PROGRAMA DEL VIATGE: EXILI ’09
DIA 5 DE MARÇ DE 2009
08:15h- Sortida IES Viladecavalls
10:00h- Arribada i visita al Museu Memorial de l’Exili de La Jonquera el MUME (1 hora)
11:00h- Sortida cap a Argelers
12:00h- Arribada al cementiri dels espanyols
12:30h- Arribada a Argelers, visita a les platges que foren camps de refugiats.
13:00h- Dinar (pícnic)
13:30h- Sortida cap a Elna
14:00h- Visita a la Maternitat
15:30h- Sortida i visita al camp de concentració de Ribesaltes
17.00h- Sortida cap a la Jonquera
19:00h- Arribada a l’alberg de la Jonquera
DIA 6 DE MARÇ DE 2009
09:30h- Sortida de l’alberg de la Jonquera ver l’Agullana
10:00h- Agullana.
Trobada a Agullana (A l’entrada d’Agullana a la dreta hi ha una esplanada gran, allà és on es queda amb els educadors). Explicació de la sortida , introducció i repartiment de textos i mapes que facin referència als llocs que es visitaran.
Mas Perxers. Lloc de trobada de Companys i els intel•lectuals catalans a punt d’exiliar-se. Recursos: textos i fotografies .
10:30h- La Vajol (amb autocar). A la plaça, monument a l’exili i en record dels exiliats.
11:00h- La Mina Canta (amb autocar): Lloc de refugi del tresor de la República.
12:00h- Coll de Lli.
Sortida a peu de la Vajol (Es deixa l’autocar a l’aparcament de Can Camaulis ) cap al coll de Lli. És el camí per on van marxar els polítics.
12 :45h- Les Illes.
Un cop passada la frontera per la muntanya és el primer veïnat que es troba en territori francès. Cal veure els monuments dedicats als republicans i la placa que hi ha a l’Hostal dels Trabucaires, a la plaça, i que recorda el pas de les autoritats republicanes.
13:00h- Dinar a les Illes (pícnic).
14:00h- Tornada a peu a l’aparcament de Can Camaulis.
15:00h- Tornada a la Jonquera.
16:30h- Arribada a Colliure
18:30h- Sortida cap a l’ IES Viladecavalls
Informacions:
1. Cal porta el passaport i la mateixa documentació (autoritzacions) que per anar a París.
2. L’esmorzar i dinar del dia 5. El sopar i esmorzar del dia 5 i 6 es faran a l’alberg. El dinar del segon dia es farà a Elne.
3. Recordeu que al Pirineus en aquest dies d’hivern, segons els meteoròlegs, farà molt fred i sembla que plourà, per la qual cosa es necessari dur roba d’hivern i calçat adequat per caminar per muntanya i paraigües (petit) o millor un bon impermeable o anorac.
4. Cal portar sac de dormir.
Detall de les rutes de l’exili que farem
Farem dues rutes:
1. “Camins d’exili”: Agullana, La Vajol, Coll de Lli, les Illes,la Jonquera
2. “Records d’exili”: Jonquera, Argelers i la maternitat d’Elna
Objectius generals de les rutes:
– Identificar i localitzar en el temps i en l’espai els processos i esdeveniments rellevants de la història de Catalunya: La guerra civil i l’exili del 39.
– Situació geogràfica de l’àmbit espacial dels diversos fets històrics i les seves posibles interpretacions. Ús de l’empatia històrica.
– Assolir una perspectiva global que faciliti la comprensió de la pluralitat i de la diversitat social i cultural, i aplicar aquests coneixements a la interpretació del present, la comprensió del passat i la construcció del futur.
– Valorar el patrimoni cultural com a herència i llegat dels grups humans i
manifestació de la seva riquesa i diversitat.
– Valorar la funció de la memòria històrica en la construcció del futur.
1. Camins d’exili: Agullana, La Vajol, Coll de Lli, les Illes i la Jonquera
Fitxa tècnica
Ruta d’un dia.
Adreçada a alumnes d’educació primària, secundària, batxillerat i a grups d’adults.
Material didàctic: dossier professorat que inclou mapes, textos i suggeriments de treball previ i posterior
1.1. Presentació
La Jonquera ha preservat de manera molt especial la memòria de l’exili republicà: fou testimoni privilegiat de l’èxode republicà i l’escenari central de l’etapa central de la Generalitat Republicana i de la retirada de milers de persones, entre elles els principals dirigents de la Generalitat, la República Espanyola i el Govern autonòmic basc.
La ruta recorre un dels camins de l’exili, usat entre altres persones, pels principals dirigents de la Generalitat per passar la frontera cap a França.
1.2. Objectius generals:
– Conèixer un dels camins de l’exili, utilitzat pels principals dirigents de la Generalitat per passar la frontera cap a França i el camí del tresor de la República.
