EL POEMA VISUAL

PistolaEl poema visual és una forma poètica avantguardista. Prioritza la comunicació i el poder d’atracció de l’obra i es caracteritza per la substitució dels elements tradicionals del poema per elements visuals: imatges, dibuixos, gravats, fotografies… Aquí teniu un dels poemes visuals més coneguts de Joan Brossa, en què mostra com la poesia pot ser una arma tant o més poderosa que una arma de foc.

Publicat dins de POESIA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

NOVES FORMES DE POESIA: EL CAL.LIGRAMA

Jaculatòria, de SalvatEl cal.ligrama és una composició poètica que, mitjançant la tipologia i l’escriptura, podríem dir que dibuixa una forma que està relacionada amb el contingut temàtic del poema. Tot i que el concepte prové de la poesia avantguardista -el terme va ser encunyat per Guillaume Apollinaire-, durant el Barroc ja s’havien escrit poemes en els quals s’havia alterat la disposició tipogràfica. A continuació, es mostra el poema “Jaculatòria”, del poeta Salvat-Papasseit.

Publicat dins de POESIA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

JACINT VERDAGUER:UN ESCRIPTOR PER A UN POBLE

Vídeo sobre la vida i l’obra d’un dels clàssics de la literatura catalana.

Edu3.cat

Publicat dins de VIDEOS II | Etiquetat com a | Deixa un comentari

BONAVENTURA CARLES ARIBAU: ODA A LA PÀTRIA

ARIBAUImatge d’Aribau, autor del conegudíssim poema “Oda a la pàtria” (publicat el 24 d’agost de 1833 a la revista “El Vapor”).El seu poema, deixant de banda les circumstàncies casuals en què fou creat, ha esdevingut una composició poètica admirada. L’autor va aconseguir concretar uns sentiments col.lectius en uns versos nobles i ben acabats. Així, recuperà la confiança en les possibilitats literàries de la nostra llengua.

Publicat dins de IMATGES II | Etiquetat com a | Deixa un comentari

JACINT VERDAGUER: POETA DE LA RENAIXENÇA

JACINT VERDAGUER

Retrat al carbó de Jacint Verdaguer fet pel pintor Ramon Casas. Poeta i sacerdot, és una de les figures indiscutibles de la Renaixença. La seva obra té moltes facetes, però sobretot destaca l’immens esforç dignificador de la llengua i la literatura catalanes que va emprendre.

Publicat dins de IMATGES II | Etiquetat com a | Deixa un comentari

MONUMENT A JACINT VERDAGUER

MONUMENT A JACINT VERDAGUER

A la plaça de l’església de Folgueroles, ciutat on va néixer el gran escriptor Jacint Verdaguer, s’hi troba un monument a la seva figura.

Publicat dins de IMATGES II | Etiquetat com a | Deixa un comentari

“EL VIATGER CONTEMPLANT UN MAR DE NÚVOLS”: UNA MIRADA A L’INDEFINIBLE.

EL VIATGER SOBRE UN MAR DE NÚVOLS, de Friedrich

Una de les facetes més importants de l’art del Romanticisme fou la gran capacitat que tingué de subratllar i provocar la reacció emotiva. Caspar David Friedrich (1774-1840) ens presenta un paisatge que ens transporta cap a l’horitzó imprecís. Més que significar, sembla voler-nos suggerir l’emoció i el sentiment davant d’aquesta vista que sembla misteriosa.
El mateix pintor va dir:”El pintor no sols ha de pintar allò que veu davant seu, sinó també allò que veu en el seu interior”. Ens trobem,doncs, en el terreny del símbol, de la metàfora.

Publicat dins de PINTURA MODERNA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

VELOCITAT I PROGRÉS: TURNER

Pluja, vapor i velocitat, de Joseph TurnerPluja, vapor i velocitat. El Great Western Railway és un quadre de l’any 1844, obra del pintor anglès Turner. El tren que avança rabent i supera tots els obstacles és una imatge molt representativa del dinamisme i el progrés del segle XIX.

Publicat dins de PINTURA MODERNA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

EL TRENCAMENT DE LA SERENITAT CLÀSSICA

Venus, Cupido, la follia i el temps, de BronzinoL’art pictòric ens ajuda molts cops a entendre els canvis de mentalitats i gustos que es donen en una època determinada. En aquesta ocasió, presento un quadre del pintor italià Bronzino (1503-1572) anomenat Venus, Cupido, la follia i el temps. És una pintura que mostra com ja durant la segona meitat del segle XVI comencen a aparèixer els primers símptomes del trencament de la serenitat clàssica buscada pel Renaixement.
Hi ha una accentuació dels aspectes més sensuals i eròtics de l’amor. Sota el pretext d’una al.legoria moralitzadora, hi trobem la bellesa dels cossos, però cap ingenuïtat en la representació de les divinitats amoroses. És un pas cap a una nova etapa: el Barroc.

Publicat dins de PAPERS DISPERSOS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

UNA MIRADA ALS CLÀSSICS LLATINS

El Parnàs, de Rafael

Un exemple il.lustratiu de la fascinació que sentien els humanistes vers el passat clàssic llatí és el fresc El Parnàs, pintat per Rafael, que decora l’anomenada estança de la Signatura del Vaticà. S’hi poden veure, en la seva part esquerra,al fons (la veritat és que no es veu molt clar), els grans poetes Homer, Dante, Virgili i Estaci, amb les corones de llorer que simbolitzen la glòria.

Publicat dins de PAPERS DISPERSOS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari