Els petits “grans filòsofs” del nostre IES (un “tresor”, i dels bons!)

“Hi ha algú més com jo?”

Gran pregunta! Enguany tenim a l’IES Illa de Rodes, de Roses, un grup de 78 alumnes de 1r d’ESO que han començat una assignatura completament nova: la “Filosofia per a joves“. S’imparteix com alternativa a la Religió.

nen-filo1

Aquesta assignatura vol ser una suau i progressiva introducció a certs àmbits de la Filosofia: teoria del coneixement, antropologia, lògica.

L’edat dels alumnes és la ideal per a ficar-s’hi: al voltant dels tretze anys tenen la curiositat i la imaginació, i a la vegada la “maduresa” de no ser petits, per a pensar, dialogar, construir conceptes.

Com objectiu pedagògic es vol millorar la capacitat d’argumentació, d’anàlisi, de sentit crític, etc., al mateix temps que se’ls van introduint els conceptes que els podran ser útils en diferents matèries humanístiques i de l’àrea de la Filosofia, ja sigui a l’ESO (a l’Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans o a l’Educació eticocívica, per exemple) o al Batxillerat.
D’alguna manera és una matèria “oberta” en la que s’estudiaran temes “prefilosòfics” que no siguin objecte directe de treball en altres àrees i que resultin interessants i adequats al context de Roses i al nivell acadèmic de l’alumnat. Entre els procediments: conceptualització, argumentació, escriptura, expressió, formulació de qüestions, lectura i percepció comprensives i d’altres.

Es poden veure aquí el programa i les dues primeres fitxes, la del jo i la del temps. El contingut s’anirà posant a la web. Una cosa que ha quedat clara és que, en general, hi ha nivell. Vegin-se, si més no, algunes de les qüestions que els alumnes han plantejat com a “temes a resoldre”:

• Quan vaig començar a ser jo? Des de quan sóc jo?
  • Hi ha algú com jo?
  • nena2Què seré quan sigui gran?
  • Es podria viatjar en el temps?
  • Per què plorem quan estem tristos?
  • Els sentiments, serveixen per alguna cosa?
  • Quan jo era petita, en tenia de sentiments?
  • Què és, de veritat, el temps?
  • Alguna vegada podrem aturar el temps?
  • Per què els ocells parlen?
  • Per què tenim 5 sentits i no 6?
  • Es poden fer servir els 5 sentits a la vegada?
  • Tenen sentit tots els sentits?
  • S’han de fer guerres per tonteries?
  • Per què si una noia i un noi són amics, casi sempre es pensa que són xicots?
  • Un dia de festa, és igual per a tothom?
  • Són necessàries les festes?
  • Per què no diem la veritat?
  • Com podem refiar-nos que algú ens diu la veritat?
  • Per quina raó l’art és avorrit per algunes persones i interessant per altres?
  • Qui el va inventar l’art?

Són preguntes reals, escrites el segon dia de classe, quan només havíem practicat amb una fitxa d’introducció. A veure com anirà! Si vostès tenen bones idees (estic llegint també les coses dels excel·lents projectes tan ben desenvolupats a casa nostra per diferents professors), escriguin-me, si els plau.

3 comentaris a “Els petits “grans filòsofs” del nostre IES (un “tresor”, i dels bons!)

1. Salut! I am the vice pincipal of a seconday school (6 to 15 years) from Ramnicu Sarat, Romania. (940 pupils)
    we are interested to work with you in a Comenius Project, and I think your idea is good for familiarising the pupils.
    in Comenius Project I know it can`t be 2 schools from the same country.

we can aslo communicate in French. and in our school is a Geograpy teacher that know Catalan. it can be a language project because the Romanian language is very close to Catalan. and our pupils learn French and English.

friendly, Diana

2. Enhorabuena.
    soy profesora de Inglés del IES Alonso de Madrigal de Ávila. Recibí el mail con tu búsqueda de socio para Comenius y sentí curiosidad por los temas. He entrado en las direcciones que dabas y me parece que tu trabajo tengas suerte.
    Desgraciadamente no entiendo tanto catalán como para entender todo, aunque puedo hacerme una idea.
    Tengo una petición, ¿puedo utilizar tus preguntas para los Pequeños “grandes filósofos” con mis estudiantes de 1º y 2º ESO?
    Te deseo suerte en Comenius o enotros proyectos.
    Valentina