EXPOSICIÓ ORAL LITERATURA CATALANA DE MODALITAT

A continuació teniu els temes que caldrà desenvolupar en un power point i que després s’hauran d’exposar oralment.La durada de les exposicions serà de 7-10 minuts, aspecte que haureu de tenir en compte quan feu la presentació.

  1. Gisela Muñoz-Jinan Mastfi:  La poesia d’Àngel Guimerà. Anàlisi d’algun dels seus poemes (per ex: Cant a la vinya)
  2. Layla Zaoui-Fatima Al Harkache: Àngel Guimerà i el catalanisme. Els seus discursos polítics.
  3. Helena Bustos-Bea Cano: anàlisi de l’obra  “En pólvora”
  4. Javi Pérez-Christian Tirado: anàlisi de l’obra “Terra baixa”
  5. Aida Nisa-Lidia Berges: anàlisi de l’obra “Maria Rosa”
  6. Anna Berrocal-Celia Díaz: anàlisi de l’obra “La filla del mar”
  7. Mireia Lorente-Abel Teba: el teatre de William Shakespeare. Influències en l’obra de Guimerà.
  8. Julia Muñoz-Marina Rosillo-Marta Duran:  breu comparació entre “Mar i Cel” de Guimerà i l’adaptació que la companyia teatral Dagoll Dagom en va fer.

Quan es tracta d’una obra teatral, cal considerar la seva gènesi, la seva recepció en premsa, l’estructura, el tractament dels personatges, els símbols i el llenguatge.

Dates de l’exposició: 13 d’octubre (els primers cinc grups), 15 d’octubre (els tres restants)

Publicat dins de DEURES | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

L’EDAT MITJANA: LA POESIA TROBADORESCA

Curs 2014-2015. Presentació per a l’alumnat de 1r de batxillerat del tema de la literatura medieval, concretament la poesia trobadoresca.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

“ELS MORTS”, DE JOAN MARGARIT

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Xyf3MVV7DWk[/youtube]

Publicat dins de General | Deixa un comentari

GUIÓ PER ESCRIURE UN TEXT A L’ESO

GUIÓ PER ESCRIURE UN TEXT EN LES DIFERENTS MATÈRIES DE L’ESO

1. PLANIFICACIÓ

Anàlisi de la situació comunicativa
1. El tema.
– Sobre quin tema s’escriurà? ……………………………………………………
2. El propòsit.
a. Quina informació es vol transmetre?
…………………………………………………………………………………………………….
b. Quin sentiment o opinió es vol expressar?
……………………………………………………………………………………………………..
3. El tipus de text.
Quin tipus de textos s’utilitzarà?
Narratiu
Descriptiu
Expositiu
Argumentatiu
Instructiu
Predictiu
Conversacional
Altres:
4. Els registres.
El registre del text que s’utilitzarà serà:
a. L’estàndard.
b. L’especialitzat o culte (cientificotècnic, literari…)
c. El col•loquial.

Pluja d’idees
1. Quins coneixements previs es tenen sobre el tema?
…………………………………………………………………………………………………………..
2. Quina informació es necessita consultar?
…………………………………………………………………………………………………………..
3. Sobre quines idees es vol escriure?
a. S’han apuntat mots solts o frases curtes per recordar cada idea?
b. S’han fet servir llista de paraules, ratlles, fletxes?
c. S’han agrupat les idees per subtemes?
L’esquema del text
Quina estructura tindrà el text?

2. PRODUCCIÓ

Redacció de l’esborrany
1. Quins models consultats poden ajudar a redactar el text?
……………………………………………………………………………………………………..
2. Primera versió de l’escrit, tot aplicant els elements que defineixen la competència discursiva i la competència lingüística, i que es revisen posteriorment.

