Coneixent experiències – Escola Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d’Anoia

Fa una setmana vaig tenir coneixement d’un centre de Sant Sadurní d’Anoia, l’escola Javint Verdaguer on tenen un projecte d’implementació de les TIC a l’aula d’aquells que fan goig. No parlem ja de tenir moltes màquines (no és una condició única per a fer un bon projecte TIC), sinó de la utilització que en fan. M’he entretingut avui donant una ullada i sembla que fan una feina fantàstica.

Es tracta d’un centre on s’hi estudia tant la primària com la secundària i es veu una intervenció directa dels alumnes en el dia a dia del centre. En comptes de llibres hi han col·locat ordinadors i fan un treball col·laboratiu entre els mestres i alumnes.

En la seva pàgina web, feta amb programari lliure, s’hi poden veure algunes de les seves parts i amb algunes propostes més que interessants. M’ha cridat molt l’atenció un petit espai on els alumnes poden escriure i els hi escriu el director. Els temes són de tot tipus i les contestes del propi director no tenen desperdici.

Em sembla que acabo de trobar el centre on, si tingués fills, m’agradaria portar-los. Ara, segur que com en tots els llocs hi ha problemes.

A veure si un dia d’aquests puc convèncer gent del meu centre per a que anem a veure aquest centre i veiem com treballen. Una proposta molt interessant. Aquest centre ja ha fet el pas de les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) a les TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement).

Felicitats!

Sindicació de la notícia

Final de trimestre i cansament acumulat

Acabo d’aribar a casa després d’estar tot el dia per Girona d’excursió i en arribar al cole m’he quedat dues hores amb les tècnics que venien de l’empresa subcontratada per T-Systems per a instal·lar els ordinadors que composen la dotació dels kits d’internet a l’aula que es van presentar fa més d’un any. L’excursió per Girona m’ha encantat, he aprés moltíssim. Hem descobert les llegendes i hem visitat algunes de les obres de Rafael Masó, un arquitecte gironí del modernisme i noucentisme. Realment interessant, sobretot si ets un nouvingut a la demarcació.

La instal·lació no l’han acabada, cosa que ja esperava, tot i això m’han dit que en principi amb dues visites més ja ho tindrem arreglat (en portem amb la d’avui 5 i una multitud d’aventures amb l’empresa instal·ladora, amb l’empresa adjudicatària i amb la pròpia Àrea TIC). Però no en tinc ganes de parlar ara. Ja ho faré en tornar de vacances.

Per fi hem acabat el segon trimestre i ara toca descansar una mica, bé, almenys toca fer coses diferents a la resta de setmanes. Per començar demà tinc Consell Nacional del PSC i em toca baixar a Barcelona de reunió. A veure si aprofito per fer alguna xerradeta interessant i m’expliquen algunes novetats político/educatives.

Sindicació de la notícia

Filtratge de minijuegos.com des d’IPs del Departament?

Fa una estona que he intentat visitar una de les pàgines més visitades pels alumnes de les escoles i instituts. Es tracta de minijuegos.com. M’he quedat una mica parat perquè un entén que hi puguin haver filtres per a determinades adreces amb continguts “poc recomanables”, però limitar l’accés a aquesta pàgina em semblaria un excés.

En aquesta pàgina s’hi poden trobar jocs de tot tipus, alguns fins i tot més que recomanables. Crec que seria un error limitar l’accés a aquesta pàgina sobretot perquè no estaria justificat. És més, no hauria de ser cada centre qui s’encarregui de decidir si es fa un filtratge o no?

Potser és tot un simple error? Esperem-ho

Sindicació de la notícia

Probabilitat en les oposicions

Quan estudiava segon i tercer de BUP vam fer uns temes sobre probabilitat i estadística. Li vam preguntar al professor per a què ens serviria aprendre allò. Avui, 15 anys després d’aquelles classes ho he descobert.

La probabilitat serveix per a no haver-te d’estudiar tot el temari d’oposicions. M’explico. El temari d’oposicions de secundària consta de 70 temes, alguns dels quals són tant soporífers com:

Orígenes de la Música occidental: Grecia, Roma. La música cristiana primitiva.
El flamenco. Orígen y evolución.
La audición: percepción, psicología, memoria y análisis. Anatomía y fisiología del oído.

Com podreu entendre no em ve gens de gust estudiar totes aquestes coses. Si algún dia em toca tractar aquests temes a secundària, ja em documentaré i presentaré propostes de treball, però per a unes oposicions, deixeu-me utilitzar la frase cèlebre: “va a ser que no”.

