Pesquem paraules…

A la sessió posterior a la sortida repensem l’excursió a la Barceloneta i reprenem el tema del mar, les xarxes i els llibres….

A còpia de donar-hi voltes al tema, s’accentua el paral·lelisme entre l’acció de pescar i tot el seu ormeig; i l’acció de fer paper, amb procediments i estris semblants. Ens proposem doncs pescar un poema d’aquest mar de paraules, on l’escuma de mar ens recorda la textura del paper, i on les paraules seran els nostres particulars peixos…

… l’art de la pesca front a l’art d’escriure…

I com farem el nostre “mar de paraules”?

La idea és muntar una piscina d’aigua de mar, i mitjançant una tècnica manual de fer paper posar-hi dins el bastidor de fusta que sura, una fina tela per sobre que sobre surti el bastidor, la xarxa de pesca, i aleshores afegir la polpa de paper i les paraules… aixecar el bastidor de l’aigua i deixar secar… de manera que l’atzar hi deixi empremta també… Quedarà un paper gruixut, rugós, texturat, amb la xarxa atrapant belles paraules que haurem triat entre tots….

I així ho fem, repartim els llibres comprats als alumnes, retallem paraules per grups i la Mar ens proposa fer tres proves. En el retall de llibres surt una frase que captiva a la nostra artista “PESCA D’ESTIMA”…., l’escrivim a la pissarra..

Aquí teniu algunes imatges d’aquest procés:



Observem les tres proves, sense xarxa, amb xarxa…



…i s’acaba la sessió. Deixem les tres safates a la Sala de professorat, volem que tothom vegi la pesca d’avui…!!!

Restem expectants… com quedarà quan s’assequi?

Al mateix temps eixamplem el projecte a la resta del professorat. Iniciem tots plegats una recerca. El tema, EL MAR.

El mar i la literatura (Llengua catalana, 4t ESO i Batxillerat),

El mar i la música (Música, 4t d’ESO),

L’art de pintar el mar, textures i colors, “un mar de mars” (Visual i plàstica 3r d’ESO),

Perquè veiem el mar de color blau?(Física 4t ESO)

El mar i el seus organismes(Ciències Naturals 2n ESO)

Sortim: anem a veure el mar!

Un dia gris i molt fred, 27 de gener. Quedem a les 8’30h a la parada de metro de la Barceloneta. Ens trobem els 28 alumnes de 4t que fan el projecte, l’Octavi (profe de Plàstica), la Lluïsa (profe de Català), la Mar (la nostra artista resident) i jo mateixa.

Tots molt abrigats, baixem caminant fins a la platja…un cop allà caminem per la sorra i ens apropem a veure el mar… Hem pres càmeres per enregistrar i fotografiar tot allò que veiem… El Camilo ha portat una gravadora, vol enregistrar el so de les ones….

A la sessió posterior a la sortida els alumnes escriuen el que els va semblar.

Us descrivim la sortida amb extraccions dels seus escrits:

…”la sortida em va agradar molt, a la platja vam experimentar una sensació de tranquil·litat i calma” Laia Sunyer

…”vam observar i fotografiar el mar, per fer-nos una idea del tipus de paisatge que d’alguna manera hem de representar tots junts” Sonia Santos

”a la platja vam poder observar el mar amb un color diferent, no era blavós, sinó més aviat tenia tons grisosos” Ester Sanchez

…”em va agradar anar a la platja i veure-la de diferent manera que a l’estiu, que normalment està plena de gent i fa molt de sol. En canvi al gener té tons grisosos i és deserta” Núria Mallofré

…”el mar estava molt bonic i el color del cel grisos semblava que s’ajuntés amb l’horitzó” Ariel Moreno

…”el que més em va “chocar” va ser que tothom a classe representava el mar de color blau, i quan vam anar a la sortida, com estava ennuvolat el mar era gris” Ruben Bravo

…”a mi la platja i, l’aigua, el soroll que fa, em tranquil·litza i em fa pensar” Judith LLevot

… “després de la platja, vam anar a una botiga de cordes, em va sorprendre la quantitat de gruixos i colors que hi havia, però encara més l’olor” Núria Mallofré

…”la Mar es va interessar per les xarxes de pescadors, n’hi havia de molts tipus” Fanny

“després quan vam anar caminant cap a les llibreries, va estar molt be. Vam anar per carrers petits i estrets del casc antic, també vam passar pel port de Barcelona i tenia un puntet guapo per poder fer fotos” Adrià Redolad

…”després ens vam dividir en dos grups i vam estar buscant llibres que fessin referència amb el projecte, el mar, en vam comprar uns quants…” Anna González

…”també vam anar a tres llibreries de llibre antic, feia olor a vell,semblava Harry Potter” Ada González

…”no havia anat mai a una llibreria de llibre vell, i em va semblar interessant” Ariadna Artola

…”les llibreries que vam visitar eren més antigues del que m’imaginava, era com entrar en una altre época, em va sorprendre veure llibres tant fràgils, delicats i especials” Zoila Miguel

…”les llibreries de segona mà feien una olor especial” Asier Sanchez

Aquests son els llibres que vam comprar:

Un dia especial, un bon record i molta informació, visual, sensorial, emotiva…

Haurem de veure com tot plegat ens ajuda a fer, el nostre mar de paraules!!!

