Resoldre problemes és una de les competències més àmplia i important del curriculum que està inclòs en l’àmbit matemàtic però que pot englobar més d’un àmbit. Amb aquesta activitat els alumnes van comparar longituds, identificar les tres longituds d’una taula, van organitzar un pla de treball col·lectiu i, finalment, donar resposta a una situació problema real del seu propi context. En realitat no vam haver de fer ni una sola operació, però pensar els passos un a un ajuda molt els alumnes a interioritzar la importància de la resolució de problemes.
Comencem
A l’escola “gaudim” de la matricula viva, de manera que rebem alumnat nou en qualsevol moment del curs i li hem de fer lloc a l’organització de l’aula. A la nostra aula teníem les taules justes per als alumnes que hi havia perquè preferim tenir espais lliures per a facilitar altres organitzacions momentànies, com per exemple col·locar les cadires en rotllana per a fer converses.
Així doncs, un dia va aparéixer un nou alumne i vam trobar una taula a l’aula del costat que vam col·locar com les altres. Però vam descobrir que no era de la mateixa mida. En conversa col·lectiva els alumnes van decidir que no era pràctic tenir aquesta taula perquè no podien treballar bé en grup, organització habitual de l’aula. Els fulls es rebregarien, els llapissos i colors caurien per sota, etc. Així que vam decidir plantejar el problema i buscar la solució.
Cada alumne mesura la seva taula i després posem en comú les mides que hem pres i veiem que no coincideixen gaire. Per què? Evident, no hem quedat en comú quina de les 3 longituds generals de la taula hem de mesurar ni com es fa.
Quan comprovem que la majoria de les mides coincideixen trobem el patró de mesura que defineix com són les nostres taules i això ens dóna les mides de la taula que necessitem buscar per tota l’escola.
Abans de continuar escrivim el problema a la llibreta per deixar-ne constància. També el dibuixem per representar-ho a qui no ho ha vist.
En parelles, vam escriure les mides de la taula que buscàvem i vam anar classe per classe preguntant i mesurant taules disponibles fins que vam trobar-ne una.

Cada parella tenia un paper com aquest i una cinta mètrica. També sabien a quines aules havien de preguntar.
I quan vam portar la taula a la nostra classe vam solucionar el problema. Sense cap operació, però pensant molt.
Els alumnes van aprendre que els objectes tenen més d’una longitud i cal especificar per a comparar-les. De fet, tot el que vam fer, tenia sentit.