El nen que no podia fer dictats
En Jordi és un nen de 10 anys que cursa cinquè de Primària. Les seves dificultats són de tipus motriu i fan que sigui molt lent quan ha d’escriure a la llibreta.
La mestra ens explica que es troba amb un problema a l’hora de fer dictats a l’aula, ja que en Jordi, degut a les seves dificultats, no segueix el ritme dels companys i no pot realitzar aquesta activitat.
Es planteja si les tecnologies podrien resoldre aquestes dificultats i ens proposa utilitzar l’ordinador i si podem instal·lar una síntesi de veu.
Preguntes
- Què us sembla la seva proposta? És útil?
- Quins problemes són previsibles?
- Què li suggeriríeu?
Més avall afegeix la teva resposta a cadascuna de les preguntes, separant de forma visible les respostes.
-Suposem que utilitza la sintesi de veu amb un programa de lectura de
textos per dictar-li el text (amb auriculars??) i escriu al seu quadern.
La seva proposta ens sembla que és útil per realitzar l’activitat del
dictat al seu ritme individualitzat, sense participar activament amb la
resta del grup.
-El problemes: segueix sense seguir el mateix ritme del grup.
Provablement és més lent. No incideix sobre el seu hàndicap.
No utilitza aplicacions de suport motriu.
-Una fitxa adaptada que només hagi de completar espais en blanc (per
exemple, preparada amb wikimagic del Bernat Orellana)http://bernat.edu.googlepages.com/dimensions4
Una altra opció seria el Preditext del mateix autor, però en aquest cas
l’alumne treballa a l’ordinador.
Aquí l’enllaç del Preditext http://www.xtec.es/~porellan/preditext/index.swf
1 i 2.Pensem que la proposta que fa la mestra no és del tot adient ja que, els programes de síntesi de veu no donen la entonació adequada ni fan les pauses pertinents per fer un dictat. Hem de tenir en compte que el que el programa, no deixarà el temps necessari per que l’alumne escrigui, a més a més, el programa tampoc li marcarà els signes de puntuació per tal de fer correctament el dictat.
3. En aquest cas, com que no sabem quin tipus de deficiència motriu cursa, optem per proposar una atenció individualitzada de l’alumne amb el professorat d’educació especial i així poder seguir el seu ritme d’una manera més acurada.
1. si que la trobem útil, però en un primer pas, provariem l’ordinador sense la síntesi de veu.
2. aïllament de la resta de la classe. Falta d’interacció.
3. Reduïr-li el dictat.
Nosaltres li suggerim emprar el programa http://www.vocaroo.com, ja que a partir
d’una grabació feta per la mestra, tot clicant un enllaç que es crea, pot
anar repetint el dictat al seu propi ritme.
Per aquest cas és necessari que el nen tingui un ordinador propi a l’aula.
1.Creiem que la proposta no soluciona del tot el problema del ritme lent si
ha d’escriure a l’ordinador. Si l’ordinador ha de fer de reproductor del
dictat amb auriculars pot ser útil, però ens ho pot solucionar un reproduc-
tor mp3.
2. La manca d’autonomia de l’alumne per escoltar el fragment necessari.
La diferenciació de l’activitat respecte a la del grup.
3. Li suggeririem altres maneres de fer l’activitat com per exemple:
– Lliurar-li a l’alumne el dictat al que hi faltin algunes paraules que
haurà de completar.
– Reduir l’extensió del text a dictar.
– Fer-li el dictat a banda adaptant-nos al seu ritme (la mestra o un company)
-Un altre comentari és que la mestra podria preparar el dictat creant
un arxiu de veu amb la gravadora de sons, amb l’audacity, o fins i tot
amb programari Podcast (Skipe) o amb el Voicethread (per exemple
http://voicethread.com/#u96279.b119771.i618443)o simplement amb un telèfon
mòbil