TREBALL SOBRE EL LLENGUATGE LLENGUA I LITERATURA CATALANES 1r BATX.
CURS: 2012-13 (2n TRIMESTRE)
Els exercicis més ben valorats seran aquells en què l’alumnat hagi de demostrar una bona comprensió lectora i un bon nivell d’expressió escrita (fent ús de les seves pròpies paraules): (ex: 5, 6,7) (la nota d’aquestes activitats s’inclourà en l’apartat del 30% de treball i deures del trimestre. Es valorarà tant el contingut de les respostes com la competència gramatical i discursiva que mostri l’alumnat)
1-Busca informació sobre sistemes de comunicació animal, com ara el llenguatge dels dofins i de les abelles.
2-Quin tipus de signe comunicatiu és? Argumenta la teva resposta.
3-Es diu que el llenguatge humà presenta uns trets característics que permeten distingir-lo d’altres sistemes de comunicació no humana. Digues què volem dir quan parlem del llenguatge com a sistema discret i que és composicional:
4-Busca informació sobre les següents disciplines: la cinèsica i la proxèmica.
5-Llegeix atentament el text següent i busca al diccionari totes les paraules que no entenguis:
“Atès que l’home no es guia per instint natural sinó per la raó, i la raó és distinta en cadascú –ja sigui per la capacitat particular de discerniment, de judici o d’elecció de cada individu-, fins al punt que tothom es vana de pertànyer a una espècie singular, opinem que ningú no és capaç d’entre l’altre a partir del propi comportament o del propis impulsos, com fan les bèsties. Tampoc ningú no encerta a escrutar l’ésser d’altri per mitjà de la contemplació espiritual, com els àngels, perquè la materialitat i l’opacitat del cos mortal oculten l’esperit de l’home.
Per això calia que el gènere humà disposés d’alguna mena de signe racional i sensible per tal de poder-se comunicar els pensaments: Essent aquesta comunicació d’una ment racional a una altra, aquest signe havia de ser racional. I com que no hi pot haver comunicació entre ments racionals si no és per mitjà dels sentits, calgué que aquest fos alhora sensible; perquè si aquest signe hagués estat només racional, no hi hauria hagut comunicació possible i, a l’inrevés, si hagués estat només sensible, no hauria pogut rebre res de la raó ni res no hauria pogut aportar-li.
Aquest signe, és clar, és aquest mateix noble assumpte de què parlem: perquè és quelcom sensible, des del moment que és so, i quelcom racional, des del moment que, tot i arbitrari, té significat”.
DANTE ALIGHIERI, De vulgari eloquentia
•Busca informació sobre aquest autor i exposa-la breument.
•Indica quin és el tema principal del fragment i fes-ne un resum.
6- Llegeix atentament el text que trobaràs en el curs Moodle de Llengua i Literatura Catalanes 1r Batx. (concretament en el tema 3, que duu per títol Comunicació i Llenguatge) del lingüista Edward Sapir inclòs dins del seu llibre El llenguatge. Introducció a l’estudi de la parla. Fes-ne un resum, posa-hi un títol que s’hi escaigui i assenyala’n les idees principals:
7-Exercici d’expressió escrita (100-120 paraules): Dóna la teva opinió sobre les conseqüències que les noves tecnologies poden tenir sobre l’escriptura.
Ha de ser molt llarg el treball? Hi ha preguntes que no són gaire concretes i tan podem fer una, com dues pàgines per una sola activitat.