Després de tres cursos en què el centre ha portat a terme diverses actuacions per promoure l’impuls a la lectura i l’adquisició de l’hàbit lector, tant a nivell de millora professional (formació de mestres) com a nivell didàctic i pedagògic (treball directe amb els alumnes), trobem la necessitat de deixar en ordre tots els acords a què hem arribat per tal d’establir una línia d’escola, el més unificada possible, en aquests aspectes que considerem básics en l’aprenentage.
La finalitat del Pla Lector és garantir que els nostres alumnes esdevinguin lectors competents, entenent per això que siguin capaços de llegir amb precisió i fluïdesa, que desenvolupin les habilitats necessàries per comprendre, reflexionar i interactuar amb els textos i que es trobin motivats vers la lectura per plaer i com a mitjà per desenvolupar el seu propi procés d’aprenentatge.
Objectius generals:
- Afavorir la integració de la competència lectora en totes les àrees del currículum.
- Promoure l’autonomia i la competència de l’alumnat en l’accés, el tractament i l’ús de la informació.
- Fomentar l’hàbit lector i ajudar a descobrir i a valorar el plaer de la lectura.
- Afavorir la planificació i la coordinació, la sistematització i la coherència de les estratègies que el centre desenvolupa a l’entorn de la lectura.
- Estimular l’ús de metodologies més actives i significatives per a l’alumnat.
- Comptar amb la biblioteca del centre com a element dinamitzador de la lectura i com a espai d’informació i de documentació.
- Relacionar-se i coordinar-se amb els Plans i els serveis que ofereixi l’entorn proper – Plans Educatius d’Entorn, biblioteca pública, llibreries, centres cívics, etc.-.
- Promoure la formació del professorat per tal millorar la qualitat de la seva intervenció i implicació en el desenvolupament d’aquest projecte.
- Promoure eines d’avaluació continuada i d’autoavaluació que facilitin el seguiment del Pla Lector i l’adequació dels objectius a les noves necessitats del centre.
Competències lingüístiques de l’àmbit lector:
-
L’ensenyament, al llarg de tota l’escolaritat, de la comprensió lectora.
Realitzem activitats de comprensió lectora en quasi totes les àrees curriculars.
A més, des de 1r. curs de Primària, es fa constar a l’horari d’aula el dia i hora en què es treballen més específicament diverses activitats lectores.
Cada grup classe té assignada una sessió setmanal, d’una durada d’entre 45’ i una hora, per anar a la biblioteca a fer diferents activitats de lectura, d’entre elles el préstec, la recomanació de llibres… i per fer els tallers de comprensió lectora (mini lliçons), tant en català com en castellà. Aquestes activitats s’alternen quinzenalment.
-
Continguts de llegir i comprendre que fan referència a les estratègies de lectura a l’educació primària:
| CICLE INICIAL |
|
| CICLE MITJÀ |
|
| CICLE SUPERIOR |
|
-
Activitats de lectura que es realitzen des de les diferents àrees:
| EDUCACIÓ PRIMÀRIA | EI | ||||||||
| CAT | CAST | ANG | MAT | CM | EF | mús | plàstica | GLOBALMET | |
| Lectura autònoma silenciosa. | x | x | x (CM-CS) | x | x | X | casos excepcionals | ||
| Lectura en veu alta del docent | x | x | x | x | x | x (puntualment) | X | ||
| Lectura en veu alta d’alumnes | x | x | x | x | x | x (puntualment) | x (paraules, frases curtes) | ||
| Lectures compartides | x | x | x | x (CM- CS) | x | x (CM, CS puntualment) | x (En gran grup , a partir 3r trimestre de P4) | ||
| Tallers de lectura (ensenyament explícit de les estratègies de lectura). | x | x | x | x (CS) | x (CM, CS) | ||||
| Aprenentatge entre iguals (modelatges de lectura expressiva). | x | x | X | x | |||||
| Parlar dels textos: debats a partir de lectures, recomanacions, presentacions, clubs de lectura, visites…. | x | x | x(en ocasions) | x (CM-S, esdeveniments esportius al llarg del curs) | X | ||||
| Presentació del docent com a lector. quan es fa lectura en silenci el mestre també llegeix. | x (s’intenta) | ||||||||
| Filmografia literària. | Ocasionalment, es podria fer | X | |||||||
| Xerrades, jornades (SANT JORDI…), itineraris, conferències, exposicions, visites d’autors… | x | x | x | ||||||
| Proves escrites a partir de les lectures per garantir la comprovació de la lectura del text. | x | x | x (EP) | x | |||||
| Apadrinaments i acompanyaments. | Alumnes més grans a més petits (apadrinaments 5è-2n i acompanyaments CM i CS a EI i CI), amb llibres de lectura de temàtica variada que els alumnes poden escollir. | ||||||||
-
Activitats de dinamització de la lectura i la competència lectora. Responsables de portar a terme les activitats.
| Espai | Activitats de promoció lectora | Responsables |
| B.E.(Biblioteca escolar) |
|
1-3/5-11 Tutor (generalment), quinzenal, en ½ grup.4/10/
4/10/ 12 -13 Comissió de biblioteca.
13-14 Tutors i comissió
|
| B.A. (bilioteca d’aula) i llibre de lectura col·lectiva |
|
1-2. Tutor/a (generalment) i mestre d’anglès.3.Tutor/o mestra encarregada de biblioteca (en cas de no ser la tutora)
4-5. Tutor |
| B.P.(biblioteca pública) |
|
1-9: ED- C. biblioteca- tutors
10-11: ED- C. Bibli.- claustre- tutors |
| Implicació famílies |
|
|
-
Infraestructures
La biblioteca disposa de zones diferenciades:
- L’àrea de lectura informal on trobem dos bucs i tres butaques, al voltant de coixins i una catifa a terra.
- L’àrea de treball on hi ha dues taules amb 12 cadires.
- L’àrea d’atenció a l’usuari, amb una taula i un ordinador.
A part de la col·lecció documental, la biblioteca consta de 10 ordinadors amb accés a Internet per dur a terme diferents activitats: a l’entorn edu365 realitzar diferents activitats per potenciar la lectura, treballar amb diferents pàgines webs relacionades amb la lectura de contes (iniciació a la lectura digital,..), accés a l’entorn de consulta de l’epèrgam,….Es poden fer servir tant dins de l’horari establert per cada curs com fora d’horari, prèvia reserva.
Difusió del Pla de Lectura de Centre
La difusió del Pla Lector a tota la comunitat educativa i a l’entorn es farà de la següent manera:
- Claustre: exposició, debat i aprovació. El document es compartirà al drive i es penjarà a la ubicació P de la xarxa de l’escola. Es donaran fotocòpies per guardar a l’arxivador vermell de documents de centre que hi ha a les classes.
- Consell Escolar: difusió.
- Seguiment, avaluació i propostes de millora: a claustre i consell escolar.
