 |
|
Autor: Philippe Perrenoud
Cuando la escuela pretende preparar para la vida
Un llibre essencial que planteja les veritables preguntes que hem de fer-nos: Són els sabers que s’ensenyen a l’escola els més pertinents per entendre el món i actuar? Preparen per als estudis superiors o per a la vida? Què hem de pensar de l’absència de coneixements com ara el dret, l’economia, les ciències polítiques o la psicologia en els programes escolars? En un moment en què l’esperança de vida s’allarga, les nostres vivències es diversifiquen i la societat canvia ràpidament, podem identificar un nombre limitat de competències útils per a tots? No serà més adequat transmetre sabers i desenvolupar actituds que permetin a cadascú construir les competències que arribi a necessitar? Estaran condemnades les societats democràtiques a mantenir el mateix currículum, producte d’una doble negociació entre les expectatives dels consumidors d’escola i entre les disciplines llargament arrelades? Cap d’aquestes preguntes té una resposta senzilla, i encara menys consensuada, però la sociologia del currículum permet plantejar-les i,potser, induir-nos a un debat seriós.
Temes centrals – índex
¿Es posible desarrollar competencias sin cuestionar los conocimientos? · Competencias: ¿De qué estamos hablando? · La fascinación por las competencias · Partir de la vida de la gente y no de los programas · Competencias y situaciones · Confusiones conceptuales · Líneas de fuga: dos guiones posibles · Las disciplinas establecidas centradas en un campo de saber · Las educaciones · Las disciplinas ausentes de la enseñanza obligatoria · La psicología y el psicoanálisis · Empezar por unas investigaciones · Un reequilibrado necesario pero poco probable · ¿Es posible clarificar las finalidades de la escuela? · Las dos misiones de la escuela · No quebrantar las relaciones de fuerza · Los imperios disciplinarios |