Coneixent noves experiències blogers

Fa uns dies explicava que l’associació Espiral havia convocat el primer concurs d’Edublogs. De seguida em vaig subscriure al canal rss del concurs i van apareixent tots els blogs que es van presentant. M’estic quedant gratament sorprés de les propostes que van apareixent, unes més interessants, les altres potser no tant per als meus interessos, però sens dubte, aquest concurs està donant a conèixer moltes activitats realitzades amb blogs, ja sigui per part de professors, d’alumnes, siguin blogs d’aula o del que sigui.

Sense anar més lluny, l’anterior entrada que fa referència al reportatge del Manuel Campo Vidal l’he conegut a través del concurs. És més que recomanable una visita al blog del concurs.

Felicitats als organitzadors, ho anirem seguint a veure com va.

Sindicació de la notícia

Diners per als plans de millora d’instituts de les TTEE

Acabo de llegir una notícia a l’edició digital del diari de l’ebre que m’ha deixat una mica preocupat. La notícia diu que el Departament d’Educació inverteix 138.000 € en els plans de millora de quatre instituts de les Terres de l’Ebre. Si no sé comptar malament, 138.000 euros són 23 milions de les antigues pessetes.

I perquè la preocupació? Doncs molt fàcil, a la notícia es pot llegir que tots quatre centres destinaran en gran part a la compra o actualització de material per a la millor implantació de l’ús de les TIC en els centres educatius. Això vol dir que fins ara no han estat prou ben dotats, no? Perquè si ho estiguessin no faria falta esta dotació.

I encara més preocupat quan penses en la diferència de primària i secundària. Si a secundària hi ha plans de millora de centre que permeten comprar material quan no es disposa, què passa quan la situació es trasllada a primària? Doncs passa que simplement no es pot comprar aquest material perquè no hi ha pressupost.

A veure si algun dia els centres de primària poden rebre aquests diners i decidir en què els inverteixen.

Sindicació de la notícia

Sobre la necessitat o no de coordinar la formació d’un centre docent

Des que vaig acabar els estudis de mestre he continuat formant-me en diversos aspectes. El que més m’ha interessat ha estat sens dubte el de les TIC (abans en dèiem “noves tecnologies”). He fet cursos de tot tipus, alguns m’han servit més que altres en la meva vida professional tot i que gairebé tots estaven organitzats des d’administracions educatives.

De sempre he defensat la necessitat de que en un centre docent la formació del col·lectiu de mestres fos coordinada. No pot passar el que ve passant des de fa tants anys, tots hem de saber molt i de tot. No seria més lògic que es fessin plans de formació de centre ben elaborats on es detectin necessitats i es proposin cursos a la gent del claustre de manera que entre tothom es puguin abarcar totes les necessitats del centre?

Està claríssim que el mestre pot fer de facto “el que li doni la gana” en les seves set hores i mitja de treball que pot realitzar fora del centre educatiu, però, no seria desitjable que la formació respongués realment a criteris educatius i formatius de centre? Som simples funcionaris que ens hem de formar individualment o som mestres al servei d’un projecte educatiu (tot i que no el compartim al 100 %)?

No és menys clar que alguns fan molts cursos i d’altres fan cursos quan s’apropen els estadis. Però això passa a tot arreu, no?

En les instruccions d’inici de curs es van repetint afirmacions com “La formació permanent del professorat tendeix a disminuir el seu component de formació d’iniciativa individual per passar a ser, progressivament, un element del projecte de tot el centre. La finalitat de l’oferta formativa és donar resposta a necessitats i prioritats de formació tant des del vessant de l’actualització i millora individual com col·lectiva.”, però poques vegades es va més enllà d’una simple formació personal. A veure si l’any vinent les coses milloren.

Sindicació de la notícia

Programa d’ERC per a Amposta – Noves tecnologies?

Avui he visitat el blog de Jesús Ferré per a veure què ens explicava sobre el programa electoral d’Esquerra Republicana de Catalunya a Amposta. Es nota que la candidata va ser consellera d’educació perquè hi ha moltes propostes “educatives”.

He continuat llegint i veig que han incorporat a les propostes educatives propostes de “noves tecnologies”. Després comentaré aquest terme. Ara però em centro en la primera de les propostes:

“Planificarem l’alfabetització digital en els grups de població més vulnerables, i evitarem la fractura digital social”. Molt bé, bona proposta, però sembla que per a evitar la fractura digital n’hi hagi prou en “planificar l’alfabetització digital”. L’experiència demostra que no, que no n’hi ha prou. Fins i tot càrrecs d’ERC en el govern ho estan dient, no n’hi ha prou amb la formació, calen més accions, anar més enllà és indispensable i després de llegir que volen que Amposta sigui una ciutat educadora, caldria concretar més. Si no, no serem ni ciutat educadora ni “educada”.

