Un possible projecte Comenius per a l’IES Illa de Rodes

napoli1Recentment, alguns professors de l’IES Illa de Rodes hem tingut l’oportunitat de participar a un “Preparatory meeting” per a un possible projecte Comenius. L’activitat s’ha desenvolupat a Nàpols, d’acord amb la invitació formulada per la Prof. Giulia Daniele – a nom del seu Institut – per a la concreció immediata dels objectius.

Aquest projecte Comenius, d’una eventual durada de dos anys (2009-2011), duria com a títol “Bridges over the seas” fent referència al que comuna als Instituts dels països que l’estem preparant, la presència de mars i oceans, des de l’Atlàntic (Portugal) fins al mar Negre (Turquia). La trobada de treball s’ha desenvolupat principalment a San Sebastiano al Vesuvio, al costat de Nàpols, on es troba el Liceo Scientifico Salvatore di Giacomo, des del qual s’han fet ja algunes activitats d’abast europeu. Està situa a la falda del Vesuvi, muntanya ben coneguda per la història que l’envolta i perquè és un volcà dormit, no pas apagat.

napoli03Tot i que els centres educatius del països implicats en aquest projecte concret són – a més de nosaltres, l’IES Illa de Rodes – de Grècia, Romania, França, Bulgària i – com he assenyalat abans – Turquia, Portugal i els amfitrions d’aquest meeting, a Itàlia hi hem treballat presencialment els profs. Estorc, Lesport, Daniele, Liberani, della Fazia, Petillo, Tejeda, Serra i, “on line”, en estret contacte entre tots, la resta dels països compromesos amb la iniciativa.

Els professors hem tingut l’oportunitat d’estar amb els alumnes de 3r i 4t del Liceo italià, de treballar en intenses sessions i també de fer-nos càrrec de la riquesa cultural i patrimonial de l’entorn del golf de Nàpols (Ercolano, Pompei, la mateixa ciutat de Nàpols, etc.). El següent pas del Comenius és la presentació de la “application form” a les Agències nacionals i cercar d’implicar el màxim de docents i alumnes en la realització d’aquest Comenius que tant ens il·lusiona i del que tan profit esperem treure.

Fa pocs dies, la TV local “EmpordàTV”, que es pot consultar per Internet, es va fer ressó del projecte del nostre Institut.

“Les idees mouen Europa”: estudiants creatius i innovadors

peCom cada any segueixo amb molt d’interés la iniciativa “Primavera d’Europa“, del meu amic Petru Dumitru, des de Brussel·les.

És una bona manera de preparar-se per a la celebració del 9 de maig, amb un estil operatiu, didàctic i – perquè no? – internacional. Força anys hem fet xats amb estudiants d’arreu de la UE. A veure què se’ns acudeix per al 2009??!!

La Primavera d’Europa és una iniciativa organitzada per la European Schoolnet i coordinada per la Comissió Europea. La pàgina web d’aquest curs ja és online: aquí. És la setena edició i durarà des del 25 de març fins a primers de maig de 2009, dedicant un interès especial al 9 de maig, el Dia d’Europa.

És part integrant del “Pla D” per al millorament de la democràcia, el diàleg i el debat. Enguany es  pretén promoure la creativitat i la innovació a Europa i a altres països. La idea és experimentar ambdues accions a les escoles i a escala europea.

El 2009 és l’Any Europeu de la creativitat i la innovació (AECI): el principal objectiu que s’han fixat és aconseguir que els individus siguin capaços d’apreciar el canvi com una oportunitat i acceptar-lo com un repte. L’AECI servirà per donar un nou impuls a la investigació, la competitivitat, el coneixement, l’afavoriment de les sinergies existents i la creació d’altres noves.

Els Ministeris d’Educació dels 27 països de la UE hi estan implicats i el lema d’enguany és “Les idees mouen Europa”. Amb això es vol afavorir la participació imaginativa dels estudiants a través dels xats a la web, de projectes col·laboratius, etc. La innovació té un lloc dins del marc de l’educació i la formació. Podem escriure’ns sobre tot això, i comprovar sovint quines activitats tenim a l’abast.

Un parell de llibres senzills que he llegit per Nadal

eliotPer casualitat han caigut a les meves mans un parell de llibres: us els recomano, encara que no són ni nous ni – potser – el que us esperàveu de mi.

Un és el famós drama poètic de T.S. Eliot, “Assassinat a la Catedral” (escrit i interpretat per primera vegada el 1935) on s’exposa d’una manera grandiosa l’assassinat de Thomas Becket – el 29 de desembre de l’any 1170 – en un lloc concret de la Catedral de Canterbury.

Recordo que fa un any i pico hi vaig ser, en aquest lloc, i que m’esgarrifava imaginar-me l’escena: els 4 cavallers, creient complir ordres d’Enric II, maten a l’arquebisbe que havia estat el millor amic i el servent més lleial del rei. El problema és que Becket va defendre els interessos de qui està per sobre del rei i de l’amistat, els interessos divins. Impressionant de debó! L’he llegit en castellà, però el trobeu en qualsevol llengua: per exemple, en català.

juniaL’altre és per a la gent jove. L’ha escrit un anglès, Michael E. Giesler, i es diu “Junia“.  És la narració novel·lada (en castellà el teniu a la “Col·leció Astor” que dirigeix un vell amic meu a l’editorial Palabra, de Madrid) de les vicissituds d’una noble i “guapa”teenager en els inicis del cristianisme a la Roma imperial.

Expressa amb una gràcia encisadora com, ben sovint, la fascinació que duia una nova religió anava acompanyada de la lluita social, la divisió familiar i el perill d’una mort vegonyosa per als qui n’eren entusiastes com per a afeccionar-s’hi. Penso que ensenya a ser valent, i això encara cal,… i tant que cal! A més, es llegeix amb gust i pot fer plorar als qui no siguin de pedra o – fins i tot després d’injectar-se 4 episodis seguits de “Física o química” a la TV – no hagin perdut el gust per les narracions .