3. REVISIÓ

Revisió de l’esborrany
En la revisió de la primera versió de l’escrit, s’han tingut en compte els aspectes següents?
1. Adequació
a. El registre utilitzat, és apropiat al tema i a la situació comunicativa?
b. Hi ha algun mot o construcció que no s’adeqüi al registre utilitzat?
2. Coherència
a. S’ha fet una selecció adequada de la informació?
b. Hi ha alguna idea repetida?
c. S’han organitzat convenientment les idees?
d. L’estructura és adequada al tema i al propòsit del text?
e. El text es comprèn amb facilitat?
3. cohesió
a. Les frases són excessivament llargues o massa curtes?
b. Les frases s’entenen bé o són confuses?
c. Hi ha errors de concordança?
d. Els temps verbals estan ben utilitzats?
e. S’ha fet un bon ús dels sinònims?
f. S’ha fet un bon ús dels pronoms?
g. Els connectors entre frases són adequats i variats?
h. Són clares les relacions temporals, espacials, de causa-efecte, etc., entre les diferents parts del text?
i. Hi ha un ús abusiu de la conjunció i?
j. S’empren correctament els signes de puntuació?: coma, punt, punt i coma, parèntesi …
4. correcció lingüística
S’ha revisat?
a. L’ortografia: l’accentuació (accent obert/tancat; accent agut, pla i esdrúixol; accent
diacrític, dièresi); el vocalisme: a/e, o/u…; el consonantisme: b/v; s/ss/c/ç; j/g; tx/ig;
b/p, t/d, c/g…
b. La morfosintaxi: masculins i femenins; plurals, temps i terminacions verbals,
concordances; preposicions, pronoms…
c. El lèxic: vocabulari adequat, precís i variat

4. PRESENTACIÓ DEL TEXT

1. Hi ha títol i apartats?
2. La presentació formal del text és correcta?
3. Si s’ha escrit a mà, hi ha bona cal•ligrafia i les línies són rectes?
4. S’han destacat els paràgrafs?
5. Els marges són suficients?
6. Els diferents tipus de lletra s’han usat correctament?

ESTRATÈGIES PER ELABORAR TEXTOS EXPOSITIUS

En tant que l’exposició consisteix a explicar i desenvolupar un tema amb la finalitat que el lector l’entengui, haurà de ser objectiva i informativa.
L’exposició escrita es pot començar de dues maneres: abordant directament el tema i destacant la seva actualitat o interès; o començant amb una introducció que expliqui els antecedents o les diferents opinions que existeixen sobre el tema.
Després ve la part central de l’exposició, és a dir, les idees principals sobre el tema. Les idees s’han d’expressar de manera organitzada i clara.
Finalment, l’exposició pot acabar-se de dues maneres: amb les conclusions a què s’arriba; o sense conclusions.

ESTRATÈGIES PER ELABORAR TEXTOS ARGUMENTATIUS

A vegades una exposició pot ser argumentativa, és a dir, que el seu objectiu no és solament exposar un tema, sinó que pretén també defensar una teoria o una opinió per mitjà d’un conjunt de raonaments o arguments a favor o en contra. En aquest sentit, és més subjectiva. Les opinions han de ser exposades amb ordre, claredat i senzillesa.
Es poden distingir tres parts en els textos argumentatius:
a) Introducció: s’exposa la tesi o opinió que es pretén defensar o combatre.
b) Raonaments: s’exposen els fets i els arguments o contraarguments que es pretén defensar o combatre.
Aquesta segona part es pot estructurar de dues maneres: 1) exposant els arguments a favor o en contra i defensant-los amb exemples; 2) o bé exposant únicament els arguments que justifiquen la tesi o opinió que es defensa.
c) Conclusió: és un resum breu dels arguments anteriors que confirma la tesi o opinió inicial.
Cal tenir en present que sovint llegim o escrivim textos que combinen l’exposició il’argumentació, atès que a vegades l’objectiu del text no és simplement exposar el tema, sinó defensar o refusar una opinió .

