
El text lliure es fa setmanalment i es pot començar a fer desde P4. El nen/a ha de fer un dibuix lliure que el motivi: el cap de setmana, el seu aniversari, una sortida, les vacances, una festa, els seus amics, la família, etc. tot seguit ha de pensar en una frase i esciure-la a sota de la ratlla. El/la mestre/a ha d’escriure la correcció a sota tot dient-li i explicant a l’infant quines lletres ha fet bé, quines s’ha deixat, quines són paraules i cal separar-les, les normes de puntuació en escriure una frase; és a dir, tot el que creguem adient per tal que els nostres alumnes coneguin des de petits no només les lletres sino la gramàtica i l’ortografia. Ells veuen la nostra frase escrita bé i es van fixant, depèn del nen/a pot copiar-ho a sota, però mai els hi faig esborrar el que han escrit inicialment ja que així poden veure on s’han equivocat i també serveix per avaluar el seu progrés, ja sigui els mestres, les famílies o els propis nens.
Si és ben cert, que cal respectar l’ortografia natural i fer que els nens/es no es fustrin a l’hora d’escriure, ja que quan corregim els dictats o el text lliure poden pensar que no ho fan bé del tot i per això cal animar-los dient que cada vegada són més grans i com que practiquen cad setmana ho fan millor. Penso que tant els dictats com els textos lliures s’han de fer com a rutina setmanal o quinzenal. A P3 hem començat a fer petits dictats aquesta setmana, són dictats de formes i números, molt senzillets, amb l’objectiu que respectin la norma en fer un dictat i que es situin en l’espai. Els hi posem un full amb quatre guions i anem dient, per exemple: primera ratlla, cercle; segona ratlla, quadrat; tercera ratlla; el número 1; quarta ratlla, el número 2. També ho farem de les lletres dels seus noms i de les vocals que anem introduint poc a poc. La veritat, és que han sortit molt bé!!.
Full pel text lliure: text lliure
Més informació per treballar la cal·ligrafia, els dictats, la lectura, la comprensió…: http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/catala.htm