Enfilem l’obra final…

Durant les vacances de Nadal, els alumnes han tingut encomanada una tasca. Havíen de fer una fotografia, una imatge d’ells mateixos observant el seu paisatge preferit.En tornant de vacances hem penjat les fotografies que han fet a la pissarra i entre tots hem escollit les que més ens ha agradat…Aquí en teniu algunes:

Alicia de Abajo Ariel Moreno
   
Ester Sanchez / Sonia Santos Jardiel Rodellas
   

Les imatges que més ens han agradat a tots son aquestes:

Laura Malo / Nuria Mallofré Mateo Sesma / Laura Malo Maria Esteve / Judith Levot
     

Tres imatges i un element en comú: el mar.
Un paisatge preciós, en paraules de la nostra artista, aquestes imatges li suggereixen “… un mar de paraules“.

Preparem la següent sessió, iniciem la recerca vers “el mar”.
La Mar ens porta imatges per poder treure’n moltes paraules….Visionem les imatges al canó de l’aula….Demanem que els alumnes facin un recull de paraules de tot el que anem dient, i de tot el que els suggereixi el que van veient, paraules relacionades amb el mar. En aquesta sessió ens acompanya la LLuïsa, la professora de català, ens ajuda a comprendre paraules, ens envoltem de diccionaris, definicions, sinònims… Introduïm un concepte nou “la metàfora”. La metàfora visual, la metàfora literaria…. Veiem exemples de metàfores… i les comentem…

El proper dijous anem a la platja, veurem el mar d’aprop, ara a l’hivern… També ens passejarem per cercar llibres…. Volem veure xarxes de pescadors…. !!!
Com serà aquest mar de paraules?

CONSTRUIM FRASES…

Encetem una nova activitat.

La Mar ens mostra un llibre, tapes de cartró vell, pàgines groguenques…. Retalla unes pàgines i ens les va repartint. Ens proposa que acuradament seleccionem paraules que ens semblin interessants, que les retallem amb el cúter i que les anem guardant en un racó de la nostra taula.

L’activitat ens captiva, es fa un silenci absolut mentre tots anem seleccionant les nostres paraules. Passada una estona… agrupem els retalls de paraules i ens atrevim a construir frases noves. Reordenem, estructurem , lliguem paraules…..

En surten de ben curioses.

Ariel Moreno

Ivan Outumuro

La Mar ens penja unes imatges molt suggerents a la pissarra, ens proposa que les frases que hem anat fent les enganxem sobre les imatges.

L’activitat ens ha engrescat molt. Ens queden algunes frases per col·locar i decidim fer-ho en estances de l’aula. A l’aixeta, als vidres, al terra, al tamboret, a la porta, a les escultures que hi tenim…

Per a l’activitat hem gaudit del llibre “La pluja als vidres” de Mª Aurèlia Capmany

PINZELLADES DE POESIA….

Cada dijous quan la Mar arriba a l’institut ens escriu un fragment, una frase, una pinzellada poètica a la pissarra:

    Me hablaron de un poema milagroso que, en su soledad, llovía abundantemente.
    Al final hubimos de convenir que no era un poema, sino una nube.
    Rafael Pérez Estrada
    Caldrà pastar-les amb les nostres mans.
    -Noves paraules que eixamplin l’espai.
    Maria-Mercé Marçal
    La pesa milagrosa.
    Entonces escribir es como quién usa la palabra como un cebo: la palabra que pesca lo que no es palabra. Cuando esa no palabra muerde el cebo algo se ha escrito.
    Clarice Lispector

Podem representar aquestes frases amb el nostre abecedari?

Traduim-les…..

Ens reunim en dos grups, pensem una forma, “l’espiral” i fem una representació en gran format d’un d’aquests textos…

Imatges i paraules. Un procés d’esquematització.

Sessió 3: QUADRES DE LLETRES
Encabat ens van deixar uns llibres sobre quadres de paisatges i vam escollir-ne un cada grup. Alguns dels que vam triar van ser “umbrella.net” de Christo i Jeanne- Claude o “sueño causado por el vuelo de una abeja alrededor de una granada un segundo antes de despertar” de Salvador Dalí.

Intentàvem representar els quadres amb paraules que definien els objectes que veiem o el que ens suggerien. Colors i formes van ser els nostres aliats.