BASE D’ORIENTACIÓ. REDACCIÓ D’UN TEXT ARGUMENTATIU DE 10 A 15 LÍNIES

1. Aspectes previs a la redacció. PLANIFICACIÓ.
1.1. Tinc clar què vull dir.
1.2. Sé a qui m’adreço.
1.3. He fet una pluja d’idees del que vull incloure en l’escrit.
1.4. He organitzat les idees en un guió.
2. Inici de la REDACCIÓ.
2.1. Presento del tema.
2.2. Em posiciono a favor o en contra.
2.3. Tinc consciència del receptor/a.
2.4. El meu jo escriptor és present.
2.5. Utilitzo verbs d’opinió.
2.6. Utilitzo lèxic subjectiu.
2.7. Apunto els arguments que justifiquen la meva postura.
2.8. Utilitzo connectors causals.
2.9. Utilitzo connectors d’oposició.
2.10. Faig una breu conclusió.
2.11. Utilitzo connectors consecutius.
3. Aspectes posteriors a la redacció. REVISIÓ.
3.1. Reviso l’estructura del text.
3.2. Reviso l’ortografia.
3.3. Reviso la puntuació.
3.4. Reviso la presentació.

EXEMPLE DE TEXT ARGUMENTATIU

Desastres naturals força humans

Els anomenats desastres naturals són probablement els esdeveniments als quals més atenció dediquen els mitjans de comunicació. No sols permeten grans titulars impregnats de drama humà, sinó que a més ofereixen l’oportunitat de fer una ullada a països que sols ixen en les pàgines dels mitjans occidentals a través de la gran finestra del cataclisme.
Des de principis dels anys 80 hem tingut dècades, anys i dies de les Nacions Unides dedicats als desastres naturals. I s’han aplicat tot tipus de principis per mitigar-los, prevenir.los, eludir-los i imperdir-los, sense gaire eficàcia fins ara. El gran canvi aportat per aquests exercicis, encara que ara com ara no s’haja introduït suficientment en la percepció pública, és considerar l’anomenat desastre natural com un desastre causat en gran mesura pels humans. A mesura que aquest criteri s’imposa, subscrit per una evidència cap cop més discutible, la dimensió del desastre també s’amplia. Encara que la prepotència industrial de vegades tracte d’encobrir-ho, ara fins i tot els països rics comencen a admetre que moltes d’aquestes catàstrofes estan estretament emparentades amb la mala col.locació de l’ésser humà al planeta.
Estem mal col.locats des del punt de vista del creixement de la població, la cobertura dels espais disponibles, la gestió dels hàbitats i, sobretot, la no-aplicació dels recursos necessaris per conviure amb entorns particularment inestables . Si a això unim la reticència tenaç a prendre mesures per minorar l’impacte de les activitats industrials i agrícoles sobre els cicles climàtics, tenim tot el dret de paternitat per imposar el nostre cognom, humanes, a la majoria de catàstrofes que assolen el planeta.

Luis Àngel Fernández, El temps ambiental (juny 2000)

 

Publicat dins de LLENGUA | 1 comentari

TREBALL SOBRE “TIRANT LO BLANC” DE JOANOT MARTORELL

LLENGUA I LITERATURA CATALANES 1r BATX. CURS:2013-2014
ACTIVITATS SOBRE “TIRANT LO BLANC, EPISODIS AMOROSOS”

Normes de presentació: cap presentar aquestes activitats com si fos un treball. Per tant, cal posar-hi portada i cal copiar els enunciats de les preguntes. S’entregarà a ordinador (interliniat 1.5, tipus de lletra: Arial o Times new roman, numerar fulls, respectar marges, etc). DATA PRESENTACIÓ: 21 DE NOVEMBRE

D’altra banda, cal aclarir que quan a les preguntes es parla de “Textos complementaris” ens estem referint als textos que surten al final del llibre “Tirant lo Blanc. Episodis amorosos” de l’editorial Edicions 62.

1-Al palau imperial hi ha una cambra amb pintures que expliquen les històries de cinc parelles d’enamorats (cap. 118). Busca’n informació a la xarxa i fes un resum de cada una de les històries. Classifica-les en dos blocs: les que pertanyen a la tradició clàssica i les que pertanyen a la romànica.

2-Al capítol 189 s’organitzen unes festes cortesanes que inclouen un torneig. Hi ha unes deesses i unes dones que representen aquelles “qui bé havien amat”. Fes una llista de les parelles d’enamorats, busca’n informació i classifica-les segons la procedència, com en la pregunta anterior.

