Unitat 7 (1r ESO): TRACTAMENTS DE TEXT

Els tractaments de text són programes informàtics ( Software) que permeten transcriure un text a format digital, personalitzant el seu aspecte i podent inserir diferents elements multimedia com dibuixos, fotografies, sons, …

Hi ha diferents tipus de tractaments de text, però el més coneguts són:

Word. Programa que es troba dins del paquet de programes de Microsoft Office
Writer. Programa del paquet Open office, que es distribueix gratuïtament per la xarxa

Dins de la multitud d’eines i opcions per configurar i personalitzar un text, hi ha unes funcions bàsiques que cal conèixer. Aquestes són:

Mobilitat dins del programa: vistes, barres de desplaçament, barres de menú  i eines,…
– Diferents formes de seleccionar paraules, línies, paràgrafs
– Obrir un document, tancar, desar i desar com.
– Tallar, copiar i enganxar
– Configurar el tipus de lletra, mida i aspecte
– Configurar marges del document
– Mida i orientació de pàgina
– Alineació del text
– Selecció d’idioma i correcció ortogràfica
– Taules
– Tabuladors i paràgrafs amb numeració o vinyetes
– Encapçalament i peu de pàgina
– Numeració de pagines
– Inserir imatges i icones
– Inserir i configurar quadres de text
– Impressió de documents

En aquest document podreu veure les pautes generals i operacions, que cal tenir presents a l’hora de fer un document de text per aconseguir una millor imatge. (accés al document)

També podeu veure recomanacions i indicacions més amplies en aquest altre document

 

ACTIVITATS

A continuació et proposo diferents activitats que farem a l’aula per poder anar practicant els diferents aspectes comentats. El procediment serà obrir el document amb l’enunciat, el document amb el text desordenat que serà sobre el que haureu de treballar i mirar l’arxiu amb el model de la solució (també hi ha arxius amb imatges que us seran necessàries)

Activitat “El paper”:

Activitat “L’aigua”

Activitat “Seguretat mòbil”:

Publicat dins de Continguts | 15 comentaris

Unitat 6: TIC’s: EQUIPAMENTS i SIST.OPERATIUS

1. Informàtica. Tècnica que estudia el tractament automàtic i racional de la informació per mitja de màquines. Les seves funcions principals són: Captació de dades, Emmagatzemament de les dades, Processament i Sortida dels resultats

2. Tipus d’equips. Els equips informàtics poden ser molt variats i es poden clasificar sota diferents criteris, com poden ser la seva aplicació, la seva velocitat, la seva potència, …

 

 

 

3. Sistema binari. Els ordinadors són equips digitals i utilitzen el sistema binari com a llenguatge i emmagatzemament de dades.

En aquest sistema, qualsevol informació s’expressa com una combinació ordenada de zeros “0” i uns “1”, tant un arxiu de text, com una fotografia o una cançó.

 

 

4. Mesures de capacitat i velocitat. La capacitat d’un equip informàtices mesura en Bytes i unitats derivades mésgrans com kB, MB, GB o TB. Encanvi la velocitat la mesurarem en Hertzs (Hz) amb unitats com el kHz, MHz o GHz

 

5. Parts d’un equip: Maquinari i Programari.

Maquinari o Hardware: És el conjunt d’elements físics que “es poden tocar”, com la pantalla, el teclat, el disc dur…

 

Programari o Software: És el conjunt de programes que fan funcionar al maquinari (“no es poden tocar”)

 

6. Processador i memòries. El procesador (CPU) és el centre de control i càlcul de l’equip. Les mèmories són components que permeten guardar informació. Cal diferenciar entre les internes (ROM i RAM) i les externes (Disc dur, CD, pendrive,….)

Microprocesador          Mòdul memòria RAM                  Disc dur

7. Perifèrics. Els perifèrics és el conjunt de dispositius externs que permeten que hi hagi comunicació entre el sistema informàtic i l’usuari.

Cal diferenciar entre perifèrics d’entrada (teclat, ratolí,…), de sortida (pantalla, altaveus,…) i mixtes (pantalla tàctil, modem,…)

8. Programari. El Programari també anomenat Software, és el conjunt de programes que controlen i fan funcionar al maquinari, fent un tractament de la informació introduïda. A diferència del maquinari que anomenaven “part física” perquè es podia tocar, el programari és la part lògica i no es pot tocar.

Hi ha molts tipus de programes, si be es poden classificar en tres grans grups:

– Sistemes Operatius
– Programes d’aplicacions generals
– Programes d’aplicacions específiques

 

9. Sistemes operatius. És un conjunt de programes bàsics que controlen el funcionament del sistema, reconeix els perifèrics que estan connectats i fan possible la comunicació amb ells. Aquests programes comencen a funcionar en el moment que s’engega l’ordinador, i sense ells no podria funcionar el sistema. Els més utilitzats són Windows, Mac i Linux


Veure apunts complets i activitats

Publicat dins de Continguts | 8 comentaris

Unitat 5: MATERIALS

En procés

Publicat dins de Continguts | 2 comentaris

Unitat 4: EINES i AULA DE TECNOLOGIA

En procés

Publicat dins de Continguts | Deixa un comentari

Unitat 3: LLENGUATGE GRÀFIC

El llenguatge gràfic és el conjunt de tècniques per a representar un objecte i fer-lo entenedor pels demés.