La clau està en saber quants temes t’has d’estudiar per a tenir una probabilitat d’èxit bastant elevada. Com que tinc 70 temes a estudiar, però em deixaran escollir entre 9 boles escollides a l’atzar (si, si, com que vaig per accés a cos superior, podré triar entre 9 temes) he calculat, utilitzant tàctiques “casacubertianes” quants me n’hauria d’estudiar. I aquí teniu les dades:

Si estudio 15 temes de 70, tinc un 90 % de probabilitat que almenys un dels temes me l’hagi estudiat.

Si estudio 20 temes, tinc un 96 % de probabilitat que almenys un dels temes me’l sàpiga.

Si estudio 25 temes tinc un 99 % de probabilitat que almenys un dels temes el pugui exposar correctament.

A partir d’aquest nombre de temes, l’augment probabilístic és insignificant. Per tant, arribo a la conclusió que em prepararé entre 20 i 25 temes, alguns dels quals ja podria exposar ara mateix.

El que si que faré serà proposar una utilització de les TAC (us sobta aquesta denominació? són les TIC però enteses com a tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement). A veure què en pensa el tribunal

Sindicació de la notícia

Convocatòria d’oposicions al DOGC

Doncs ja estan publicades les oposicions d’aquest any en el DOGC. He fet una ullada i veig que no hi ha canvis respecte el document provisional que corria per la xarxa. El que si m’he fet ha estat un arxiu en PDF on hi ha tota la convocatòria però ordenada i espaiada per a poder-ho llegir millor, si voleu el document el teniu aquí.

A partir d’ara aniré explicant una mica com va evolucionant la meva preparació cap a les oposicions. Us diré de moment que començarem el 23 de juny i espero que les meves proves hagin acabat satisfactòriament cap al 27 o 28 de juny. Com concurso per accés a cos superior, som els primers en examinar-nos. A veure si abans d’acabar el juny ja puc dir si canvio de cos o no.

Ara, ja només cal acabar de preparar les presentacions dels diferents temes que em preparo

Sindicació de la notícia

Taula rodona amb el conseller d’educació

El divendres per la tarda vaig assistir a unes jornades sobre educació. Aprofitant que estava a Barcelona per altres temes, vaig anar a unes jornades on hi havia prevista una taula rodona en la que hi intervenia un professor d’un IES de Terrassa, un professor de la UOC i investigador de l’IN3 i el conseller d’educació.

Fins ara m’enfadava bastant escoltant els consellers d’educació parlant de l‘escola del futur perquè cap d’ells feia referència explícita a les TIC i a la seva utilització a l’escola. Em va sobtar molt sentir dir al conseller d’Educació (permeteu-me posar educació amb majúscula) que les aules d’informàtica són exemples de bolets incrustats dintre els centres. Si ho penseu, té raó, en la immensa majoria dels centres l’aula TIC es va crear amb posterioritat a la seva construcció, i en les escoles més recents, l’espai TIC és una mera còpia dels centres ja existents.

No ha existit fins ara cap innovació en aquest sentit i per això les paraules del conseller tenen doble valor. Va dir, o això vaig entendre, que calia començar a pensar en altres distribucions, en altres tipus de centres, en altres maneres d’utilitzar les TIC en el centre. També va fer palesa la necessitat de començar a pensar en materials escolars més enllà dels llibres.

També vam saber que el responsable dels projectes TIC per a l’educació serà a partir d’ara el Jordi Vivancos (n’he parlat un parell o tres articles més antics). Crec que és un encert posar una persona amb experiència i que és un referent al capdavant de la producció de materials i experiències educatives amb TIC. Per primer cop també, vaig sentir com un responsable del Departament parlava de programari lliure i llicències d’ús més àmplies que les dels llibres de text. A veure si entre tots aconsegueixen (aconseguim) tirar endavant aquest canvi que cal a l’escola

A veure si se’n surten i la cosa canvia una mica.

Sindicació de la notícia

Concurs de trasllats

Avui s’ha donat a conèixer la resolució provisional del concurs de trasllats del cos de mestres. Resulta curiós que es coneguin els resultats a través de les pàgines dels sindicats i no a través de les pàgines oficials del Departament d’Educació.

Com que jo tinc la destinació definitiva a Ripollet (tot i que aquest any i l’any que ve estic en comissió de serveis a Platja d’Aro), hi vaig participar i avui he vist que m’han donat El CEIP Gaziel de Sant Feliu de Guíxols. Era una de les meves primeres opcions, així que en principi estic content. A veure si la cosa no varia quan surti la resolució definitiva.

Segons m’han dit, al CEIP Gaziel, també tenen un pla estratègic en TIC, o sigui que podria fer alguna coseta, tot i que aquest any sembla que ja l’acaben, ves a saber si el voldran continuar.

