Our first Job Shadowing started Monday morning in the Scuola Primaria “Agostino Persia”. Veronica, the teacher in charge of the library, told us that the school library participates in 2 main national projects promoted by the Government and a regional one:
- “Read aloud”: an important and known person from Avezzano comes to the school and reads a book out loud in order to promote reading, especially intonation, rhythm and stress.
- “Leggo Perché”: it started 7 years ago and it allows the library to acquire more books. First, families buy a book in local bookshops for the school library. Moreover, publishing houses donate books as a gift to all the schools that participate in the project. These books come from a wish list made by the entire faculty.
- “Patto locale per la lettura”: public and local libraries work together with all schools of the area, approximately 30-40 to create and share activities to foster reading skills.
Durante la visita de buenas prácticas Verónica explicó el libro “La mágica medicina” de Roald Dahl. Durante la lectura pudimos observar como los estudiantes de quinto curso escuchaban atentamente las una parte de la lectura. Además, para captar la atención de la clase, la maestra les hacía preguntas sobre cómo se imaginaban algunos personajes. Después de la lectura, los alumnos se agruparon en 3 grupos para desarrollar las “after reading activities”:
- GRUPO 1: La maestra reparte un dibujo con una caldera en donde los alumnos deben enganchar las palabras clave del sobre. A continuación, cada alumno debe redactar su poción mágica.
- GRUPO 2: el grupo tiene una bolsa con diferentes objetos. Cada alumno escoge un objeto y escribe una pequeña historia conectada con el libro que ha explicado la maestra.
- GRUPO 3: “Dorsal Poetry”. La maestra reparte varios libros y cada alumno escribe un poema a partir del lomo del libro. El poema debe de estar relacionado con la historia contada por la maestra.
El govern italià destina una part important del pressupost amb l’objectiu que l’alumnat italià no només adquireixi uns bon hàbits lectors, sinó que descobreixi el plaer per la lectura.