L’accés a Internet ha transformat la forma en que ens comuniquem, de manera que aquest canvi s’ha de veure reflectit en les nostres aules, utilitzant tots els recursos que tenim al nostre voltant: entorns virtuals d’aprenentatge, pàgines web, blocs i  aplicacions diverses com el correu electrònic, Twiter, Facebook, Instagram entre d’altres.

L’ús didàctic d’aquests recursos pot ser molt variat i l’edat del nostre alumnat pot condicionar quina fem servir, per exemple, Facebook està obert a tothom de més de tretze anys, tot i que és una de les xarxes socials més conegudes per ells i això fa que puguin  participar d’una manera més fluïda.

Un dels avantatges d’usar una eina com el Twitter per a l’àmbit educatiu és que aquesta és instantània i concisa, ens facilita la creació de debats, per exemple.

Si fem servir altres plataformes com Instagram o Pinterest, podem necessitar més temps per tal que l’alumnat conegui el seu funcionament, ja que no estan tan familiaritzats.

D’una banda, Instagram ens permet compartir fotografies i vídeos, editar-les i mostrar-les i a la mateixa plataforma o a diverses xarxes socials. Alhora podem controlar les persones que poden accedir a aquestes. Mentre que Pinterest (que és una plataforma més visual) permet trobar, filtrar, organitzar per temes o aficions i compartir les nostres imatges i vídeos que hi ha a Internet, mitjançant taulers telemàtics, per tant, fomentem la col·laboració i interacció per millorar l’aprenentatge.

Els usos educatius de les xarxes socials a l’educació és un tema sobre el qual crec que encara ens queda molt per aprendre. Com a docent el meu repte consisteix en posar en pràctica amb els meus alumnes totes les possibilitats que aquestes xarxes ens proporcionen.

Font de la imatge: Ibrahim.ID CC BY-SA 4.0