CREAR UNA ANIMACIÓ
La proposta està pensada per 1r d’ESO. Es treballaria conjuntament a visual i plàstica i a la optativa de informàtica.
El treball es fa en grups de 4 persones.
- A la assignatura d’informàtica treballem els programes i les eines de l’ordinador a través de propostes relacionades amb el món del llenguatge cinematogràfic.
- Els alumnes ja conèixen i han treballat els tipus de plans, punt de vista, moviments de càmera i enquadrament.
- Explicar breument la història de la animació.
- Normes bàsiques per fer un curt amb objectes: stop motion.
- Visionat de diferents curts tipus clay animation i stop motion, d’on exteurem les idees de com fer el curt.
Es treballa en la elaboració d’un guió molt senzill. Es pot fer com un story board amb vinyetes o escrit estructurant ben clar cada escena.
La història ha de ser d’una sola seqüència (un acte) que es pot dividir en varies escenes.
Exemple: tipus el llapis vermell s’aixeca, fa una acció, entra en escena el llapis verd i es posen a parlar, de cop passa alguna cosa que fa que els dos hagin de prendre una decisió, fer alguna acció al respecte..els dos dibuixen alguna imatge o missatge escrit.
També poden animar contes breus d’en Pere Calders o en Gianni Rodari. Alguns dels seus contes són molt visuals.
Animació amb objectes (poden ser ninots tipus play mòbil, de plastilina, llapis de colors).
Crearem un escenari on es produirà la història.
La seqüència ha de estar ben estructurada: tipus d’angle, moviments de la càmera (en principi hauria de ser fixa per fer l’animació dels ninots, però es pot,fer algun moviment quan el personatge està quiet i es vol mostrar l’entorn o algun detall), llum, enquadrament.
Quan es tenen totes les seqüències cada grup farà el muntatge, han de decidir les transicions, la música, poden incorporar veu, i fer la presentació i els crèdits.
El muntatge es fa amb l’ordinador utilitzant programes tipus Audàcity, moviemaker o virtualdub.
Per fer la seqüència: estructuraran el nombre d’escenes que té:
ESCENA | IMATGE | ÀUDIO TEXT / MÚSICA |
Crèdits de la producció: _______________________________________________________
Els passos que hauran de seguir seran:
- Fer el guió literari i tècnic
- Planificar les fases de gravació
- Preveure quins materials necessitaran (càmeres, material per fer l’escenari i els objectes o ninots, música)
- Distribuir-se les tasques a fer
- Gravació
- Postproducció
- Visionat per al grup classe i per al públic al qual anava adreçat: pares, companys, amics, concurs…
Es valorarà sobre tot l’ús que han fet de les eines informàtiques, com han utilitzat els recursos i que el resultat final sigui una història coherent.
A l’aula de plàstica faran l’escenografia i els ninots si són de plastilina, si són objectes valoraran si cal retocar-los etc.
Es valorarà el grau de creativitat i la precisió, la adequació dels materials emprats per aconseguir que la història que han creat funcioni visualment i s’entengui.
Enllaços
http://monkeyzen.com/2010/11/i-love-stop-motion
http://www.youtube.com/watch?v=V11tdn3FwOQ
http://www.youtube.com/watch?v=t0KMSfiizdY&feature=related
http://www.lacriaturacreativa.com/2011/08/el-stop-motion-mas-grande-del-mundo.html
EXEMPLES
http://blocs.xtec.cat/ommedia/2010/04/12/animacions-amb-plastilina/
http://www.youtube.com/watch?v=oTWv63RyLP8
http://video.proamd.net/vidfeeder_view.php?id=B-LMcJL6nVE
http://www.youtube.com/watch?v=_P8-ZbopYKA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=H7l3Uwi-94M&feature=related