“Hi ha algú més com jo?”
Gran pregunta! Enguany tenim a l’IES Illa de Rodes, de Roses, un grup de 78 alumnes de 1r d’ESO que han començat una assignatura completament nova: la “Filosofia per a joves“. S’imparteix com alternativa a la Religió.

Aquesta assignatura vol ser una suau i progressiva introducció a certs àmbits de la Filosofia: teoria del coneixement, antropologia, lògica.
L’edat dels alumnes és la ideal per a ficar-s’hi: al voltant dels tretze anys tenen la curiositat i la imaginació, i a la vegada la “maduresa” de no ser petits, per a pensar, dialogar, construir conceptes.
Com objectiu pedagògic es vol millorar la capacitat d’argumentació, d’anàlisi, de sentit crític, etc., al mateix temps que se’ls van introduint els conceptes que els podran ser útils en diferents matèries humanístiques i de l’àrea de la Filosofia, ja sigui a l’ESO (a l’Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans o a l’Educació eticocívica, per exemple) o al Batxillerat.
D’alguna manera és una matèria “oberta” en la que s’estudiaran temes “prefilosòfics” que no siguin objecte directe de treball en altres àrees i que resultin interessants i adequats al context de Roses i al nivell acadèmic de l’alumnat. Entre els procediments: conceptualització, argumentació, escriptura, expressió, formulació de qüestions, lectura i percepció comprensives i d’altres.
Es poden veure aquí el programa i les dues primeres fitxes, la del jo i la del temps. El contingut s’anirà posant a la web. Una cosa que ha quedat clara és que, en general, hi ha nivell. Vegin-se, si més no, algunes de les qüestions que els alumnes han plantejat com a “temes a resoldre”:
- Quan vaig començar a ser jo? Des de quan sóc jo?
- Hi ha algú com jo?
Què seré quan sigui gran?
- Es podria viatjar en el temps?
- Per què plorem quan estem tristos?
- Els sentiments, serveixen per alguna cosa?
- Quan jo era petita, en tenia de sentiments?
- Què és, de veritat, el temps?
- Alguna vegada podrem aturar el temps?
- Per què els ocells parlen?
- Per què tenim 5 sentits i no 6?
- Es poden fer servir els 5 sentits a la vegada?
- Tenen sentit tots els sentits?
- S’han de fer guerres per tonteries?
- Per què si una noia i un noi són amics, casi sempre es pensa que són xicots?
- Un dia de festa, és igual per a tothom?
- Són necessàries les festes?
- Per què no diem la veritat?
- Com podem refiar-nos que algú ens diu la veritat?
- Per quina raó l’art és avorrit per algunes persones i interessant per altres?
- Qui el va inventar l’art?
Són preguntes reals, escrites el segon dia de classe, quan només havíem practicat amb una fitxa d’introducció. A veure com anirà! Si vostès tenen bones idees (estic llegint també les coses dels excel·lents projectes tan ben desenvolupats a casa nostra per diferents professors), escriguin-me, si els plau.