BLOGS EDUCATIUS

UNA EINA D'APRENENTATGE I COMUNICACIÓ A ED INFANTIL I ED PRIMÀRIA
  • rss
  • PRESENTACIÓ
  • PER QUÈ? FEM-NE UN!!!
  • QUÈ SÓN? A L’ESCOLA?
  • AMB ESTIL
  • ORGANITZACIÓ
  • DADES BÀSIQUES
  • EINES 2.0
  • BLOGS PER MIRAR
  • GLOSSARI
  • WEBGRAFIA

23. REFLEXIÓ 5: ELS BLOGS A LES COMARQUES GIRONINES

M.ANGELS | 17 desembre 2011

REFLEXIÓ 4: 17-12-2008

OBJECTIUS PROPOSATS: BLOGS D’EDUCACIÓ INFANTIL A LES COMARQUES GIRONINES

  • Conèixer si s’utilitzen els blos a l’etapa d’educació infantil.
  • Investigar sobre quin ús es fa dels blogs a les comarques gironines: com eina d’aprenentatge o eina de comunicació.
  • Conèixer quin format de blog (wordpress o blogger) s’utilitza a les escoles.
  • Identificar quins elements s’utilitzen en els blogs per farcir-los.

DESENVOLUPAMENT:

Com vaig comentar en una de les anteriors entrades he investigar sobre el tema dels blogs -a l’etapa d’educació infantil- a les comarques gironines. Per manca de temps m’ha estat impossible poder fer-ho a totes les escoles de les altres comarques. De totes formes, he vistat algunes web  i no he trobat diferències importants.

Aniré desgranant totes les observacions que he tret de l’observació. Fer-ho amb taula es fa difícil perquè hi ha gran varietat, us ho presento en aquest llistat amb els respectius comentaris. També us adjunto alguna referència a un dels blogs per si els voleu visitar.

  • S’ha consultat 49 escoles públiques, d’elles 4 de privades i 45 de públiques.
    • Les escoles privades de Girona no disposen de blogs educatius -a ús visible per qui consulta la pàgina web-. Algunes disposen d’intraweb (accés restringit a les famílies).
    • La gran majoria d’escoles públiques disposen de blogs enllaçats a la seva web per informar a les famílies de les activitats que fan.
  • Trobem  7 escoles que utilitzen blogger (http://blogspot.es/) per crear els seus blogs i 38 que utilitzen wordpress de xtec (htt://blocs.xtec.cat ). Els de blogspot tenen la possibilitat de fer blogs més atractius visualment i dinàmics, però menys organitzats, estructurats i organitzables que els de wordpress.
    • model de blog blogspot: http://www.xtec.cat/ceipmigdia/ en el blog d’educació infantil.
    • model de blog wordpress:
  • Les web de les escoles públiques del Gironès enllacen amb el blog que tenen de noticiari (totes 45 menys 2). Els blogs són d’escola estructurats per cicles (les categories) o blogs per cicles. També hi ha alguna escola que ho fa per nivells educatius. ens trobem algunes escoles, que no tenen blog però que presenten fotografies a la web.
    • exemple de blog d’escola: http://blocs.xtec.cat/ceipriudellots/ : blog d’escola
    • exemple de blog de cicle: http://educacioinfantilmadrenc.blogspot.com/
    • exemple de blog de nivell de p3: http://blocs.xtec.cat/p3vilademany11/
    • exemple de web sense blogs però amb fotografies: http://www.xtec.es/centres/b7001838/cicles%20sortides/Cicles/infantil.htm
  • Tots els blogs presenten fotografies d’activitats que han fet els infants i utilitzen programes com el picasa, kizoa, picturetrail. Dels 45 blogs, en trobem 10 que presenten vídeos de les activitats dels nens i nenes.
    • http://blocs.xtec.cat/eilacustaria/ blog amb imatges i vídeos
    • http://blocs.xtec.cat/ceipcarmeauguet/ blog amb imatges i fotografies
  • Trobem 2 dels 45 blogs que presenten activitats d’aprenentatge pels infants, propostes, així com rescursos per l’aula.
    • A l’etapa d’educació infantil, a P3: http://blocs.xtec.cat/nensinenesdel2008/2011/11/28/ja-es-nadal-i-ens-hem-de-preparar/ Com podeu comprovar, el bloc amb què s’ha anat treballat. Els recursos que fem servir encara són limitats (per les possibilitats d’ús dels nens).
    • A l’etapa de cicle inicial, trobem un blog, que penso que és interessant de conèixer pel tipus d’entrades que es troben (el blog com eina d’aprenentatge, no només comunicació).  http://blocs.xtec.cat/stamargaridaci11/
  • En general no hi ha comentaris a les entrades dels blogs.
  • L’actualització dels blogs és ben diversa: n’hi ha que tenen forces entrades  (2/3 a la setmana), altres un parell al mes i d’altres que no s’han actualitzat des del curs passat. Aquest aspecte fa pensar que depèn molt de la persona que el gestiona (s’hi hi creu, temps, continuïtat a l’escola…).
    • Exemple de blogs dinàmics: http://blocs.xtec.cat/labenaulainfantil/
    • Blogs poc actiu: http://blocs.xtec.cat/eimontjuic/
    • Blog que no s’ha actualitzat últimament: http://blocs.xtec.cat/eivilobi

