PLA LECTOR

Després de tres cursos en què el centre ha portat a terme diverses actuacions per promoure l’impuls a la lectura i l’adquisició de l’hàbit lector, tant a nivell de millora professional (formació de mestres) com a nivell didàctic i pedagògic (treball directe amb els alumnes), trobem la necessitat de deixar  en ordre tots els acords a què hem arribat per tal d’establir una línia d’escola, el més unificada possible, en aquests aspectes que considerem básics en l’aprenentage.

La finalitat del Pla Lector és garantir que els nostres alumnes esdevinguin lectors competents, entenent per això que siguin capaços de llegir amb precisió i fluïdesa, que desenvolupin les habilitats necessàries per comprendre, reflexionar i interactuar amb els textos i que es trobin motivats vers la lectura per plaer i com a mitjà per desenvolupar el seu propi procés d’aprenentatge.

Objectius generals:

  • Afavorir la integració de la competència lectora en totes les àrees del currículum.
  • Promoure l’autonomia i la competència de l’alumnat en l’accés, el tractament i l’ús de la informació.
  • Fomentar l’hàbit lector i ajudar a descobrir i a valorar el plaer de la lectura.
  • Afavorir la planificació i la coordinació, la sistematització i la coherència de les estratègies que el centre desenvolupa a l’entorn de la lectura.
  • Estimular l’ús de metodologies més actives i significatives per a l’alumnat.
  • Comptar amb la biblioteca del centre com a element dinamitzador de la lectura i com a espai d’informació i de documentació.
  • Relacionar-se i coordinar-se amb els Plans i els serveis que ofereixi l’entorn proper – Plans Educatius d’Entorn, biblioteca pública, llibreries, centres cívics, etc.-.
  • Promoure la formació del professorat per tal millorar la qualitat de la seva intervenció i implicació en el desenvolupament d’aquest projecte.
  • Promoure eines d’avaluació continuada i d’autoavaluació que facilitin el seguiment del Pla Lector i l’adequació dels objectius a les noves necessitats del centre.

Competències lingüístiques de l’àmbit lector:

competencies linguistiques

  • L’ensenyament, al llarg de tota l’escolaritat, de la comprensió lectora.

 Realitzem activitats de comprensió lectora en quasi totes les àrees curriculars.

A més, des de 1r. curs de Primària, es fa constar a l’horari d’aula el dia i hora en què es treballen més específicament diverses activitats lectores.

Cada grup classe té assignada una sessió setmanal, d’una durada d’entre 45’ i una hora, per anar a la biblioteca a fer diferents activitats de lectura, d’entre elles el préstec, la recomanació de llibres… i  per fer els tallers de comprensió lectora (mini lliçons), tant en català com en castellà. Aquestes activitats s’alternen quinzenalment.

  • Continguts de llegir i comprendre que fan refe­rència a les estratègies de lectura a l’educació primària:

 

CICLE INICIAL
  •  Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lec­tora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text)
  •   Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
CICLE MITJÀ
  •   Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lecto­ra abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, identificació de mots, inferències, relació entre fragments, capacitat d’autocorrecció a partir del sentit global, identificació dels signes de tot tipus que formen part del text)
  •   Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
CICLE SUPERIOR
  •  Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lec­tora abans, durant i després de la lectura. A més de saber aplicar les de cursos anteriors, caldrà fer èmfasi especial per esbrinar les intencions de l’autor del text, mostrar una actitud crítica envers el que es llegeix, comprensió de vocabulari en contextos, realització d’inferències; formulació, comprovació i reelaboració d’hipòtesis, captació de les idees principals
  •    Autoregulació de la comprensió d’un text: saber quan t’equivoques i què has de rectificar.

 

  • Activitats de lectura que es realitzen des de les diferents àrees:
EDUCACIÓ PRIMÀRIA EI
CAT CAST ANG MAT CM EF mús plàstica GLOBALMET
Lectura autònoma silenciosa. x x x (CM-CS) x x X casos excepcionals
Lectura en veu alta del docent x x x x x x (puntualment) X
Lectura en veu alta d’alumnes x x x x x x (puntualment) x (paraules, frases curtes)
Lectures compartides x x x x (CM- CS) x x (CM, CS puntualment) x (En gran grup , a partir 3r trimestre de P4)
Tallers de lectura (ensenyament explícit de les estratègies de lectura). x x x x (CS) x (CM, CS)
Aprenentatge entre iguals (modelatges de lectura expressiva). x x X x
Parlar dels textos: debats a partir de lectures, recomanacions, presentacions, clubs de lectura, visites…. x x x(en ocasions) x (CM-S, esdeveniments esportius al llarg del  curs) X
Presentació del docent com a lector. quan es fa lectura en silenci el mestre també llegeix. x (s’intenta)
Filmografia literària. Ocasionalment, es podria fer X
Xerrades, jornades (SANT JORDI…), itineraris, conferències, exposicions, visites d’autors… x x x
Proves escrites a partir de les lectures per garantir la comprovació de la lectura del text. x x x (EP) x
Apadrinaments i acompanyaments. Alumnes més grans a més petits (apadrinaments 5è-2n i acompanyaments CM i CS a EI i CI), amb llibres de lectura de temàtica variada que els alumnes poden escollir.
  • Activitats de dinamització de la lectura i la competència lectora. Responsables de portar a terme les activitats.
Espai Activitats de promoció lectora Responsables
B.E.(Biblioteca escolar)
  1. Servei de préstec (quinzenal). En mig grup. s’ofereix a tota la primària. Visites a diferents llibreries del barri (petits) o parades de Sant Jordi .
  2. Presentació de novetats de llibres que s’incorporen a la biblioteca.
  3. “Llibres tresor”: es tracta d’uns contes delicats, col·locats dins una capsa especial que es poden mirar només a la biblioteca. En tenim una per cicle.
  4. Ambientacions temàtiques.
  5. El racó de l’abecedari pels alumnes d’educació infantil, aula d’acollida i educació especial.
  6. El racó de les revistes.
  7. El racó del llibre recomanat.
  8. El racó de “biblionotícies”: es poden portar notícies que ens han cridat l’atenció per penjar a la biblioteca.
  9. Carnets d’encarregats per fer el préstec i tenir cura de la biblioteca.
  10. Marcadors de lloc per tenir la biblioteca més endreçada i llibres amb gomets de color per cicle per facilitar la consulta.
  11. Utilització de les TIC: aprofitar l’entorn edu365 potenciar la lectura, treballar amb diferents pàgines webs relacionades amb la lectura de contes, cerca d’informació…
  12. Jornades de portes obertes pels pares, en horari no lectiu: una o dos activitats de promoció lectora per cicle inicial o P5.
  13. Acompanyaments lectors: els alumnes més grans llegeixen contes als més petits i fan una valoració final a les tutories i al consell d’alumnes. Es fa un cada trimestre.
  14. Apadrinaments lectors: Els alumnes de 5è de cicle superior llegeix periòdicament  als alumnes de 2n de cicle inicial,durant el tercer trimestre
1-3/5-11 Tutor (generalment), quinzenal, en ½ grup.4/10/

 

 

 

 

 

 

 

4/10/ 12 -13 Comissió de biblioteca.

