Joc heurístic

JOC HEURÍSTIC (1-2 anys)

El joc heurístic es pot considerar la continuació de la Panera dels Tresors, una activitat basada en l’exploració i la descoberta d’objectes i materials. El canvi més important que hi trobem és la intencionalitat dels infants i la manera de participar,  tanmateix en aquest cas també participen a l’hora de recollir el material i classificar-lo. Aquesta activitat no substitueix cap altra de les que fem habitualment, sinó que s’afegeix com a enriquiment de tot allò que ja es duu a terme de manera habitual a l’escola. La farem d’un a tres cops per setmana, depenent de les demandes i necessitat dels infants.

És una activitat educativa proposada per Elinor Goldschmied, que la defineix com  una manera organitzada de respondre a les demandes i a les possibilitats evolutives de l’infant. El joc heurístic fa que l’infant posi en pràctica d’una manera creativa i divertida, l’aprenentatge a partir de l’assaig encert-error, sense haver de buscar el bon resultat ni la por a fracassar.

niño-andando-636x303

En aquesta edat, d’1-2 anys, els nens i nenes necessiten moure’s, explorar, descobrir com es comporten els materials quan se’ls manipula i experimentar-ne  les possibles utilitats. És a dir, a partir de que comencen a desplaçar-se amb seguretat i comencen a caminar, el nen/a deixa de preguntar-se “Què és això?”, per   “Què més puc fer amb això? Puc donar-li una nova utilitat?”, per tant, passa de ser un joc de descoberta i d’experimentació a ser un joc d’imaginació. Si abans el que feia l’infant amb els objectes era posar-los a la boca, sacsejar-los, picar… ara els fica, treu, apila, combina, fa files…

Aquesta activitat ens permet que els infants investiguin i explorin per iniciativa pròpia, amb les condicions adequades i els materials adients.  

Els materials que es proposen no són joguines, sinó materials inespecífics (taps de suro, pots de diferents mides, cadmaterial joc heuristicenes, etc. *Ja teniu la llista a sota). Des de sempre els nens i nenes han jugat amb una gran diversitat d’elements naturals (aigua, sorra, fulles, pedres..), actualment aquesta varietat es redueix al mínim, gairebé totes les joguines són de plàstic i no proporcionen gaires possibilitats, sinó que tenen una finalitat concreta. En el nostre entorn disposem de moltíssims objectes de diferents formes, mides, materials i textures, i amb una font inexhaurible de possibilitats per l’infant.

L’activitat es tracta de triar tres o quatre tipus d’objectes atractius i motivadors per als infants, i repartir-los per l’aula barrejats, junt amb diversos recipients (pots, cilindres…). Cada nen/a s’asseu a terra i es deixa que experimenti lliurament amb el material, adonant-se que n’hi han de diferents colors, textures, mides, soroll…

imagenesninosjugandoparaimprimir5

En el joc heurístic hi destaquem dues parts, l’experimentació i la recollida. En aquesta primera fase del joc, l’experimentació és lliure, depenent dels interessos i motivacions de cada infant, manipula, explora, combina…buscant totes les possibilitats que li ofereix el material. En la segona part, en canvi,  ja intervé l’educadora, es tracta de recollir tot el material classificant-lo en la seva bossa corresponent, aprofitant la situació per treballar també el llenguatge:  anomenant els objectes, verbalitzant les accions, introduint les nocions de quantitat, qualitat, forma…

juego-heuristico

Aquí us deixem alguns dels objectius que s’aconsegueixen amb el joc heurístic:

  • Exercitar la capacitat de concentració durant el joc/activitat
  • Potenciar la capacitat espontània de l’infant, la llibertat i l’autonomia
  • Permetre l’exploració, la manipulació, l’experimentació i la recerca
  • Estimular el raonament i l’estructuració del pensament
  • Treballar la coordinació simultània de les dues mans (sostenint, picant, enfilant, apilant, posant dins/fora…)
  • Treballar la motricitat fina (moviment mà/dits)
  • Identificar qualitats dels objectes: color, forma, mida, textura, pes…
  • Diferenciar qualitats de sons: fort, fluix, agut, greu…
  • Fomentar l’autonomia, la capacitat d’escollir i la iniciativa en l’acció
  • Combinar els objectes per aconseguir una finalitat (que faci soroll, que estigui ple, fer-lo més llarg..)
  • Classificar el material
  • Adquirir l’hàbit d’endreçar el material utilitzat
  • Treballar la comunicació oral i l’enriquiment del llenguatge
  • Permet introduir hàbits socials de respecte envers els altres i els objectes.
  • Potencia el treball cooperatiu.
  • Permet aprendre cadascú al seu propi ritme d’aprenentatge

361_example11

Com ja hem dit, els objectes per treballar el joc heurístic poden ser molts i molt variats. Aquí us deixem una llista d’algunes possibilitats:

  • Petxines
  • Pinyes
  • Castanyes
  • Nous
  • Esponges
  • Trossos de roba
  • Pompons de llanaA4W8Eb1CUAAlpzU.jpg large
  • Trossos de fusta
  • Taps de suro
  • Clauers
  • Cons de cartró
  • Ampolles (grans, petites…)
  • Pots
  • Tapes de llaunes, de pots, de llet en pols…
  • Cintes
  • Cordons
  • Vetes
  • Argolles de tovallons
  • Anelles de cortines, de fusta o de metall
  • Agulles d’estendre la roba
  • Rul.los
  • Bobines de fil
  • Oueres
  • Cadenes de plàstic i metàl.liques, de llargs diferents
  • Trossos de mànega
  • Pilotes de ping-pong
  • Etc. etc. etc.

Les bosses

Les bosses de tela han de servir per contenir 50/60 unitats de cada objecte, per tant cal una bossa, per a cadascun. Han de ser de roba, prou fortes per resistir un ús continuat, aproximadament entre 50cm x 50cm i 1m de llarg x 60cm d’ample, adaptades a la mida del material que han de contenir.

LO-JC-02

Els contenidors

Els contenidors són elements que serveixen de recipient i poden contenir diversos objectes al mateix temps. Se’n necessiten dos o quatre per cada nen/a. Poden ser cilindres de cartró, pots de metall o de plàstic, capses de fusta…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *