És freqüent que els estudiants dels nostres Instituts d’Educació Secundària i Batxillerat no tinguin massa clara quina és l’estructura del centre educatiu on fan la seva vida acadèmica. Un dels aspectes més importants en la vida és “situar-se”, i per això podem repassar aquí algunes idees que poden ser útils a joves i a famílies.
El conjunt del docents formen el Claustre acadèmic de l’IES: Els professors solen treballar en grups segons dos criteris principals:
a) per l’edat de l’alumnat: es tracta dels “Equips docents”, que solen ser tres: el de 1r Cicle de l’ESO, el de 2n Cicle i el de Batxillerat (cada un amb una coordinadora o coordinador al davant);
b) per les matèries o àrees de coneixement: en aquest cas es parla dels Seminaris o Departaments. En el nostre IES hi ha un Departament per cada grup de docents: Matemàtiques, Naturals, Llengües catalana i castellana, Llengües estrangeres, Diversitat, Humanitats (inclou Clàssiques, Socials i Filosofia), etc.
El Departament d’Humanitats, com es veu, acumula un ampli ventall d’assignatures de les quals en fa la programació , el seguiment, l’atribució dels docents de cada curs, etc. Les competències del Departaments són amples, sempre en funció de les necessitats de la Coordinació Pedagògica de l’IES.
Les programacions didàctiques de les assignatures tenen tres nivells. En el 1r es tracta de les decisions curriculars que provenen de l’administració educativa, en aquest cas el Departament d’Educació (poden consultar-se a la XTEC) . El 2n nivell de concreció correspon a la Programació anual de cada assignatura i queda recollida en el Projecte Curricular de Centre (PCC). Finalment, hi ha un 3r nivell de concreció, o Programació d’Aula, on les unitats didàctiques segueixen el dia a dia de la docència. Inclou la temporització concreta del que s’ha previst en el 2n nivell i altres particularitats.
Les assignatures que, tradicionalment, corresponen a un Departament com el d’Humanitats són (s’indica l’enllaç al currículum oficial, o 1r nivell de concreció):
a) a l’ESO: Socials, Història i Cultura de les Religions, Religió, Ciutadania, Cultura clàssica, Llatí. Possibles Optatives del Centre.
b) al Batxillerat: Geografia, Història, Història de l’Art, Filosofia, Història de la Filosofia, Història del món contemporani, Economia, Llatí, Grec, Psicologia i Sociologia. Possibles Optatives del Centre.
Les Instruccions anuals del Departament d’Educació indiquen que “correspon als departaments, seminaris i altres equips específics de professors l’elaboració, abans de l’inici del curs, de la programació dels ensenyaments que tenen assignats i de les seves adaptacions curriculars (…). En la programació de cada matèria es reflectiran les connexions amb altres matèries, així com la contribució de cada matèria a l’assoliment de les competències bàsiques, entenent que aquestes inclouen tant els sabers o continguts conceptuals com els procediments i les actituds. La programació també haurà de concretar les estratègies, tant en la part comuna com en l’optativa, perquè els alumnes puguin desenvolupar al màxim les seves capacitats d’aprenentatge”. Això es refereix, per tant, a la programació en el 2n nivell de concreció.