 

13-14 Tutors i comissió

 

B.A. (bilioteca d’aula) i llibre de lectura col·lectiva  
  1. 2h30’ setmanals dedicades específicament a la  lectura. Lectura lliure.
  2. L’hora del conte(EI i CI) i la lectura de notícies (CI)
  3. “La maleta viatgera” de l’escola (CI): maleta amb materials de la biblioteca de l’escola que els alumnes se’n porten de préstec durant el cap de setmana. A dins, hi ha diferents materials pels alumnes i pels pares: 2 contes, 2 revistes, el llibre “ el mètode definitiu per tenir fills lectors” i un quadern on anotar les impressions, suggeriments i per fer algun dibuix. Un dels objectius d’aquesta activitat és afavorir i compartir en família el gust per la lectura.
  4. Treball de les lectures de les unitats didàctiques dels llibres de text de llengua catalana, i medi. A matemàtiques es potencia la comprensió dels enunciats dels exercicis i especialment dels problemes .
  5. Treball de llibres de lectura col·lectiva: Mínim:1 llibre de diferents lectures curtes i comprensió a CI.Petita novel·la quinzenal (2n)1 llibre en català (3r) lectura setmanal1 llibre en català (3r) lectura setmanal2 llibres: 1 en català i 1 en castellà (CS) lectura setmanal
1-2. Tutor/a (generalment) i mestre d’anglès.3.Tutor/o mestra encarregada de biblioteca (en cas de no ser la tutora)

 

 

 

4-5. Tutor

B.P.(biblioteca pública)
  1. Minicontes: P3, d’educació infantil.
  2. Maleta viatgera: P4 i P5, d’educació infantil.
  3. Les llegendes de Girona: estudi i visita a CI .
  4. Els viatges de la Cisa: 1r curs d’educació primària.
  5. En Bufalletres: 2n curs d’educació primària.
  6. La poesia encantada:  3r i 4t curs d’educació primària.
  7. El llibre màgic: Cicle mitjà.
  8. Enreda’t amb la lectura: cicle superior
  9. Visita a la nova biblioteca pública, Carles Rahola, per tractar de promocionar el seu ús (recorregut pels seus espais, serveis que ofereix…) i a altres biblioteques públiques.
  10. Concurs literari dels Jocs Florals de Girona: participació de tots els cursos de l’educació primària.
  11. Fem un punt de llibre: participació de tots els cursos de l’educació primària.
1-9: ED- C. biblioteca- tutors

 

 

10-11: ED- C. Bibli.- claustre- tutors

Implicació famílies
  1. Recomanacions de lectures apropiades als diferents cicles per a donar a les famílies i així motivar a la lectura en els períodes de vacances .
  2. Explica contes: explicació d’un conte o una llegenda /tant d’aquí com d’altres països per part d’algun familiar. D’aquesta manera alhora que treballem el gust per la lectura, promovem també l’educació intercultural. S’escull una setmana coincidint amb alguna activitat específica (jornades interculturals, Sant Jordi…).
  1. C. Biblioteca/ pares.
  1. C. Biblioteca, C. LIC, Tutors- pares/ ED

 

 

  • Infraestructures

La biblioteca  disposa de zones diferenciades:

  1. L’àrea de lectura informal on trobem dos bucs i tres butaques, al voltant de coixins i  una catifa a terra.
  2. L’àrea de treball on hi ha dues taules amb 12 cadires.
  3. L’àrea  d’atenció a l’usuari, amb una taula i un ordinador.

A part de la col·lecció documental, la biblioteca consta de 10 ordinadors amb accés a Internet per dur a terme diferents activitats: a l’entorn edu365 realitzar diferents activitats per potenciar la lectura, treballar amb diferents pàgines webs relacionades amb la lectura de contes (iniciació a la lectura digital,..), accés a l’entorn de consulta de l’epèrgam,….Es poden fer servir tant dins de l’horari establert per cada curs com fora d’horari, prèvia reserva.

Difusió del Pla de Lectura de Centre

La difusió del Pla Lector a tota la comunitat educativa i a l’entorn es farà de la següent manera:

  1. Claustre: exposició, debat i aprovació. El document es compartirà al drive i es penjarà a la ubicació P de la xarxa de l’escola. Es donaran fotocòpies per guardar a l’arxivador vermell de documents de centre que hi ha a les classes.
  2. Consell Escolar: difusió.
  3. Seguiment, avaluació i propostes de millora: a claustre i consell escolar.