He trobat a faltar propostes per a que la gent pugui accedir a les TIC més enllà d’una simple planificació de la formació. Per a que la gent utilitzi les TIC (jo prefereixo aquest terme) cal que disposin dels elements físics, no només que els sàpiguen utilitzar. Si una persona fa un curs d’introducció a les TIC i en acabar el curs no continua utilitzant aquestes eines perquè no en disposa, de què li haurà servit? De res.

I ara un xic de “noves tecnologies”. Crec que el terme està ja obsolet i a més és equívoc. El terme “nou” porta massa confusions. Què vol dir que alfabetitzaran a la gent en noves tecnologies? I què són les noves tecnologies? Nou respecte a què? Potser volen que la gent sàpiga utilitzar la calculadora? I el telefon fix, és nou o és vell? Més val no continuar posant massa exemples. A veure si ho clarifiquen.

Sindicació de la notícia

Instal·lant amb Linkat a l’aula de ciències

La setmana passada, o l’altra, ja no ho recordo bé, van venir a instal·lar els ordinadors de l’aula de ciències. Sota güindous funcionava relativament bé però sota linkat no hi ha hagut manera de trobar les contrasenyes del root i per tant, avui que durant el matí tinc coordinació TIC m’he plantejat tenir l’aula disposada per a treballar sota linkat i sota güindous. Tot i que aquesta no és la feina que hem de fer segons les instruccions d’inici de curs, de vegades cal fer coses que no et “toquen”.

Configuraré els ordinadors sota linkat com a clients de centre i si tot funciona com ha d’anar, dintre d’un parell d’horetes tindré l’aula perfectament preparada per a continuar amb les experiències que teníem en marxa i que per algunes instal·lacions defectuoses (podeu veure un exemple aquí al costat) hem hagut de canviar. Però sembla que no importa gaire la seva sol·lució

Una de les aventatges que tindrà aquesta instal·lació serà que els alumnes s’identificaran amb el seu nom d’usuari i contrasenya (la mateixa que ja estan utilitzant amb la intranet del centre) i que els hi apareguin els seus documents. Per tant, podrem començar a plantejar l’eliminació de les unitats “T” i “P” i que cadascú emmagatzemi els seus documents com li doni la gana. Potser més endavant, quan en sapiguem més ens podem plantejar que des de casa, els alumnes tinguin accès als seus documents? A veure si en acabar el curs ho podem aconseguir.

Sindicació de la notícia

Premi Edublogs

Sembla que la febre dels blogs va arribant a l’escola. Ahir vaig llegir que l’associació Espiral convoca el primer premi Edublogs. S’hi pot participar en diferents categories. Us hi animeu?


Podeu trobar més informació al blog dels premis fent clic aquí.

Sindicació de la notícia

Blog de curs d’audiovisuals

Fa quatre setmanes que vam començar un curs d’introducció a l’ús de la imatge digital a Santa Cristina d’Aro. Des dels serveis educatius del Baix Empordà em van demanar si podia donar aquest curs i, bé, vaig acceptar.

El primer dia ja em vaig endur una sorpresa. En preguntar qui ja tenia càmera digital, gairebé tots els participants van aixecar la mà. Clar, què fas llavors en un curs d’introducció? Doncs vam canviar un xic la dinàmica i vam posar en marxa el blog del curs.

Cada dia anem penjant les fotografies que es van fent amb els “retocs” oportuns. I realment surten algunes imatges fantàstiques.

Podeu veure el blog sencer a: http://dv16.blogspot.com/

Sindicació de la notícia

Experiències amb linkat – Això és resolució de problemes

Aquest matí he tingut problemes amb el servidor de terminals lleugers que tenim en el centre. Després d’una actualització he perdut la interfície gràfica i tots els terminals lleugers no podien treballar.

El que en condicions “güindouisianes” derivaria en un kaos absolut (perquè haurien caigut 14 ordinadors) ha estat molt diferent amb linkat. Amb una simple trucada a la persona responsable n’hi ha hagut prou per a resoldre el problema. Cinc minuts després de plantejar el problema s’intervenia des del Departament d’Educació – Àrea de programari lliure i tots els ordinadors tornaven a estar disponibles.

Després de tot el via-crucis que ens toca fer en el nostre dia a dia i veient aquesta rapidesa en la resolució de problemes, no seria més que interessant fer extensives experiències com aquestes? Clar que això difícilment es pot fer amb “güindous”, però amb linkat … En fi, ja us dic, 5 minuts i problema sol·lucionat i sense que ningú del centre sàpiga gaire de linkat.

Això és servei, eficàcia i eficiència i la resta … la resta són problemes continus. Per a quan el canvi? Per cert, gràcies pel servei i felicitats per l’aposta!

Sindicació de la notícia

Revista Bits 7 – Espiral

Anava visitant diferents pàgines de la xarxa i m’he trobat amb l’aparició del número 7 de la revista Bits que edita electrònicament l’associació Espiral. Aquest número està dedicat a la plataforma de formació Moodle. He trobat alguns articles interessants, us animo a llegir-la. Feu clic aquí per veure-la.

Sindicació de la notícia