Aquest trimestre hem fet un taller d’arqueologia al l’espai de l’hort. Els alumnes han pogut entendre la manera com els historiadors investiguen i coneixen el passat, així com comprendre el mètode arqueològic per a la construcció de la història, sobretot per èpoques com la prehistòria, la edat antiga i la edat mitjana. Per aconseguir-ho, els alumnes han seguit el mateix procediment que utilitza un arqueòleg en una excavació real. Han recuperat tot el material possible, fos el que fos (fragments de ceràmica, una moneda del franquisme, bales de vidre, metalls…). Un cop acabada l’excavació han extret conclusions de les ocupacions anteriors del terreny que ocupa l’institut.
Primer es va delimitar l’espai a excavar. Cada grup va marcar un perímetre de 2m x 4m que van haver de quadricular per disposar d’espais individuals de treball. A continuació van començar l’excavació, eliminant prèviament l’estrat superficial per tal de poder excavar d’una manera ordenada i metodològica. Cada estrat excavat va ser fotografiat. El material trobat s’ha guardat en bosses i posteriorment s’ha netejat, numerat, catalogat i estudiat.
Gràcies a aquest material i la recerca històrica que els alumnes han fet de manera individual, han pogut concloure que la excavació arqueològica és un procés obert no finalitzat. També que l’arqueòleg és un detectiu del passat i que ha d’interpretar el material trobat constratant-lo sempre que sigui possible amb la documentació escrita existent.
AQUI PODEU VEURE LES FOTOS DE LA EXCAVACIÓ
Amb aquest projecte, els alumnes han pogut gaudir del misteri i l’aventura que suposa pels joves aquesta gran desconeguda que és l’arqueologia. Han comprès el valor de les restes arqueològiques com a font de coneixement del propi passat, les han apreciat com a documents i per tant mereixedores de respecte i de protecció com a béns culturals.
Gemma Amice
CIÈNCIES SOCIALS 2n ESO