– Situar i contextualitzar l’exili del 39 viscut per moltes persones anònimes.
– Valorar la funció de la memòria històrica en la construcció del futur.
– Respectar el patrimoni cultural i natural .
1.3.Metodologia
1.3.1. Treball a l’IES: introducció històrica de l’exili del 39.
1.3.2. Ruta .
1.3.2.1. Presentació i contextualització a Agullana: introducció de la ruta, i repartiment de textos i mapes que facin referència als llocs que es visitaran.
1.3.2.2. La Vajol, Coll de Lli, Les Illes:
Consulta de panells i informació sobre el terreny
Lectura de textos literaris
Lectura de testimonis del seu pas per camins d’exili
Lectura de mapes per contextualitzar la ruta i altres llocs d’interès propers
Observació de fotografies
1.3.3. Visita al Museu Memorial de l’Exili
1.4.Proposta organitzativa
1.4.1. Punts d’interès bàsics:
Agullana, la Vajol, Mina Canta, Coll de Lli (pas polític fronterer), Les Illes (punt francès d’abastiment d’aliments i de concentració), Placa commemorativa del pas de Companys i Aguirre a la façana de l’Hostal dels Trabucayres i homenatge als republicans, vora el camí de la Manrella, a l’entrada nord del poble.
1.4.2. Punts d’interès indirectes:
Coll de la Manrella, Can Barris, Castell de Cabrera, Santuari de les Salines, Massís de les Salines (EIN), Font del cucut, Font de les Salines, Roc de Frausa…
1.4.3. Itinerari:
Una part de l’itinerari es fa amb autocar, i des de la Vajol a les Illes l’itinerari és a peu.
10:00 h – Agullana.
Trobada a Agullana (A l’entrada d’Agullana a la dreta hi ha una esplanada gran, allà és on es queda amb els educadors). Explicació de la sortida , introducció i repartiment de textos i mapes que facin referència als llocs que es visitaran.
Mas Perxers. Lloc de trobada de Companys i els intel•lectuals catalans a punt d’exiliar-se. Recursos: textos i fotografies .
10:30h – La Vajol (amb autocar). A la plaça, monument a l’exili i en record dels exiliats.
11h – La Mina Canta (amb autocar) : Lloc de refugi del tresor de la República.
12h – Coll de Lli.
Sortida a peu de la Vajol ( Es deixa l’autocar a l’aparcament de Can Camaulis ) cap al coll de Lli. És el camí per on van marxar els polítics.
12 :45h- Les Illes.
Un cop passada la frontera per la muntanya és el primer veïnat que es troba en territori francès. Cal veure els monuments dedicats als republicans i la placa que hi ha a l’Hostal dels Trabucaires, a la plaça, i que recorda el pas de les autoritats republicanes.
13h – Dinar a les Illes (picnic).
14:00h- Tornada a peu a l’aparcament de Can Camaulis.
15:00 – Tornada a la Jonquera.
16:00- Visita (1h) al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera
17:00- Fi de la jornada
1.5. Recursos didàctics
– Cartes, testimonis (recull de Salomò Marquès)
– Documents de la Generalitat
– Fotografies d’època ( fons Chauvin )
– Imatges d’altres punts d’interès ( Coll de la Manrella, la Mina Canta, diferents camps de refugiats francesos, la maternitat d’Elna)
– Mapes de l’Alt Empordà i Catalunya Nord.
– Textos literaris ( recull de Salomó Marquès)
– El setè camió , d’Assumpta Montellà
2. Records d’exili: Argelers i la maternitat d’Elna
Fitxa tècnica
Ruta d’un dia o integrada en una proposta de dos dies
Adreçada a alumnes d’educació secundària i batxillerat i a grups d’adults
Material didàctic: dossier professorat que inclou mapes, textos i suggeriments de treball previ i posterior
2.1. Presentació
La Jonquera fou el punt per on creuaren els exiliats però, com assenyalen els testimonis, a l’altra banda l’epopeia continua als camps de refugiats d’Argelers, Sant Cebrià o Ribesaltes entre altres.
2.2. Objectius generals
– Situar en el territori el recorregut i el destí de molts dels exiliats espanyols
– Conèixer els monuments, edificis i espais dedicats a la memòria de l’exili
– Valorar la funció de la memòria històrica en la construcció del futur.
– Respectar el patrimoni cultural i natural .
2.3. Metodologia
2.3.1. Presentació i contextualització al MUME i a l’autocar de la Jonquera a Argelers.
2.3.2. Argelers i la maternitat d’Elna
Lectura de textos literaris
Consulta de panells i informació sobre el terreny
Lectura de testimonis
Lectura de mapes
Observació de fotografies
Conversa amb fills d’exiliats