23. REFLEXIÓ 5: ELS BLOGS A LES COMARQUES GIRONINES
M.ANGELS | 17 desembre 2011REFLEXIÓ 4: 17-12-2008
OBJECTIUS PROPOSATS: BLOGS D’EDUCACIÓ INFANTIL A LES COMARQUES GIRONINES
- Conèixer si s’utilitzen els blos a l’etapa d’educació infantil.
- Investigar sobre quin ús es fa dels blogs a les comarques gironines: com eina d’aprenentatge o eina de comunicació.
- Conèixer quin format de blog (wordpress o blogger) s’utilitza a les escoles.
- Identificar quins elements s’utilitzen en els blogs per farcir-los.
DESENVOLUPAMENT:
Com vaig comentar en una de les anteriors entrades he investigar sobre el tema dels blogs -a l’etapa d’educació infantil- a les comarques gironines. Per manca de temps m’ha estat impossible poder fer-ho a totes les escoles de les altres comarques. De totes formes, he vistat algunes web i no he trobat diferències importants.
Aniré desgranant totes les observacions que he tret de l’observació. Fer-ho amb taula es fa difícil perquè hi ha gran varietat, us ho presento en aquest llistat amb els respectius comentaris. També us adjunto alguna referència a un dels blogs per si els voleu visitar.
- S’ha consultat 49 escoles públiques, d’elles 4 de privades i 45 de públiques.
- Les escoles privades de Girona no disposen de blogs educatius -a ús visible per qui consulta la pàgina web-. Algunes disposen d’intraweb (accés restringit a les famílies).
- La gran majoria d’escoles públiques disposen de blogs enllaçats a la seva web per informar a les famílies de les activitats que fan.
- Trobem 7 escoles que utilitzen blogger (http://blogspot.es/) per crear els seus blogs i 38 que utilitzen wordpress de xtec (htt://blocs.xtec.cat ). Els de blogspot tenen la possibilitat de fer blogs més atractius visualment i dinàmics, però menys organitzats, estructurats i organitzables que els de wordpress.
- model de blog blogspot: http://www.xtec.cat/ceipmigdia/ en el blog d’educació infantil.
- model de blog wordpress:
- Les web de les escoles públiques del Gironès enllacen amb el blog que tenen de noticiari (totes 45 menys 2). Els blogs són d’escola estructurats per cicles (les categories) o blogs per cicles. També hi ha alguna escola que ho fa per nivells educatius. ens trobem algunes escoles, que no tenen blog però que presenten fotografies a la web.
- exemple de blog d’escola: http://blocs.xtec.cat/ceipriudellots/ : blog d’escola
- exemple de blog de cicle: http://educacioinfantilmadrenc.blogspot.com/
- exemple de blog de nivell de p3: http://blocs.xtec.cat/p3vilademany11/
- exemple de web sense blogs però amb fotografies: http://www.xtec.es/centres/b7001838/cicles%20sortides/Cicles/infantil.htm
- Tots els blogs presenten fotografies d’activitats que han fet els infants i utilitzen programes com el picasa, kizoa, picturetrail. Dels 45 blogs, en trobem 10 que presenten vídeos de les activitats dels nens i nenes.
- http://blocs.xtec.cat/eilacustaria/ blog amb imatges i vídeos
- http://blocs.xtec.cat/ceipcarmeauguet/ blog amb imatges i fotografies
- Trobem 2 dels 45 blogs que presenten activitats d’aprenentatge pels infants, propostes, així com rescursos per l’aula.
- A l’etapa d’educació infantil, a P3: http://blocs.xtec.cat/nensinenesdel2008/2011/11/28/ja-es-nadal-i-ens-hem-de-preparar/ Com podeu comprovar, el bloc amb què s’ha anat treballat. Els recursos que fem servir encara són limitats (per les possibilitats d’ús dels nens).
- A l’etapa de cicle inicial, trobem un blog, que penso que és interessant de conèixer pel tipus d’entrades que es troben (el blog com eina d’aprenentatge, no només comunicació). http://blocs.xtec.cat/stamargaridaci11/
- En general no hi ha comentaris a les entrades dels blogs.
- L’actualització dels blogs és ben diversa: n’hi ha que tenen forces entrades (2/3 a la setmana), altres un parell al mes i d’altres que no s’han actualitzat des del curs passat. Aquest aspecte fa pensar que depèn molt de la persona que el gestiona (s’hi hi creu, temps, continuïtat a l’escola…).
- Exemple de blogs dinàmics: http://blocs.xtec.cat/labenaulainfantil/
- Blogs poc actiu: http://blocs.xtec.cat/eimontjuic/
- Blog que no s’ha actualitzat últimament: http://blocs.xtec.cat/eivilobi
Aquesta recerca d’informació caldria complementar-la amb un treball d’investigació a les escoles sobre l’ús que fan dels blogs:
- quina presència tenen les tic a l’escola i quin ús se’n fa
- Hi ha pissarres digitals a l’aula o canó de projecció?
- qui se ocupa dels blogs,
- com es gestiona,
- quina vida té el blog, segueix als alumnes al llarg de l’etapa, depèn de la mestra, canvia segons l’etapa… hauria o podria ser un portfoli del grup,
- quins mitjans es prioritzen (imatge, vídeo) i qui pren la decisió d’utilitzar-lo (d’escola, d’usuari),
- com es forma a l’equip educatiu sobre el seu ús,
- quin control o revisió hi ha,
- com es posen els recursos que es poden utilitzar a l’escola (webs interessants…)
- qui gestiona la creació de blogs i registre a programes en línia, on queda constància,
- quin document escrit tenen a l’escola on queda tot registat,
- com es promociona l’ús dels blogs amb les famílies
- …
i així més preguntes que ens podríem anar plantejant. Per falta de temps, aquest aspecte no es podrà portar a terme.
CONCLUSIONS:
- Els blogs com eina de comunicació han entrat a les escoles, hi són i s’utilitzen -en major o menor mesura-.
- Els blogs encara no es conceben com a eines d’aprenentatge.
- No hi ha una línia d’actuació a l’escola respecte a aquest tema ni una periodicitat en les actualitzacions.
- Es fa evident que és un treball molt individual del mestre tutor del grup.
- No hi ha presència de les possibilitats de recursos a la xarxa per millorar el procés d’aprenentatge en els nens en els blogs (com l’ús del symbaloo per organitzar recursos)
- No hi ha participació de les famílies en cap aspecte i poca informació dirigida a ells.
[…] Els blogs a les comarques gironines […]