S’utilitzen les tècniques de base del dibuix tècnic i altres com les escales, les vistes, les perspectives, l’acotació i simbologia específica. Es realitza amb instruments clàssics de dibuix (llapis, regles,….) o amb programes informàtics (Auto Cad,…)

1. Instruments de mesura

  • Longitud: Regle, flexòmetre, cinta mètrica, peu de rei, escalímetre,…
  • Angles: Goniòmetre, transportador,…
Activitats:
– Fitxa amb mesures de peus de rei
– Prendre mides de la nostra habitació
– Fer croquis planta habitació amb mides

2. Escales

Dibuixar a escala significa mantenir una proporcionalitat entre l’objecte real i l’objecte dibuixat. Hi ha tres grups d’escales:

  1. Escales de reducció. L’objecte es dibuixa a una mida més petita del que és en la realitat. Hi ha molt tipus com 1:2, 1:10, 1: 25, 1:100, … Exemple: Escala 1:50 significa dibuixar l’objecte 50 vegades més petit.
  2. Escales d’ampliació. . L’objecte es dibuixa a una mida més gran del que és en la realitat. Hi ha molt tipus com 2:1, 5:1, 50: 1, 100:1, … Exemple: Escala 10:1 significa dibuixar l’objecte 10 vegades més gran.
  3. Escala natural. L’objecte es dibuixa a la mida real que té.
Activitats:
– Càlcul i elecció d’escales
– Problemes derivats
– Construcció d’un escalímetre
– Dibuix en làmina normalitzada de la planta de l’habitació. Calcular l’escala

3. Perspectives

És la representació gràfica d’un objecte en 3D (il·lusió òptica). Molt útil per entendre clarament com és un objecte. Segueix normes concretes. Hi ha diferents tipus:

  • Isomètrica. Es dibuixa l’objecte sobre tres eixos amb angles de 120º entre ells. Per dibuixar l’objecte a escala natural, cal aplicar un coeficient de reducció de 0,861 (sinus 120º)
  • Cavallera. Es dibuixa l’objecte sobre tres eixos, dos a 90º i els altres angles entre eixos 135º tots dos. Cal aplicar sempre un coeficient de reducció de aproximadament 0,7 sobre les mides de l’eix de profunditat.
  • Cònica. No es dibuixa sobre eixos, sinó fent que totes les línies obliqües de l’objecte vagin a parar a uns punts de fuga marcats al dibuix. Hi ha dos tipus: Cónica frontal amb un punt de fuga i Cònica obliqua amb dos punts de fuga
Activitats:
Dibuixar eixos
– Dibuixar un cub en les diferents perspectives i la cavallera amb i sense reducció
– Dibuixar la perspectiva des de una cantonada de la nostra habitació amb algun element del mobiliari (isomètrica i cavallera)

4. Vistes

També s’anomenen projeccions i es tracta de dibuixar l’objecte en 2D però des de diferents punts de vista. Qualsevol objecte té 6 vistes, però molts cops es pot definir l’objecte amb només tres. Aquestes són:

  • Alçat: És la vista principal i la més significativa de l’objecte
  • Planta: És la vista de l’objecte des de la part superior
  • Perfil: És la vista des de un dels costats

Per facilitar el dibuix de  les vistes d’un objecte es poden seguir aquestes normes:

– Escollir l’escala
– Dibuixar els 2 eixos perpendiculars
– Escollir quina serà la vista d’alçat i dibuixar-la en el quadrant superior esquerra, separada dels eixos per la mateixa distància
–  Traçar, amb línies primes, les projeccions de l’alçat fins als quadrants inferior i  lateral
– Dibuixar la planta en el quadrant inferior fent-lo coincidir amb les projeccions de l’alçat
– Dibuixar el perfil en el quadrant lateral fent-lo coincidir amb les projeccions de l’alçat
–  Tancar les vistes pel quadrant lliure amb l’ajut del compàs

Algunes de les normes bàsiques són:

–         Les arestes (o parts) visibles de l’objecte es faran en traç continu

–         Les arestes ( o parts) no visibles es farà en traç discontinu

–         Les línies de projecció seran continues però amb traç prim

En aquests videos podeu vure com es realitzen les vistes d’un objecte

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-ZCH3rpII8E[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Usm77cfjnpY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HnKSI654rWQ&feature=related[/youtube]
Activitats:
– Construcció d’un prisma irregular a partir d’un retallable
– Dibuixar les vistes de la figura en làmina normalitzada
– Fitxa per localitzar vistes d’un objecte
– Fitxa per fer les vistes d’objectes

5. Acotació

És un conjunt de normes que cal seguir per indicar les mides d’un objecte en un plànol. En una acotació han d’estar les mides de totes les parts de l’objecte, han de ser les mides reals (no les del dibuix) i totes en la mateixa unitat.