Sessió 4: REPRESENTEM FRASES AMB IMATGES

L’artista ens proposa unes frases, les representem dibuixant i després anem simplificant el dibuix fins que ens queda molt esquemàtic.
“Eclipsi de sol”, “El rei te tres castells”, “El gat camina damunt la teulada”, “M’apreten les sabates”, “Les muntanyes nevades son molt altes”, “Hi ha 20 llapis a l’estoig”

Sessió 5: CREACIÓ DEL NOSTRE ABECEDARI

La Mar ens va explicar l’origen de les lletres que actualment utilitzem, com per exemple que la A representa un bou a l’inrevés. Els primers que van començar a utilitzar l’escriptura intentaven dibuixar el que tenien al seu voltant de manera esquemàtica i així, a poc a poc, el procés es va anar simplificant fins crear l’abecedari.

L’artista ens va proposar que féssim un abecedari propi.

Intentàvem fer una nova grafia que representés el significat d’una paraula que comencés amb aquesta lletra de manera esquemàtica, per exemple fer una nova grafia de la “F”, simplificant el dibuix d’una flor.

El següent pas és fer un motlle de cada lletra utilitzant una goma d’esborrar, per així tenir una impremta del nostre alfabet.

Redacció: Núria Mallofré i Laura Malo
Fotografia: Ariadna Artola i Mar Arza
Informàtica: Alex Condor i Ruben Bravo

Una manera d’entendre l’art, Mar Arza.

La Mar arriba al Monturiol. A la primera sessió li expliquem el treball previ que hem realitzat – Què és l’art? I aquest ens serveix de punt de partida per escoltar la seva història.

Sortim de l’institut, ens apropem al parc més proper i seiem en rotllana, la Mar ens proposa un joc… diu una frase a la orella del noi que té al costat i aquesta s’anirà repetint fins al darrer…alhora que ens passem un sobre correu…

“Jo crec que les obres d’art no s’han d’entendre, s’han de sentir. I com que els nostres caps estan sempre intentant entendre les coses, cal una obra d’art que no es pugui entendre de cap manera”

Laia Fàbregas

Comprovem que el missatge oral no arriba, que es distorsiona…. llegim la frase amagada en el sobre en veu alta… i la comentem… Poc a poc anem perdent la por envers l’art.

Tornem a l’institut i la Mar ens proposa la primera activitat.
Ja a l’aula guaitem per la finestra……. Què veiem? Anem escrivint en un full i en lletra ben grossa tot el que veiem… objectes, formes, colors, sensacions ….. La Mar ens proposa traduir el paisatge observat en paraules. Pengem les paraules a la finestra…. hem construït un paisatge de paraules.

Ja tenim ganes de que arribi la propera sessió!!!
Fanny Figueras

PREÀMBUL. Què és l’art?

Abans que arribés l’artista resident al Monturiol, els alumnes de 4t d’ESO s’introdueixen a la matèria de Visual i Plàstica treballant en grups reduïts. Intenten respondre la pregunta – Què és l’art? una resposta que els proposo que facin només amb imatges. Un cop acabat el treball reflexionem tots junts i en traiem conclusions. M’entreguen l’obra acabada, un dossier explicatiu del procés i les fotografies que han realitzat del treball.

A continuació us mostrem algunes propostes!

Fanny Figueras

 

Proposta 1

“Pensem que l’art és una forma de representar la natura, els desitjos, els pensaments…”

El nostre projecte l’hem titulat “El Reflex”.

Varem fer servir un pot de vidre, sorra, un plàstic transparent representant l’aigua, i varem posar fotos en forma de peix, representant el mar. Volíem relacionar l’art amb el mar. L’aigua, és una necessitat i es troba a tot arreu, l’art també.

María Esteve, Alicia De Abajo, Kimberly Reyes, Laia Sunyer, Judith LLevot, Toni López i Sònia Santos.

 

 

Proposta 2

La idea del treball era construir una cadena circular amb les diverses representacions que té l’art. Circular, perquè d’aquesta manera no hi ha ordre, totes les activitats artístiques van encadenades, cap d’elles és més important que l’altre.

Núria Mallofré, Laura Malo, Alba Guilera, Anna González.

 

 

Proposta 3

L’art és una activitat humana, una acció, una obra concreta…expressa una emoció… El nostre projecte pretén plasmar les activitats artístiques de manera encadenada i desplegable…

Ariadna Artola, Ada González, Ferran Castillo, Ariel Moreno

 

 

Proposta 4

Varem escollir una forma rodona, així totes les imatges van a parar al centre, totes les imatges van lligades, formen un moviment circular, les unes van a les altres…

Jardiel Rodellas, David Paniora, Mateo Sesma.

 

 

Proposta 5

“L’art és una forma d’expressar-se cap a les altres persones”.

Nosaltres hem representat l’art com un mòbil. Una manera d’unir totes les activitats artístiques en una.

Ivan Outumuro, Adrià Redolat, Àlex Condor, Zoila Miguel, Asier Sanchez i Rubén Bravo