Tinc una situació un xic complicada, per un costat estic en comissió de serveis a Platja d’Aro, i el curs vinent en principi hi continuo, tindré la definitiva al Gaziel però també vull fer les oposicions a secundària, així que no sé ara mateix on estaré dintre de dos anys. Una incertesa que ja m’agrada perquè així sempre tinc l’oportunitat de canviar de centre si no hi estàs a gust. De moment, el de Platja d’Aro ja m’agrada i puc fer allò que em ve de gust.

Ja veurem què en sortirà de tot plegat.

Per cert, en Gaziel va ser un periodista de Sant Feliu de Guíxols que va dirigir La Vanguardia des del 1920 al 1936. Haurem d’estudiar un xic més sobre aquest home, no? A Sant Feliu tothom sap qui és, jo, com fa poc que hi he arribat, m’he d’anar informant a poc a poc

Sindicació de la notícia

Objectiu: Wifi de l’escola

Ja fa dies que estava pensant en proposar a la direcció del centre intentar muntar una wifi per al centre. Tot i que hi ha programes del Departament (heura) que persegueixen aquest objectiu, la veritat és que un no acaba de saber si fiar-se’n o no. També havien d’arribar els kits d’internet a l’aula l’any passat i a dia d’avui encara no estan ni tots els ordinadors al centre ni els que hi són estan ben configurats. Les necessitats dels centres són les que són i no les que es diuen que es detecten des d’un despatx. En el meu cas (nostre cas), creiem que ens cal una xarxa wifi ara, i no dintre de dos anys.

Així que avui n’he parlat amb direcció per començar a fer proves i m’han donat permís per a comprar un parell o tres d’acces points que donin cobertura a una part important de l’escola. A més, amb aquesta xarxa inhalambrica i els ordinadors portàtils de què disposem, podrem endur-nos-els on ens facin falta. Tindrem una aula d’informàtica portàtil composada per 9 ordinadors portàtils i amb conexió a tot el centre.

A veure si amb una mica de sort, l’any que ve, quan acabi la meva estada en comissió de serveis en aquest centre podem tenir un equipament TIC en condicions i funcionant d’una manera acceptable. Si a més aconseguim que les dotacions del departament ens arribin a temps i no es retardin com ha passat en algun cas, segur que ho aconseguirem.

Sindicació de la notícia

Convocatòria d’oposicions – Ús de les TIC en les proves

Ahir a la tarda van fer públic el document provisional de convocatòria de les oposicions a cossos docents per a aquest any. Les coses canvien bastant respecte al que hi havia fins ara.

Els que volen accedir a primària i porten anys fent interinatges ho tindran més fàcil, a priori, que en anys anteriors. Podran substituïr una de les proves per un informe que valori la seva capacitat didàctica. Crec que molta gent estarà contenta, es lliuraran d’una de les proves de les opos. D’altres, però, no ho estaran tant, veuran com ells si que han de fer les proves, tot i que potser han treballat més anys que els que s’han pogut lliurar de la prova (per exemple els de la privada que volen passar a la pública). Però, i els més joves? Aquests, senyors i senyores, toca pringar. A fer tota la prova.

Ara bé, el que m’ha preocupat més ha estat el tractament que les TIC tenen en aquesta proposta de convocatòria. He vist que en l’informe de valoració de la unitat didàctica no hi ha cap apartat que faci referència a la utilització de les TIC, cap ni un! Això es podria defensar dient que ja hi ha criteris de correcció que diuen “Desenvolupament de la intervenció didàctica amb varietat de recursos i materials curriculars per facilitar l’assoliment dels objectius”, però no ens enganyem, no hi ha cap menció explícita a l’ús de les TIC. O sigui, que si un candidat, presenta una programació que agradi a la comissió avaluadora corresponent tot i que no utilitzi les TIC, pot passar la prova.

Després ja ens gastarem diners en formar-lo (si en té ganes, perquè la formació no és obligatòria, i encara menys que aquesta hagi de ser sobre TIC) i en ensenyar-li com pot utilitzar les TIC … En fi, sobren comentaris.

El mateix passa a la secundària, cap referència a l’ús de les TIC com a eina d’ensenyament-aprenentatge ni com a competències bàsiques ni res de res. Trist, molt trist.

Sindicació de la notícia

Fotografia a El temps de TV3

Avui ha pedregat a la costa brava. M’he posat a fer algunes fotos de la que estava caient i també algun video. Després l’he enviada a tv3 i sembla que me l’han posat aquest migdia al programa del temps.

Aquí teniu la foto
I el vídeo

Sindicació de la notícia