Els elements principals són:

  • Línia de cota
  • Fletxes de cota
  • Xifres numèriques
  • Linia auxiliar de cota
Activitats:
– Fitxa amb principals normes d’acotació
– Fitxa amb objectes per a acotar

6. Simbologia

En el llenguatge gràfic hi ha tota una sèrie d’objectes que tenen una icona normalitzada per representar-los. Hi ha de molts tipus i de diferents àmbits com pot ser: elèctric, habitatge, industrial, mèdic, …..

Activitat:
– Fitxa amb principal simbologia normalitzada
– Fixa de reconeixament de simbologia
Publicat dins de Continguts | 4 comentaris

Unitat 2 (2n ESO): DIBUIX TÈCNIC

1.Dibuix tècnic. És una forma de comunicació per mitja de la representació gràfica d’objectes de manera real. Està subjecte a normes concretes i cal l’ús de diferents estris.

2. Estris de dibuix. Per a fer dibuix tècnic, calen diferents estris com són: Llapis, portamines, goma, regles, escaire, cartabò, transportador, compàs,.. Altra opció és el dibuix assistit per ordinador

3. Paper. És el suport sobre el que dibuixarem. Hi ha diferents tipus i mides

 

4. Croquis i plànol.

Croquis: Es fa a ma alçada, sense normes i és previ al plànol.

Plànol: Segueix normes concretes i és la representació gràfica exacte de l’objecte

5. Traçat de paral·leles i perpendiculars

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/zlag4VNfJ8M" width="325" height="250" wmode="transparent" /]

En aquest enllaç podeu veure també com fer paral·leles i perpendiculars

6. Caixetins. Espai del plànol a on s’indiquen les dades del dibuix

En aquest enllaç  Model làmina dibuix teniu el que caldrà utilitzar

7. Pautes generals per fer dibuix tècnic

– Normalització de mida, marges i caixetí
– Taula amplia i neta
– Estris nets i sobre la taula
– Centrat
– Dibuix a llapis i després tinta
– Rotulació

Veure apunts complets

Làmines Dibuix Tècnic 1r ESO

 

Publicat dins de 1r ESO | 20 comentaris

Unitat 1 (1r ESO): TECNOLOGÍA I PROCÉS TECNOLÒGIC

La Tecnologia és una nova matèria que integra coneixements de diferents àrees per obtenir objectes i resoldre necessitats de les persones.

1. Necessitats humanes. Una de les característiques de l’ésser humà és la capacitat de construir eines i objectes de tota mena.Inicialment pretenien cobrir necessitats bàsiques per sobreviure. Actualment també pretenen fer la vida més còmode, més segura i més divertida.

2. Tecnologia. Conjunt de coneixements tècnics i científics per ens permeten construir objectes per satisfer determinades necessitats humanes

3. Evolució formes de treball. La forma de treballar ha anant evolucionant al llarg del temps, depenent de diferents aspectes com són la disponibilitat de materials, d’energia i de coneixements científics. Podem diferenciar dos formes bàsiques: ARTESANAL i ESPECIALIZAT (Tecnificat)

4.Fets històrics

5.Procés tecnològic. Mètode de treball utilitzat en Tecnologia que consta d’una sèrie d’etapes ordenades que calen seguir per elaborar un objecte. Etapes:

Detecció necessitat
Investigació i recerca
Generació d’idees
Selecció millor idea
Disseny
Planificació
Fabricació
Avaluació
 
Podeu trobar més informació sobre el procés tecnològic en els següents enllaços: Edu365 Xtec1 Xtec2 Xarxatic

6. Documents d’un procés tecnològic

 

Projecte: Document escrit a on s’especifica allò que volem fer.

Memòria: Document escrit en el que a part d’indicar el que volíem fer (Projecte) també haurà d’incloure com ho hem fet, dificultats que han sorgit, variacions sobre el projecte inicial i avaluació

Sinó us ha quedat ben clar que és la Tecnologia, en aquest còmic podreu acabar d’entendre-ho

En aquest enllaç podeu veure els apunts ampliats

 

 

 

Publicat dins de Continguts | 8 comentaris

Per reflexionar en el dia a dia

Hola,

Us adjunto amb l’enllaç un paradigma relacionat en perquè fem les coses com les fem malgrat no saber perquè les fem. Crec que es pot traslladar a molt aspectes de les classes i de la vida. Espero sigui divertit però especialment reflexiu.

paradigma-micos

Josep Lluís

Publicat dins de Informació general | Deixa un comentari