3-Quina de les històries d’amor referides al capítol 189 té relació amb Tirant i Carmesina i per què?

4-En el capítol 127, Estefania parla de tres tipus d’amor. Esmenta’ls, explica en què consisteixen i digues quin és el que proposa aquesta donzella.

5-Llegeix el text 2, de l’apartat “Textos complementaris”, i fes una llista dels símptomes de la malaltia d’amor que descriu Arnau de Vilanova. Busca’n als capítols 119.120 i 126 de Tirant lo Blanc.

6-Llegeix la descripció que es fa de la princesa Carmesina i apunta quins trets físics es van descrivint. Després llegeix la descripció d’Helena de Troia del text 3 de l’apartat de “Textos complementaris” i compara-la amb la de Carmesina.

7-Llegeix l’elogi que fa Cervantes del Tirant lo Blanc al text 7 de l’apartat “Textos complementaris”. No esmenta el nom de Martorell perquè la traducció castellana de 1511 es va publicar sense el nom de l’autor. Quines són les qualitats que valora de l’obra?

8- El premi Nobel de Literatura, Mario Vargas Llosa, va escriure un assaig sobre el Tirant lo Blanc. Quines opinions manifestà sobre l’obra de Martorell?

Publicat dins de DEURES | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

VALOREM LA LECTURA DE “LA PELL FREDA”

Deixeu-me la vostra valoració sobre la novel.la de Sánchez Piñol, una novel.la que s’endinsa en les profunditats de l’ésser humà, alhora que explora la relació amb l’alteritat, amb l’estrany, amb aquell que és diferents.

Publicat dins de LECTURES ALUMNES | 9 comentaris

GLOGSTERS SOBRE CONTES DE PERE CALDERS

Glogsters de les alumnes de Literatura Catalana de Modalitat de 1r de Batxillerat Irina López (del conte Cada u del seu ofici)i Irene Briongos (Quieta nit).

Publicat dins de TEXTOS LITERARIS DELS ALUMNES | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

ESPRIU O LA FIDELITAT A LA SEVA TERRA

ASSAIG DE CÀNTIC EN EL TEMPLE (recitat Ovidi Montllor)

Oh, que cansat estic de la meva

covarda, vella, tan salvatge terra,

i com m’agradaria d’allunyar-me’n,

nord enllà,

on diuen que la gent és neta

i noble, culta, rica, lliure,

desvetllada i feliç!

Aleshores, a la congregació, els germans dirien

desaprovant: “Com l’ocell que deixa el niu,

així l’home que se’n va del seu indret”,

mentre jo, ja ben lluny, em riuria

de la llei i de l’antiga saviesa

d’aquest meu àrid poble.

Però no he de seguir mai el meu somni

i em quedaré aquí fins a la mort.

Car sóc també molt covard i salvatge

i estimo a més amb un

desesperat dolor

aquesta meva pobra,

bruta, trista, dissortada pàtria.

Publicat dins de LITERATURA S.XX, POESIA | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

“GLOGSTERS” SOBRE BARTOMEU ROSSELLÓ-PÒRCEL. ALUMNAT DE LITERATURA CATALANA DE MODALITAT 1r BATXILLERAT

Com vam fer amb la poesia de Carner, l’alumnat ha escollit el poema de Rosselló-Pòrcel que els havia agradat més i n’ha fet un pòster virtual. Els guanyadors, votats per la resta dels seus companys, han estat Marc Fitó amb el poema Leda, Natàlia Moreno amb Brollador i, finalment, Núria Morraja amb Pont del vespre.

Publicat dins de TEXTOS LITERARIS DELS ALUMNES | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

“GLOGSTERS” SOBRE JOSEP CARNER DELS ALUMNES DE LITERATURA CATALANA DE MODALITAT

Els mateixos companys han escollit els dos glogsters sobre Josep Carner que els semblaven més ben fets. Són “Vora la mar és nada”, d’Irene Briongos, i “Ahir”, de Natàlia Moreno.

Publicat dins de TEXTOS LITERARIS DELS ALUMNES | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari