Disseny de la portada d’un cd

Proposta didàctica – Disseny de la portada d’un CD

AUTOR O AUTORS/ES DE LA ACTIVITAT

Nom i cognoms Cristina Estrada Schmitt
Centre i localitat Escola Infant Jesús  Barcelona

GRUP ON S’APLICA LA ACTIVITAT

Curs  i característiques del grup 2n d’ESO 

Grup heterogeni amb diversitat de tipologies d’alumnat.

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ DE LA EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Explica breument la seva ubicació dins la programació En el nostre centre a 2n la matèria fa 1 hora setmanal durant un quatrimestre. Per tant nomès treballem 5 unitats didàctiques. Aquesta activitat podria estar relacionada amb les dues primeres (U1 La comunicació visual; U2 La composició). Per tant es podria fer al final de la segona unitat didàctica.

DESCRIPCIÓ DE LA ACTIVITAT

Descripció de l’activitat i dels passos a seguir per desenvolupar-la.

 

Han de dissenyar la caràtula d’un CD.  El tema ha de ser un concert o Festival de música lligat a una estaçió de l’any i a un tipus de música  que vindrà donat per una audició musical que han fet a l’assignatura de música. També analitzar an previament algunes caràtules.

Objectius

que es volen assolir

  • Observar imatges tot valorant la importància semàntica i expressiva dels elements del llenguatge visual i plàstic: color, textura, forma, composició.
  • -Ser capaç d’elaborar una imatge amb finalitats comunicatives concretes
  • -Aprendre a llegir una imatge tot diferenciant els dos nivells de lectura: denotativa i connotativa.
  • -Practicar les tècniques de creació d’imatges amb eines i recursos TIC.
  • Expressar-se creativament,  interessar-se en l’experimentació i esforçar-se per superar estereotips i convencionalismes.
  • Ser capaç de revisar el procés creatiu i dels resultats segons les propostes prèvies plantejades.
  • Ser constant i ordenat en el treball.

Continguts

que es treballaran

Disseny i comunicació visual. Elements a tenir en compte. Observació i anàlisi de diferents aplicacions: cartells, portades de llibres, caràtules de CD…. 

 

Lectura d’imatges 

Tècniques de composició

El color. Ús simbòlic i expressiu

 

 

 

Tractament digital de les imatges: Les eines de transformació del Gimp (escalar, voltear, girar,…). El treball per capes

 

Temporització

5 sessions d’una hora. 

  • Exposició de l’activitat, tria del grup musical i descripció escrita de les caràcterístiques de la música o del grup triat, 1 hora
  • Elaboració de propostes a partir d’esbossos a mà alçada i el recull d’imatges necessiten pel treball. 1 hora
  • Elaboració de la caràtula, 2 hores.
  • Presentació del treball amb una memòria 1 hora

 

Organització del grup

(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)

Una primera sessió conjunta. 

Treball per parelles, amb la possibilitat que presentin dues variacions sobre la mateixa proposta  i una petita memòria sobre el que han volgut aconseguir i quins recursos han emprat (Composició, color, tipografia, símbols…)

Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades

(en cas de dur-la a terme)

Activitats d’avaluació
  • Dossier-recull del procés de creació de la caràtula 40%
  • Arxiu jpg amb la proposta final de la caràtula 50%
  • Actitud  10%

 

Criteris d’avaluació Justificació de les eleccions i decisions que s’han fet  per dissenyar la caràtola
Definició correcte dels elements gràfics que han utilitzat 

Adequació de les pautes indicades, funcionalitat, composició, color.. 

Treballar activament amb el company

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quins coneixements adquirits aplica? 

  • Expressivitat del color, la línia i la forma (1r ESO)
  • La comunicasió visual, tipus de llenguatges.
  • Interaccións entre llenguatges (2on ESO)
  • La imatge digital (1r ESO)
  • Els indicadors de profunditat (2n ESO)
  • Teoria del color (1r ESO)
  • Composició (2n ESO)
  • Lleis de la gestalt (2n ESO)

 

Quins nous coneixements fomenta? 

  • Eines d’edició d’imatges del Gimp
  • El disseny gràfic com a eina de comunicació visual
  • Ús de la fotografia i de la seva funció expressiva i comunicativa.
  • Ús de tècniques de creació i manipulació d’imatges amb ordinador.
  • La composició com a recurs expressiu.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen): 

 

  • Competència social i ciutadana

Organització del treball en grup i individual, capacitat de recerca i de presentació de les idees davant dels companys de classe.

 

  • Competència d’autonomia i iniciativa personal

Saber prendre decisions que ens porten a triar els elements d’una imatge (la forma, el color, la textura, la composició) no només per motius estètics o de gust personal sinó per motius relacionats amb l’expressivitat de la imatge, i aprendre a justificar les decisions que es prenen davant del companys.

 

  • Competència d’aprendre a aprendre

Fer treballs per parelles, de manera que es puguin ajudar entre ells a solucionar dubtes i aprendre

del company.

Plantejar-se preguntes: com ho puc fer per transmetre una idea concreta

  • Competència en el tractament de la informació i competència digital

Recerca d’informació i d’imatges per la xarxa i ú de programes  pel tractament de la imatge.

  • Competència lingüística i audiovisual.

Capacitat de síntesi i expressió verbal acurada i clara.

Correcció ortogràfica.

 

 

 

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS

Educació visual i plàstica 3 Text La Galera

DATA

18-11-2011

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *