FILMA, CAPTURA I EXPOSA

                                     

Estimats Crispetaires,

Aquesta és una proposta adreçada, només,  als amants de la deconstrucció.

El CCCB -lloc, que si no existís, caldria inventar-, ens proposa anar amb els nens, el nuvi-a, l’amant, el gat o la rateta més propera a gaudir d’un experiment genial a partir de les propostes de la seva exposició MAGNUM: 10 SEQÜÈNCIES . Es tracta d’emular els fotògrafs de l’Agència Magnum de l’exposició però, duent a terme el procés, de forma diferent. En lloc d’explicar les influències cinematogràfiques de la vostra fotografia, haureu de filmar per, després, extreure imatges fixes de la vostra filmació que, posteriorment, es convertiran en fotografies que conformaran una seqüència que passarà a formar part d’una exposició col·lectiva sobre Barcelona.

Aquesta rateta que signa el bloc, ha experimentat la proposta avui mateix, amb els seus ratolins i ha resultat tota un experiència de narrativa visual.

Podeu reservar clicant aquí i enviant un mail a l’adreça que s’indica del servei pedagògic del CCCB.

Només fins el 31 de juliol, ja podeu córrer!

RATATOUILLE

 

 

 

 

 

 

SETMANA DE L’11 AL 17 DE JULIOL

Estimats Crispetaires,

Quan ja pensava retirar-me al meu cau d’estiu per començar les meves vacances rosegaires, el Xef de les Gavarres, va i em posa un formatge emmental davant dels meus sensibles bigotis. I, com podeu endevinar, no me n’he pogut estar de tastar-lo perquè les flaires arribaven fins el meu cau. Però quina ha estat la meva sorpresa quan he descobert que era un plant d’autèntic emmental suís servit amb dauets de codonyat: quina delícia!

Els que em coneixeu sabeu, perfectament, que no m’agraden les ensucramentes però aquesta exquisidesa suïssa VOS, anomenada “Las chicas de la lenceria”, (Die herbszeitlosen) que signa una directora anomenada Bettina Oberli, m’ha alegrat una tarda de dilluns.

És un d’aquells plats que pot agradar a tothom perquè té bones matèries primeres: pura llet de vaca suïssa per elaborar un bon formatge i  uns codonys de primera qualitat i sucre  amb els quals  les àvies preparaven un codonyat deliciós, per posar un contrapunt dolç al plat. Aborda temes com la vellesa, les il·lusions, fins quan tenim dret a esperar coses de la vida… i es manté en aquella línia que no permet llagrimetes fàcils ni sensibleries. En fi, un cant a l’esperança i a la vida que ens fa apropar a la gent gran que tots volem arribar a ser algun dia.

L’altre plat de la setmana ve de l’est i el serveix un xef una mica juganer i experimental: es tracta d’Emir Kusturika, l’home que juntament amb Goran Bregovic, ha popularitzar la música dels Balcans. La juguesca culinària que ens presenta es diu Prométeme (Zavet) i és una mena de conte infantil, a estones molt adult, un pèl surrealista i totalment desmesurat que ofereix imatges d’una poesia que es desborda per la pantalla. I si no,  poseu atenció a l’escena entre l’avi i la mestra penjats dels dos extrems de la corda que subjecta la campana del poble, o en el moment del descobriment del sexe d’un adolescent  a través del voyeurisme , o també, el mateix  protagonista ,banyant-se en una bassa plena de pomes surant…

Amants de la crispeta, no perdeu ni un segon i sortiu cap al cinema, no sigui que quan arribeu ja no es servissin aquests plats.

RATATOUILLE

FUNNY GAMES: LA RESCRIPTURA DE LA VIOLÈNCIA

 

Us imagineu Ferran Adrià deconstruint-se a sí mateix? Doncs Michael Haneke és capaç de fer-ho perquè és un dels grans genis del cinema europeu. Us poso en antecedents recordant-vos sabors especials del mateix xef com com Código desconocido, La Pianiste, Le Temps du Loup o Caché?

 

Funny Games (1997)) va ser una pel·lícula que va remoure les butaques de les sales especialitzades en llepafilms. Ens va posar contra les cordes interrogant-nos sobre les nostres responsabilitats en la generació de la violència com a espectacle.

Deu anys després, la indústria americana li proposa rodar la pel·lícula Funny Games a Hollywood i Haneke diu que sí. Llavors, molts “hanekeans” impenitents, dubtem de les motivacions del director (diners, fama, una mica de tot…?) i recordem un experiment similar en mans de Gus van Sant que va rodar la seva Psyco (1997), seguint pla a pla la Psicosis del mestre Hitchcock, rodada el 1960. És evident que Gus van Sant no és un home sense idees ni recursos que necessiti copiar un story board al complert; es tractava d’un experiment que pretenia forçar el palimpsest fins les últimes conseqüències.

El perfil de “voyeur” de Haneke es fa evident en la seva filmografia més recent, com per exemple: Caché o La Pianista però, amb el re-remake, s’observa a si mateix com a director i tot fa pensar que després de revisar la seva pel·lícula del 1997 arriba a la conclusió que no és pot dir res més sobre la violència ni la postura abjecta de qui mira la violència -nosaltres espectadors assenyats-.  I és per aquest motiu que no hi canvia ni un sol pla, ni el camí, ni la casa, ni la tanca, ni els mobles la cuina o la disposició del menjar dins la nevera. Tots i cada un d’aquests elements són necessaris tal i com estaven disposats en la primera escena del crim. No hem d’oblidar que l’assassí sempre torna a escena.

