El projecte pretén que la biblioteca escolar sigui un recurs més, adreçat a tota la comunitat educativa, un element més en la programació per assolir les competències bàsiques, pel desplegament dels continguts curriculars a totes les àrees, matèries i etapes educatives. Ens ha d’ajudar a formar persones més autònomes, crítiques i constructores del seu propi coneixement a través de la motivació, la recerca, el tractament de la informació i l’hàbit lector.
El projecte de la biblioteca escolar està molt integrat en el projecte educatiu de centre. Es un recurs més per a l’assoliment dels objectius del projecte educatiu i més concretament de la programació general anual.
Descripció del projecte
Objectius: Estan encaminats a aconseguir una biblioteca més integrada al centre, més visible i accessible per la comunitat educativa, que doni resposta a les seves necessitats (tenint en compte les seves demandes i portant a terme activitats planificades i no aleatòries) i que esdevingui usuaris habituals satisfets d’aquest servei.
A continuació especificarem els 4 objectius que considerem engloben les actuacions previstes, juntament amb aquestes actuacions:
Objectius
|
Actuacions
|
| 1. Incrementar les activitats de dinamització de la biblioteca i de promoció lectora i el número d’usuaris d’aquest servei. |
- Circulars de difusió i comunicacions de les activitats de biblioteca i de les recomanacions.
- Preparació d’un cartell més vistós per senyalitzar la biblioteca.
- Bústia de suggeriments i aportacions al consell d’alumnes
- Organització d’1 o 2 activitats de promoció lectora fora de l’horari lectiu per pares i alumnes
- Organització d’ una visita a la biblioteca escolar en “jornades de portes obertes” o similar
- Projecte “bibliopati” per fomentar l’hàbit lector entre els escolars. • Projecte extraescolar Lexcit o similar (de modelatge lector)
- Realització d’activitats educatives en llengües estrangeres a la biblioteca
- Creació d’un espai i disseny de material adaptat per alumnes amb necessitat d’accions compensatòries (NEE, AA , llengües no curriculars,..).
|
| 2. Continuar fent formació, motivant a la participació amb la comunitat, i portant a terme una avaluació contínua, com a eixos vertebradors del canvi i la millora. |
- Seminari de biblioteques escolars del Gironès (3r, 4t i 5è any).
- Jornades de biblioteques escolars a Girona.
- Monogràfics de Biblioteques escolars
- Altres: presentacions de novetats i recomanacions…
- Formació d’usuaris (mestres i alumnes): Conscienciació dels elements de la biblioteca per aprendre a fer-ne un bon ús i a respectar-los.
- Formació d’usuaris (mestres i alumnes) per saber com accedir als documents utilitzant el catàleg i com cercar a les prestatgeries.
- Formació d’usuaris (mestres i alumnes) per donar a conèixer l’entorn de consulta epèrgam
- Intentar ampliar la comissió de biblioteca amb representants de les famílies (en moments puntuals programats amb anterioritat) per afavorir la representació de tots els membres i càrrecs de la comunitat educativa.
- Participació en les activitats de promoció lectora que ofereix l’ajuntament de Girona i altres entitats i visites a la biblioteca pública.
- Seguiment i avaluació del Pla lector i Projecte Activa
|
| 3. Organitzar la informació i el fons documental esporgant, seleccionant, adquirint, catalogant i difonent diferents materials, en coordinació amb els serveis educatius, biblioteca pública i altres organismes de pla educatiu d’entorn |
- Actualització de l’entorn de consulta
- Catalogació de llibres en epèrgam
- Creació de guies de lectura i d’ús de material.
- Reunions amb l’assessora de la biblioteca.
|
| 4. Potenciar activitats relacionades amb la cerca i tractament de la informació digital relacionades amb la lectura |
- Coordinacions amb comissions de llengües estrangeres, LIC TAC, per potenciar diferents activitats curriculars, l’hàbit lector i el gust per la lectura.
- Ampliar l’espai del blog/web de l’escola dedicat a la biblioteca escolar, on l’alumne tingui accés directe a l’entorn de consulta de la nostra biblioteca i pugui trobar informació,recomanacions, actualitzacions i guies de lectura.
- Participació en les festes d’escola creant i/o organitzant materials pels diferents cicles i nivells.
|