És molt important el treball de pràxies, el buf i la respiració durant l’etapa d’educació infantil. L’objectiu és treballar la mobilitat i funcionalitat dels òrgans bucofacials, per prevenir dislàlies i detectar problemes de parla. Per això, he elaborat dues capses amb material divers per treballar-ho:
CAPSES AMB…
Material de Respiració: Colònia infantil o d’olor a flors, inhalador de menta, els recanvis gastats d’ambientadores elèctrics, barres d’encens, petits sabons i petits tapers amb diferents especies: vinagre, cafè, cola-cao etc.
Material de Buf: Plomes, pilotes de moltes mides i diferents materials, espelmes, bales, petites baldufes, xiulets, palletes de beure, papers de serda, un cotxe petit, joguines amb rodes, pots amb sabó per fer bombolles, trompeta de joguina, etc.
A P3 iniciem el racó de llengua amb el treball del nom, com a activitat prèvia a cada sessió porto una de les capses i trec dos elements per utilitzar-los i preparar-nos per treballar. Els hi agrada molt, sobretot l’element sorpresa de què hi haurà a la capsa avui?!. Les pràxies les fem cada dia com a rutina de la tarda en acabar la relaxació i els estiraments facials. Les pràxies i exercicis bucofonatoris ha de ser un treball sistemàtic breu diari amb ajuda de material visual i a més dedicar a fer un treball específic en alguna sessió: racó de buf, llavis, llengua, oca, daus de sons, etc. (veure fotografies)
EL MATERIAL QUE PODEU CONSULTAR ÉS: Dolors Gispert, Lourdes Ribas: Racons de treball oral al parvulari. Ed. L’Àlber.
Proposta d’activitats del treball del Nom
Primeres sessions (amb foto)
- Identificació del propi nom entre els dels companys d’aula.
- Identificació de noms en les llegendes de material fotogràfic (àlbum de fotos o contes).
- Comparació del propi nom amb el d’altres companys o personatges de contes.
- Jocs d’endevinalles. Fer hipòtesis del nom al veure d’una en una les primeres grafies.
- Llistat dels noms que comencen igual.
- Classificar segons llargs o curts.
- Classificar segons la primera lletra.
- Jocs: amagar les targetes dels noms per l’aula, buscar-la i donar-li al nen/a que correspongui; el penjat amb els noms dels nens/es del grup; fer el dibuix amagat amb la inicial dels nens/es del grup.
Altres sessions (comencem a tapar la foto)
- Pintar/decorar la primera lletra del seu nom. Pintar totes les lletres del seu nom.
- Buscar el seu nom repetit x vegades entre d’altres.
- Relacionar el nom amb fotografia dels companys/es al llibre dels noms.
- Tren de lletres/ noms: encerclar la lletra segons la consigna; separar amb una ratlla el mateix nom repetit moltes vegades.
- Confegir el nom amb lletres retallades de diaris i revistes.
- Confegir el nom amb velcro i lletres soltes plastificades.
- Resseguir, construir…
- Fer el nom amb plastilina, amb una safata de sorra i un palet, amb la pissarra velleda, etc…
Més informació…
https://www.e-alber.com/img/arxius_productes/125-LEP_Mostra.pdf
http://blogdelosmaestrosdeaudicionylenguaje.blogspot.com/search/label/RESPIRACI%C3%93N%20Y%20SOPLO