Tots els objectes que recordem i paraules que vàrem escoltar en la primera versió, prenen una dimensió premonitòria que els dota de més força en la representació personal que els  espectadors ens fem  de la tragèdia, -encara més anunciada que la primera vegada-.  Acostumats com estem a l’ús del fora camp i els talls del racord de continuïtat tots els recursos utilitzats en la primera versió es sobredimensionen en la segona i reforcen uns significats que ja coneixem. Només canvien els personatges que representen els primers personatges representats. Tot plegat amb l’objectiu de fer-nos sentir tan culpables com sigui possible perquè, a la fi, tota la representació i l’espectacle sanguinari, només es fa per nosaltres.

Així que, estimats meus, ja podeu començar a cercar dins les vostres farmacioles alguna mena de protector estomacal d’aquells que es prenen quan un consumeix molts antiinflamatoris perquè, d’altra manera, l’úlcera d’estómac està assegurada. I per anar-vos preparant, ja podeu mirar els dos vídeos que us he embedit: el primer és un estudi comparatiu, pla a pla, de les dues pel·lícules i el segon, la primera part d’una entrevista amb el mateix Michael Hanneke que, si us agrada, podreu continuar veient a Youtube perquè té segona i tercera part.

Malgrat tot, bon apetit!

RATATOUILLE

NULLA AESTHETICA SINE ETHICA

Benvolguts artistes de la Crispeta,

No tot és nodrir el cos en aquesta vida, també cal nodrir l’ànima i, què millor que l’art per fer-ho? Perquè sense estètica no hi ha ètica, com diu el subtítol del cicle que ara us presentaré.

El dia 30 de juny La Caixa va endegar un cicle de cinema anomenat Cinema i Art Contemporani que es desenvoluparà fins el 16 de juliol. Malauradament, no us ho he pogut fer saber fins avui però, encara ens queden algunes propostes:

Dimecres 9 de juliol a les 19,30 h

L’amor és el dimoni. Estudi per un retrat de Francis Bacon (1988) de John Maybury.

Dilluns, 14 de juliola les 19,30 h

Basquiat (1997) de Julian Schnabel

Dimecres 16 de juliol a les 19,30 h

Fraude (F for Fake )1973 d’Orson Welles que és, no cal dir-ho, totalment imprescindible.

(Pollock)

 

PICA PICA DE CURTS A LES GAVARRES

Estimats menjadors de moresc,

Ara que sembla que tots els problemes de la crisi alimentària del tercer món són per culpa de la utilització dels cereals per produir biocarburants; nosaltres deixarem de menjar crispetes per degustar unes tapetes als Cinemes Oscar de Les Gavarres. Aquesta és la nota de premsa que ens han fet arribar.

A partir del divendres 3 de juliol els Cinemes Oscar Les Gavarres de Tarragona projectaran curtmetratges davant de pel·lícula. Aquesta iniciativa s’emmarca en el projecte ‘Pantalles catalanes’, que duu a diverses ciutats catalanes els millors curtmetratges del darrer any.

Curt Ficcions és un festival de curtmetratges que, des de fa onze anys, aposta pel curt com a format cinematogràfic. A Curt Ficcions creiem que el curtmetratge és cinema, i que el seu lloc són les sales de cinema. Per aquest motiu, els sis curts guanyadors de la darrera edició del festival es projectaran abans de les pel.lícules a sis poblacions catalanes.

Per segon any consecutiu, i amb el suport de l’Institut Català de les Indústries Culturals i de les empreses d’exhibició cinematogràfica Yelmo Cines i Cinemes Oscar, Curt Ficcions fa arribar el format curt a més punts de la geografia catalana, ampliant en aquesta edició les seves projeccions a Granollers, a més de Barcelona, Girona, Tarragona, Sant Cugat i Barberà del Vallès.

Les projeccions dels curts arriben aquesta setmana a Tarragona, després d’haver aconseguit més de 10.000 espectadors a sales de Barcelona, Sant Cugat, Barberà del Vallès i Girona. Els cinemes Oscar Les Gavarres acolliran durant una setmana la projecció d’aquestes sis obres, a partir del proper divendres, 3 de juliol. La programació d’aquesta setmana és la següent

 

Sala Curtmetratge
Pel·lícula
Sessió
6

Fiebre amarilla

Funny Games
Tots els dies: 17:00 – 19:45 – 22:15Diumenge: 12:15Divendres i dissabte: 00:30
7 Padam… Sexo en Nueva York 16:15 – 19:15 – 22:15
8 Catharsis La duquesa de Langeais (VOSE) 16:30 – 19:30 – 22-15
10 As de corazones El increíble Hulk Tots els dies: 17:00-19:30Divendres i dissabte: 00:30
11 Paseo Bienvenido a Farewell-Gutmann Tots els dies: 17:00 – 19:45 – 22:15Diumenge: 12:00Divendres i dissabte: 00:30
16 El misterio del pez Las crónicas de Narnia – El príncipe Caspian Tots els dies: 16:00 – 19:00 – 22:00Diumenge: 12:00

És un altre motiu per anar al cinema; fer un petit tastet de montaditos i, ves a saber, potser algun dels xefs que els presenten, algun dia, arribin a servir-nos tot un menú de delicatessen.

Bon profit,

RATATOUILLE