte i la inclusió al nostre alumnat.

Sovint, aquestes tradicions, són celebrades mitjançant una festa, on es vetlla perquè les famílies puguin assistir i participar-hi activament. Ens agrada i gaudim de la companyia de la nostra petita comunitat, i per aquest motiu, es porten a terme diferents propostes orientades a compartir vivències en un entorn distens i de proximitat.

L’AFA ens va portar castanyes, i les famílies van col·laborar en coure-les i fer-ne les paperines!

Gràcies a la participació de totes, vàrem poder gaudir d’una estona de festa i xerinola a l’espai del pati amb la nostra gran família!

I és que la tardor ha arribat, i amb ella la castanyada hem celebrat.

PERÍODE D’ADAPTACIÓ

La tornada a la rutina és un moment complex, on emergeixen moltes emocions diferents, noves descobertes, rialles, mirades de complicitat, tristesa, plors… és habitual que els infants que ja coneixen el centre, després d’un període de no assistència prolongat, i davant d’un nou referent o espai, puguin presentar reticència o tristesa en el moment de la separació amb les famílies. Aquesta incorporació s’ha de fer progressiva, i tot i que no serà tan necessària com pels infants que s’incorporen de nou, cal tenir cura, ser delicats i respectuosos amb el seu període d’adaptació.

Per altra banda, també hi ha noves incorporacions, infants que no han estat mai a la llar i que se’ls obre les portes a un “nou món”, un lloc on interactuen amb altres infants, d’edats iguals o diferents, iniciant-se en la socialització. Aquesta, és una etapa on els infants aniran adquirint més independència i s’allunyaran de la seva zona de confort.

Des de la llar, donem un gran valor a aquest procés, i la nostra manera d’entendre’l és a través del respecte, acompanyament, atenció, afecte i escolta, ja sigui per a les famílies com també pels infants. Així doncs, busquem que tots i totes tingueu una adaptació harmònica, càlida i plaent.

Les vivències per part de les famílies, com també dels infants, són diferents i úniques, i a vegades no segueixen un mateix patró. Tanmateix, però, serà necessari l’establiment de vincles efectius i de confiança entre educadores, tutores i companys/es, perquè els infants se sentin segurs, es desenvolupin plenament, i s’iniciïn a un joc compartit i lliure, amb el qual exploren tot allò que els envolta.