LA PANERA DELS TRESORS
La Panera dels tresors és un joc d’exploració per a infants de 6-12 mesos aproximadament, més concretament des de que s’aguanten asseguts amb suport fins que caminen.
En aquesta activitat es presenta una panera d’unes característiques determinades que
conté a dins una gran varietat d’objectes (tresors) de diverses textures, formes, colors, pes, sons, etc., perquè el nen/a posi en joc tots els seus sentits. Aquesta activitat la farem tres o quatre dies a la setmana, depenent de les necessitats i interessos dels propis infants.
Elnior Goldschmied, va ser qui va proposar aquesta activitat educativa que afavoreix l’exploració, la investigació i la manipulació, alhora que desenvolupa la curiositat, l’interès, la creativitat, la concentració, l’atenció…
Durant l’activitat, l’educadora no intervé en les accions que realitza l’infant, simplement una mirada o un somriure és suficient perquè el nen/a entri en contacte amb ella i senti seguretat i confiança per actuar lliurement: agafar els objectes, tocar-los , llepar-los, mossegar-los, llençar-los, provar si fan soroll, etc., etc., etc. Al principi l’infant agafa els objectes simplement perquè els té a prop, però més endavant la seva curiositat el fa capaç de triar un objecte o un altre, segons si l’atrauen o no, donant-li així una certa autonomia . D’aquesta manera el nen/a aprèn per sol/a i per ell/a mateix/a. Tot i que és un joc individual, també hi han situacions que provoquen les relacions entre infants (els somriures, els xiscles, l’interès pel mateix objecte..), compartint així sensacions semblants.
L
a Panera ha de ser sòlida, plana i estable; pot ser de fusta, cartró dur, vímet, espart o de qualsevol altre material resistent i segur per als infants.La forma pot ser quadrada, rectangular o rodona, però ha de tenir un fons pla. El més important és que sigui estable i no es tombi.
Els objectes que es troben dins la panera no són joguines sinó materials inespecífics, són autèntiques eines d’aprenentatge que s’han de respectar com a tals. És molt important i necessari observar quines són les preferències i actituds dels infants amb cada objecte, per saber amb quin criteri farem la renovació del material. Cal fer-ho periòdicament, deixant alguns objectes vells perquè es converteixin en un punt de referència, i els nous siguin un estímul que farà mantenir als infants actius i creatius.
Els objectes seleccionats han de poder despertar el màxim de sentits possibles a l’infant:
-EL TACTE: palpar la forma de l’objecte, la textura, la temperatura, el pes…
-LA VISTA: que l’infant percebi el color de l’objecte, les dimensions, la brillantor, la forma, la lluminositat…
-L’OÏDA: la percussió, la fricció, l’absència del so…
-L’OLFACTE: la diversitat d’olors
-EL GUST: la varietat de gustos
OBJECTES:
- Fruites (pomes, taronges, magranes, closques de coco…)
- Carbasses seques
- Cargols de mar
- Petxines
- Taps de suro
- Escorça d’arbre
- Pinyes
- Nous (grosses)
- Esponges
- Cistells petits
- Brotxes (de maquillatge, d’afaitar…)
- Pintes / raspalls
- Flautes de canya
- Pilotes de llana
- Calçadors
- Raspalls de dents
- Raspalls petits de sabates
- Pinzells
- Capses petites
- Culleres de fusta
- Bol
- Cilindres
- Castanyoles
- Plats de fusta
- Argolles
- Bobines de fil
- Cubs
- Mà de morter
- Pinces d’estendre la roba
- Espàtules
- Cendrers
- Clauers
- Xiulets
- Embuts
- Harmòniques
- Jocs de picarols
- Ampolles
- Raspall de neteja biberons
- Estri de batre ous
- Miralls
- Motlles de pastís
- Tapes de metall
- Pots per fer infusions
- Moneder de pell
- Tub de goma
- Pilota de tenir
- Tap de bany amb cadena
- Agafador de cassoles
- Cremalleres
- Pilotes
- Funda d’ulleres
- Tac de goma
- Bosses petites amb lavanda, roses, farigola…
- Cintes de textures i colors diferents
- Trossos de goma elàstica
- Bosses de pell
- Ninetes de drap
- Ós de peluix
- Pilota de golf
- Llibreta
- Paper de vidre
- Tubs o cons de cartró
- Paper de xarol




