PERILL! ERRADES PROHIBIDES!
ÚS DE LES MAJÚSCULES
– Els noms propis sempre comencen amb majúscula: Víctor, Hernández, Collserola, Nova York…
– Després de punt sempre hem d’escriure majúscula.
PER INFLUÈNCIA DEL CASTELLÀ
– No escrivim mai Y, sinó I : La Laura i en Lluís
– No escrivim mai Ñ, sinó NY: canya
– No és correcte TENIR QUE, sinó HAVER DE: He de -comprar.
– No podem escriure mai CH, sinó TX: cotxe
– Escriurem HAVER sempre amb H i V (ha, havia…)
– No escriurem ni direm DONAR-SE COMPTE, sinó ADONAR-SE: No s’adona que estàs enamorada d’ell!!
– Mai no escriurem YO i YA, sinó JO i JA.
– Hem d’escriure les terminacions del pretèrit imperfet d’indicatiu amb V: cantava, cantaves, cantava…
ORTOGRAFIA DE LA VOCAL NEUTRA
– El plural dels noms femenins sempre acaba amb –ES: noies.
Recordem els canvis ortogràfics:
CA-QUES: foca, foques
QUA-QÜES: pasqua, pasqües
GUA-GÜE: paraigua, paraigües
GA- GUES: amiga, amigues
JA-GES: taronja, taronges
-En les terminacions dels verbs, escrivim A si el so de la vocal neutra està en última posició: canta i E, si està en penúltima posició: cantes
ORTOGRAFIA DE LA O I LA U ÀTONES
– La primera persona del present d’indicatiu (JO) acaba sempre amb O: canto
– El plural dels noms i adjectius masculins sol acabar en –OS: boscos, lletjos