Aquesta recerca d’informació caldria complementar-la amb un treball d’investigació a les escoles sobre l’ús que fan dels blogs:

  • quina presència tenen les tic a l’escola i quin ús se’n fa
  • Hi ha pissarres digitals a l’aula o canó de projecció?
  • qui se ocupa dels blogs,
  • com es gestiona,
  • quina vida té el blog, segueix als alumnes al llarg de l’etapa, depèn de la mestra, canvia segons l’etapa… hauria o podria ser un portfoli del grup,
  • quins mitjans es prioritzen  (imatge, vídeo) i qui pren la decisió d’utilitzar-lo (d’escola, d’usuari),
  • com es forma a l’equip educatiu sobre el seu ús,
  • quin control o revisió hi ha,
  • com es posen els recursos que es poden utilitzar a l’escola (webs interessants…)
  • qui gestiona la creació de blogs i registre a programes en línia, on queda constància,
  • quin document escrit tenen a l’escola on queda tot registat,
  • com es promociona l’ús dels blogs amb les famílies
  • …

i així més preguntes que ens podríem anar plantejant. Per falta de temps, aquest aspecte no es podrà portar a terme.

 

CONCLUSIONS:

  • Els blogs com eina de comunicació han entrat a les escoles, hi són i s’utilitzen -en major o menor mesura-.
  • Els blogs encara no es conceben com a eines d’aprenentatge.
  • No hi ha una línia d’actuació a l’escola respecte a aquest tema ni una periodicitat en les actualitzacions.
  • Es fa evident que és un treball molt individual del mestre tutor del grup.
  • No hi ha presència de les possibilitats de recursos a la xarxa per millorar el procés d’aprenentatge en els nens en els blogs (com l’ús del symbaloo per organitzar recursos)
  • No hi ha participació de les famílies en cap aspecte i poca informació dirigida a ells.
Categories
PROJECTE, REFLEXIONS
Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

« 22. REFLEXIÓ 4: ANÀLISI DE LA FASE 5: BLOGS I FAMÍLIES 24. FUNCIONS DEL PSICOPEDAGOG »

Una resposta a “23. REFLEXIÓ 5: ELS BLOGS A LES COMARQUES GIRONINES”

  1. PUIGDARQUES 2 PUNT 0 » EL BLOG EDUCATIU: ASPECTES TÈCNICS ha dit:
    22 gener 2013 a les 4:54

    […] Els blogs a les comarques gironines […]

    Respon

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

QUI EL FA?

Jo, M. Àngels Aymerich Illamola, mestra d'educació infantil i que creu en les possibilitats de les TIC a l'educació, per millorar els processos d'ensenyança, adaptar-los, fer-los funcionals i vius, així com per obrir les escoles.
Aquest blog és fruit d'un petit treball de recerca i investigació sobre les possibilitats dels blogs educatius a l'etapa d'educació infantil.
Hi trobareu propostes i recomanacions.
6/01/2012

APARTATS

  • PRESENTACIÓ
  • PER QUÈ? FEM-NE UN!!!
  • QUÈ SÓN? A L’ESCOLA?
  • AMB ESTIL
  • ORGANITZACIÓ
  • DADES BÀSIQUES
  • EINES 2.0
  • BLOGS PER MIRAR
  • GLOSSARI
  • WEBGRAFIA

REFLEXIONS PRÈVIES

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox