LECTURA DE FOTOGRAFIES
La publicitat
Aquest treball va adreçat a alumnes de 4 d’ESO de la optativa de visual i plàstica
Es fa un treball en grup on han de buscar fotografies publicitàries on apareguin homes, dones, nens i nenes, joves, avis i famílies. Sobre tot han de buscar publicitat que ells segueixen o que els interessi.
Desprès es recullen totes les fotografies i s’agrupen per grups segons els rols que tenen els personatges dels anuncis:
- “Tradicional”: l’home treballa, la dona està a casa.
- La dona o l’home com a objecte
- Família “tradicional”.
- Família diferent, en qualsevol sentit.
- Nens i nenes “tradicionals”
- Nens i nenes iguals….
- El mateix si apareixen joves o avis.
Reflexionen sobre quines són les més abundants i quines els ha costat més de trobar. Si en algun cas s’utilitza el sentit de l’ humor per trencar tòpics…
Trien les imatges publicitàries més significatives, tant en un sentit com un altre i les analitzen.
Finalment estableixen si es pot arribar a alguna conclusió: observen si les imatges segueixen determinades pautes que es repeteixen, ús de determinats colors, llum, quines figures retòriques s’utilitzen més… i quins valors transmeten i per què.
La finalitat del treball: ha de portar als alumne a fixar-se més en els missatges visuals, saber interpretar-los i constatar quins són aquells que es repeteixen més. Poden reflexionar sobre l’impacte que té sobre ells mateixos.
Aquest és el model per analitzar les fotografies:
Anàlisi d’una imatge publicitaria:
- Descripció objectiva. Que hi veus?
- Orientació dominant:
- Tipus de composició:
- Tipus d’il·luminació.
- Tons dominants:
- Gamma cromàtica:
- Temperatura del color dominant:
- Categoria del color:
- Figures retòriques utilitzades:
- Descriu quina és la connotació de la imatge tenint en compte els conceptes anteriors:
- Anàlisi dels personatges
Personatge 1:
- Quin és el seu rol
- Quins gestos fa
- Quina és la seva relació amb els altres personatges
- Quina actitud té
- Quina relació té amb els altres elements que apareixen a l’anunci (objectes, natura…)
http://www.youtube.com/watch?v=nR7IKiP58dA
http://www.youtube.com/watch?v=rh7R6NDb1go
http://picasaweb.google.com/fg.marga/MujerObjeto#
PROPOSTES SOBRE L’OBRA D’UN FOTÒGRAF
Bernard Faucon
Jo consumeixo, tu consumeixes
Alumnes de 4t d’ESO
Es pot treballar a les optatives d’informàtica i visual i plàstica.
Hauran de treballar amb un programa de retoc digital GIMP o Photoshop.
- Primera part
Comentari sobre l’artista triat, , i anàlisi de la seva obra. (Les grandes vacances i Evolution probable du temps)
Valorar el seu missatge, la història que hi ha o que es pot generar a partir de les seves fotografies, poden semblar fotogrames d’una pel·lícula o videoclip.
- Segona part
A partir de una idea al voltant de la societat de consum, sobre tot partint del que els alumnes parlin sobre el que afecta la societat de consum en els seus hàbits, han de plantejar-se una imatge fotogràfica que expressi aquesta idea, la imatge s’haurà d’estar pensada seguint uns criteris:
- Crear un escenari
- Un o uns personatges (podes ser ells mateixos o poden treballar amb ninots tipus playmobil)
- Uns determinats objectes
- L’enquadrament
- El pla
- El punt de vista
A nivell tècnic han de tenir en compte els següents elements que hauran de retocar en funció del missatge que volen donar o de la sensació que volen causar
- La il·luminació
- Els efectes
- El color
- Buscar altres imatges si volen afegir elements “impossibles” per poder afegir i fer un fotomuntatge
Finalment realitzen la fotografia i la treballen amb el programa de retoc digital.
El treball s’acompanya d’una memòria on expliquen que volen expressar i quins són els recursos que han emprat per aconseguir-ho.
Es pot plantejar el treball en grups de 2,3 alumnes per fer el plantejament però cadascú ha de realitzar una fotografia diferent.
Es valorarà que s’aconsegueixi comunicar la idea que volien expressar.
Els criteris que han seguit per fer la imatge (els diferents elements que han posat en joc)
L’originalitat i creativitat de la proposta i les reflexions fetes al voltant del resultat.
http://www.bernardfaucon.net/flash/indexFLASH.htm
http://www.bernardfaucon.net/v2/index.php
EL REPORTATGE FOTOGRÀFIC
Paisatge personal
Aquest treball es pot fer amb alumnes de 2n o 4t d’ESO.
Treball en grups de 4 o 5 alumnes.
Els alumnes han de treballar el seu paisatge quotidià. Els carrers que conformen el seus itineraris habituals, els racons, detalls, espais que per ells són significatius, on fan esport, activitats…han de copsar petits detalls, els llocs que més els agrada i el que menys, allò que canviarien….. detectar elements claus, tan estètics com socials.
Al final han de presentar un reportatge amb fotografies i peus de fotos d’allò que trobarien a faltar si se’n anessin i allò que canviarien.
Els grups s’han de fer tenint en compte interessos comuns si és possible i Els grups han de saber treballar integrant allò que els uneix com a ciutadans d’un mateix indret.
No ha de ser un reportatge turístic, sinó personal.
Un altra manera d’enfocar el reportatge seria tot el contrari, una guia turística dels racons del seu barri, tenint en compte que, com viuen a Barcelona, la zona ha de quedar molt ben acotada. Buscant els detalls més petits, no tant els grans monuments coneguts per tothom. Detalls de façanes, mobiliari urbà, fonts, botigues curioses, artesans… remarcant allò que no trobaríem a d’altes ciutats (xurreries, granges, mercats, torres o edificis singulars…).
Tan l’un com l’altre han de ser mirades personals, crítiques i han de tenir la capacitat d’observar ,d’analitzar el que els envolta amb una mirada nova i saber descobrir la bellesa i singularitat del entorn que els rodeja i que de vegades passa desapercebut.
També poden treballar el cel, el tros de cel que es veu entre els carrers, i els canvis de llum o les vistes des dels terrats.
Abans veuen una presentació amb fotografies de diferents fotògrafs que han treballat el paisatge urbà. Analitzant com estan fetes les fotografies, per què escollir el color o el blanc i negre, els tipus de plans, composició i la llum.
En el reportatge final s’avaluarà la qualitat de les fotografies, la adequació al que ells volen transmetre i la originalitat alhora de detectar, de cercar els objectius que provoquen una experiència estètica, personal o social i que fan que la fotografia sigui significativa.
http://www.tv3.cat/videos/3603491/Ciutat
http://www.tv3.cat/videos/3603491/Ciutat
http://blocs.xtec.cat/fentcinemaamer1112/2011/10/15/fotografiar-la-ciutat/