Cas sessió gener 09

El cas de la sessió

En Manel és un nen de 9 anys que fa quart de Primària. No té problemes d’aprenentatge en general, però la seva velocitat lectora és molt lenta, podríem dir que estaria en uns paràmetres, aproximats, d’un nen de segon de Primària. Aquest problema incideix en la realització dels treballs escolars i dificulta els aprenentatges. Afecta a la comprensió de les lectures, la resolució de problemes de matemàtiques i altres exercicis de les diferents àrees.

Malgrat que va començar una mica més tard que els seus companys això no explica les seves dificultats. Els pares preocupats li estan fent proves,  pediatra, oculista, neuròleg etc, per si detecten algun problema relacionat amb el dèficit d’atenció, amb la dislèxia o altres síndromes. La logopeda, per la seva banda,  estudia si hi ha algun problema en el desenvolupament del llenguatge que li dificulti la comprensió lectora.

Mentrestant la mestra es planteja com millorar la velocitat lectora d’en Manel per tal de no comprometre altres aprenentatges, però no sap per on començar, ni si són necessàries activitats concretes per treballar aquest tema.

D’altra banda, pensa que les tecnologies pot ser podríen ajudar-lo amb aquest problema. Tal vegada  hi ha algun exercici o programa específic que pugui treballar aquest aspecte i millorar-lo.

Preguntes

  • Què us sembla la seva proposta? És útil? Quins problemes són previsibles?
  • Quines estratègies li suggeriríeu?
  • Quins materials TAC li podrien ser d’utilitat?
  • 4 thoughts on “Cas sessió gener 09

    1. spuey

      La proposta de la mestra ens sembla bastant encertada, ja que mentrestant ens esperem al diagnòstic hauríem de començar a fer activitats per millorar l’agilitat i la memòria visual. A nivell de recursos TAC proposem els següent material:
      – Programa de lectura eficaç del CEIP Jacint Verdaguer.
      – El programa de lectura eficaç del Toca-Toca.
      – Entrena’t per llegir (recurs de l’edu365).
      – Activitat de gimnàstica ocular del lectogrup de l’editorial text.

      També podríem utilitzar estratègies de lectura cooperativa per facilitar el seguiment a l’aula.

      D’altra banda, caldria involucrar a la família amb activitats semblants a les que es realitzen a l’aula.

      L’ús dels xats també pot ajudar a millorar la velocitat lectora, ja que la interacció amb el company suposo una motivació afegida.

    2. cdiaz234

      La proposta que fa la mestra de treballar mitjançant les tecnologies ens sembla que és útil. Pensem que el problema pot sorgir a l’hora de trobar el moment per treballar amb l’alumne ja que, com que no sembla que aparentment tingui problemes a nivell d’assolir els aprenentatges, no hauria de perdre hores en les àrees instrumentals.
      Proposem com a material TAC per a treballar amb aquest alumne, per exemple, karaoke, el programa de lectura eficaç, entrena’t per llegir de l’edu365 i contes del Tom i la Laia de l’edu365
      Proposem com a estratègia treballar la lectura mitjançant textos curts per a no cansar-lo, també utilitzar el joc, per exemple, “quantes paraules llegeixes en un temps determinat?” i, intentar fomentar el gust per la lectura.

    3. jgisber3

      Sembla que el hàndicap principal és la comprensió lectora. Cal aclarir què vol dir “que va començar una mica més tard”.
      És útil treballar la lectura comprensiva, començant de textos que estiguin al seu nivell de competència.
      Problemes previsibles: caldrà coordinar correctament les diferents intervencions (mèdiques, logopeda, mestra, …). Si només treballem la velocitat sense la comprensió, difícilment tindrà repercusió en el seguiment de la resta d’assignatures.

      Estratègies:

      -Podria treballar el text el dia anterior a casa.
      -Treball amb quadernets de comprensió lectora.
      -Coordinar-se amb la logopeda.
      -Treballar l’interès per la lectura (biblioteca,…)

      Materials TAC:
      -Possibilitat d’utilitzar la sintesi de veu a nivell de preparar les lectures amb antelació.
      -GALI

    4. jgisber3

      Si realment el problema de la velocitat és el que li fa que tingue problemes de comprensió, possiblement millorant la velocitat augmentarà el seu rendiment.
      Serà útil si no hi ha cap altre problema que no s’haigue detectat fins ara( retard, dislèxia….)
      Aplicar tècniques TAC dins l’aula ordinària, actualment a la nostra escola no és possible. Si hi ha algun programa adequat per millorar la velocitat que pogués treballar el xiquet, s’hauria de fer a l’A.E.E o en alguna classe de reforç.

    Deixa un comentari