La cèl·lula animal.

Aquest trimestre amb els alumnes de tercer hem començat a estudiar la cèl·lula. En el primer dia em estudiat la cèl·lula animal, utilitzant cèl·lules pròpies de l’epiteli bucal. Les hem extret amb una micro-espàtula i les hem tenyit amb blau de metilè. En aquest cas els alumnes van observar les seves pròpies cèl·lules. Es veia molt bé el nucli i el citoplasma.

El dia següent vam observar les cèl·lules vegetals, en aquest cas de la ceba. En el cas de les cèl·lules vegetals es veu molt bé la paret cel·lular, el nucli i el citoplasma. A més són molt més grans que les cèl·lules animals.

Per últim en la darrera sessió, vam observar les cèl·lules procariotes, en aquest cas dels bacteris del iogurt.

Observació dels estomes.

Les plantes descanvien l’oxigen amb en diòxid de carboni a través de l’epidermis. també transpiren l’aigua a través de l’epidermis. Com que aquesta és impermeable als gasos, el procés es fa pels estomes, que regulen aquest procés obrin o tancant el pas dels gasos.

Epidermis amb els estomes (cèl·lules en forma de llavis).
Estoma a 600 augments.
Estoma a 400 augments. A les cèl·lules oclusives es veu els cloroplasts.
Estoma obert. Es veu l’ostíol clarament obert.
Detall d’ostíol tancat.

La dispersió de les llavors: El fruit.

El passat dilluns vam estudiar com les plantes dispersen les seves llavors a través dels fruits. Aquests són menjats per els animals, o nosaltres, i quan defequen van dispersant les llavors.

Maduixa sota la lupa binocular.
Llavor de la maduixa vista a 20 augments a través de la lupa. Es veu el pistil de la flor que sobresurt de la llavor.
Detall de la pela de la taronja.
Detall d’un dels grills de la taronja.