XERRADA TALLER SOBRE APICULTURA

abella1 abella2

(Imatges lliures de Flickr)

El dia 25 de maig, el Departament de Medi Ambient va organitzar una activitat pels alumnes de 3r a 6è destinada a les Escoles Verdes.
Es tractava d’una xerrada-taller sobre el món de les abelles i l’apicultura.
Ara us explicarem tot allò que els alumnes vam aprendre i experimentar en aquest taller:
– La vida de l’abella.
– Què mengen: pol·len i mel.
– Com fabriquen la cera.
– Les tasques de la Reina, les obreres i els abellots.
– L’apicultor treballa amb 20 caixes de 50.000 abelles a cada caixa.
– Els colors foscos les posa molt nervioses i sempre ataquen a la cara.
– Vam veure i ens van explicar les eines que utilitza: fumador, pinces, brescador, raspall i ganivet.
– Productes que s’extreuen: la mel, el pol·len, la cera, pròpolis, gelea reial (és l’aliment de la reina) i l’apitoxina (el verí de les abelles que s’utilitza en medicina).
A més a més vam poder fer un tast de mels de Catalunya: de romaní, taronger, de prat o mil flors, farigola, d’arboç… comprovant que cada mel té un color ben diferent que va des del blanc fins al marró fosc.

Interessant oi?

La mel estava boníssima!!! Ho podeu comprovar a través d’aquestes imatges:

abella1Si els nens i nenes que vau viure de primera mà l’experiència voleu fer un comentari podeu fer-ho contestant a la següent pregunta:
– Què vau aprendre de nou sobre les abelles i l’apicultura?

Els que no l’heu viscut potser us volta pel cap alguna pregunta sobre les abelles i voleu que algun company/a us la contesti doncs… Animeu-vos a preguntar! Qui sap, potser algú en sap la resposta i l’escriurà o sinó potser investigarà o us dirà on la podeu trobar!

Vinga doncs, endevant!

Més informació i activitats sobre les abelles i l’apicultura:

Activitats amb l’ordinador sobre les abelles, el rusc, procés de producció i recol·lecció de la mel, eines emprades pels apicultors… (un cop hi accediu cal escollir l’opció “Run” i començaran les activitats)

Vídeo de l’espai “Besties Clip” on explica la fantàstica organització de les abelles per recollir i emmagatzemar la mel.

La vida en un eixam: vídeo del programa “Medi Ambient”

Informació de les abelles de la mel a la Wiquipèdia

Informació sobre l’apicultura a la Wiquipèdia.

Si cliqueu sobre “comentaris” trobareu diferents preguntes la resposta de la qual la podeu consultar a la Wiquipèdia o als vídeos sobre les abelles. Us atreviu a contestar-les?
Alguns dels vostres companys/es, després de veure els vídeos, ja han fet les seves preguntes i, entre ells, ja n’han contestat algunes. Hi esteu d’acord? Voleu participar-hi?

Aquest article ha estat publicat en activitats. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

12 respostes a XERRADA TALLER SOBRE APICULTURA

1. yroset diu:

Hola! Començo amb una pregunta, a veure qui la sap respondre: la podeu trobar a l’explicació de la Wiquipèdia sobre les abelles de la mel. Trobareu l’enllaç a l’article.
    LA PREGUNTA ÉS…
    – Quan comença a pondre els ous l’abella reina?
    A veure qui l’encerta!

2. Laia diu:

Comença a pondre els ous a mig hivern.

3. yroset diu:

Molt bé Laia, ho has encertat! Has fet un gran treball d’investigació.
    Si mireu el primer vídeo sobre el programa “Bèsties” trobareu la resposta a aquesta pregunta:
    – On es diu el lloc neix la reina?
    Si la sabeu podeu contestar-la enviant un nou comentari.
    Qui l’encertarà?
    Yolanda Roset

4. Ricard diu:

El lloc on neix la reina es diu reialera o cel·la reial.

5. Laura diu:

De quin color és l’eixam?

6. Raül Vidal diu:

De què s’alimenten les abelles ?

7. Ricard diu:

Per què l’abella es mor quan et pica?

8. Anahi diu:

On fan la mel les abelles?

9. Paula diu:

On queda enganxat el pol·len de las abelles?

10. Blanca Noguera Parés diu:

On solen estar col·locats normalment els eixams?

11. Paula diu:

Hola Raül, Sóc la Paula. Les abelles s’alimenten del nèctar de les flors.

12. Blanca Noguera Parés diu:

Hola Ricard, sóc la Blanca.
    L’abella es mor perquè quan pica no pot treure la punxa i llavors perd la punxa i li surten els budells.