Les parts positives de les coses negatives

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/DK3iiQZsMkU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Un home vell de nom Chung Lang, que vol dir <<Mestre Roca>>, tenia una petita possessió a les muntanyes. Un dia es va donar el cas que va perdre un dels seus cavalls. I aleshores van anar-hi els veïns per manifestar-li el seu condol per aquella desgràcia.Però el vell va preguntar: <<Com voleu saber si això és una desgracia?>> I mira: uns dies més tard va tornar el cavall amb una bandada sencera de cavalls salvatges. Una altra vegada aparegueren els veïns i el volien felicitar per la seva bona sort.

Però el vell de la muntanya va replicar: <<Com voleu saber si això és bona sort?>>

Des que tenien tants cavalls a la seva disposició, el fill del vell va començar a tenir afecció per muntar, i un dia es va trencar la cama. I aleshores van tornar els veïns, per expresar-li el seu condol. Però novament els va dir el vell: <<Com voleu saber si això és una desgràcia?>>

L’any següent aparegué la comissió de la <<llarga estaca>> a les muntanyes, per endur-se homes forts per a la infanteria de l’emperador i per portar la seva llitera. El fill del vell, que encara tenia la cama malament, no el van agafar.

Chung Lang va haver de somriure.

Hermann Hesse, dins d’Elogi de la vellesa, Empúries, Barna, 2001

Està clar, doncs, que una realitat, la percepció d’una realitat canvia en funció de la perspectiva, del marc, del punt de vista adoptat. I és en aquest mateix sentit que Epictet, l’estoic, afirmava: No són les coses les que ens commouen, sinó les opinions que en tenim.

Per això l’important no és allò que ens passa, sinó el que fem amb allò que ens passa. Perquè la vida no és allò que ens passa, sinó allò que fem amb allò que ens passa.

* * *

Davant d’una situació difícil és MOLT IMPORTANT adonar-nos, prendre consciència de quina actitud estem tenint davant d’aquesta situació. Ser conscients de la nostra actitud és bàsic. Perquè normalment quan estem passant per un moment difícil, el dolor, el patiment, la frustració ens porten de seguida a ofuscar-nos, a bloquejar-nos, a paralitzar-nos i a instal.lar-nos en la queixa. Ens porta, per tant, més a incrementar i a empitjorar el problema, que a intentar trobar vies de solució.

Per això, davant de qualsevol situació frustrant, hauríem de preguntar:

Ets conscient de la teva actitud? Creus que amb aquesta actitud, poden millorar les coses? Et sents realment a gust, satisfet, d’aquesta actitud? Et veus capaç de canviar-la?

• Exercici que afavoreix i ens ajuda a fer ús de la nostra llibertat d’escollir la nostra actitud:
    • Pensa en 3 o 4 situacions especialment estressants, compromeses o negatives que tens actualment en la teva vida. Respira profundament i escriu 5 factors positius, 5 coses bones,  que podrien resultar de cada una de les situacions. Adona’t de les resistències a l’hora de fer aquest exercici (a vegades preferim continuar malament i no cedir abans que canviar). Deixa que la ment analitzi lliurement totes les possibilitats i anota el primer que et vingui al cap, encara que sigui estúpid o irreal; anul.la, per tant, momentàniament el judici.
    • Un cop completada la llista permet que allò positiu es converteixi en possible. A vegades costa molt. Perquè implica de velles maneres de pensar, de molt de dolor, remordiment, frustració i potser també de pena i d’angoixa. Però amb tot això tenim tot un espectre de possibilitats de cara al futur. Siguin quines siguin les circumstàncies, veiem que hi ha possibilitats, alternatives. És un exercici, doncs, que genera optimisme.

2 thoughts on “Les parts positives de les coses negatives

1. Aura B.

***Hola Joan!***

Abans de tot voldria dir-te que els refranys van ser una de les coses que més em van agradar des de fa uns quants anys enrere. També m’agrada la manera de la que ens fas pensar, tot i que no m-atreveixo preguntar moltes coses. ^^ Per a mi, els refranys son la millor forma per representar el concepte “vida” perquè abans de crear-ne un, s’ha de pensar molt i utilitzar la lògica, el optimisme i en alguns casos l’estil de Murphy.

***Fins demà!***

2. jbosquet Post author

Hi estic d’acord, Aura. Els refranys, les sentències breus i els aforismes són fórmules comunicatives amb una gran força persuasiva, i per això mateix, molt útils per fer-nos adonar de coses que desconeixíem o que ens havien passat desapercebudes.