L’AFA s’organitza amb comissions de treball que treballen amb autonomia per dinamitzar l’activitat tan diversa que duu a terme.
Quines responsabilitats té una comissió?
- Iniciativa; fer una proposta i seguiment anual. La proposta pot ser pròpia o reemprendre les idees proposades de la memòria del curs anterior que estan al final d’aquesta entrada.
- Portar el pressupost al dia
- Fer la memòria a final de curs
- Facilitar la comunicació a través de l’escola. El servei de Menjador, Extraescolars, Compra de Llibres i Roba són d’interès general, pel que contem amb l’escola per maximitzar la seva difusió. Així que cada comissió s’ha d’assegurar que l’escola disposi de tots el formularis actualitzats a web de l’escola. La comissió de comunicació pot ajudar a dissenyar materials gràfics per fer les comunicacions dels serveis de l’AFA al Telegram de l’escola més visuals.
- Coordinar-se amb la resta de la junta de l’AFA. Per això es demana;
- Assistir (almenys, un dels seus membres) a la reunió mensual de la Junta de l’AFA. Aquesta reunió permet mantindre’s al corrent de manera bidireccional; la comissió comunica els seus avanços /dubtes/peticions; i la Junta directiva pren nota, si s’escau, per coordinar-se amb l’escola.
- En cas d’haver de prendre una decisió important es sotmetrà a votació amb la resta de la junta; la responsabilitat és conjunta.
- Aliniació amb els principis de l’AFA; escola verda, igualitària i sempre pensant en el bé de tot l’alumnat en general i no dels nostres fills en particular.
Us presentem les funcions bàsiques de les comissions.
- MENJADOR
–Vetlla pel bon funcionament del servei. Recull les sugerències/incidències comunicades per les famílies al seu correu menjador.guinovart@gmail.com i les transmeten a Scolarest en les seves reunions periòdiques. Coordina amb Festes l’ús de la cuina, si s’escau. S’assegura que l’escola disposi de tots el formularis actualitzats a web de l’escola, i posa l’AFA en còpia. La Presidenta fa les gestions per sol.licitar la vetlladora del temps de migdia.
– Destacar que NO formula el menú; aquest l’elabora l’empresa de menjador, seguint la guía de la Generalitat. Des de la Comissió sol es vetlla que segueixi les recomanacions publicades per superar el Programa de Revisió de Menús escolars (Preme) del Departament de Salut Pública i Educació que podeu consultar aquí.
ÈXITS dels darrers anys. Destacar la renovació de la decoració i mobiliari per crear un ambient més seré visualment y més silenciós, la compra i manteniment de la font d’aigua filtrada i el canvi de safates a vaixella de bambú. En quant als ingredients; canvi de iogurt ensucrat envasat a iogur a granel de La Fageda amb toppings més saludables, diversificar l’oferta de fruita, ús d’arròs de proximitat o deixar triar pa integral ademés del blanc. Des de la Presidència s’està treballant per alleugerir els costos de manteniment de la maquinària de cuina que ha estressat tant el pressupost de l’AFA en els últims exercicis.
- EXTRAESCOLARS. CONTEXT. Kids&Us, Paranoia Studio i CETCOM ofereix la graella d’extraescolars de migdia d’anglès, teatre i STEM respectivament. Diversports ofereix extraescolars subvencionades en horari de tarda i el servei d’acollida matinal o permanècia a la tarda.
L’AFA valora l’acceptació de cada activitat i es revalora la graella pel curs vinent i coordina la comunicació a través de l’escola, copian a l’AFA. En el cas de les extraescolars subvencionades (Diversports) hi ha dues reunions de seguiment amb l’Ajuntament a les que assisteix AFA-Escola-Diversports i l’Ajuntament.
ÈXITS. Al 2022 es va introduir STEM com a extraescolars de migdia i va resultar ser tal èxit que al 2023 es va duplicar la demanda. Diversports ha diversificat l’oferta (amb més opcions artístiques com Percusió en cajón). Ens agradaria incrementar la difusió de les activitats amb una mostra general (de migidia i tarda) en la festa de final de curs. També ens plantegem fer una reunió.
- LLIBRES I ROBA
-LLIBRES. Contacta amb Distribuidores per tal de centralitzar la compra de llibres, de l’agenda escolar i el pagament de la quota de l’AFA en una sol lloc. Però el curs 23/24, amb l’oferta del Val escolar de 100 euros, es va optar per derivar aquest servei a la tenda física d’Abacus Sant Boi i el cobrament de la quota el va gestionar generosament l’escola. S’assegura que l’escola disposi de tots el formularis actualitzats a web de l’escola, i posa l’AFA en còpia. Ademés fomentem activitats que promoguin la lectura (pe. Festa de Sant Jordi) però ens agradaria anar més enllà, amb la creació de tallers de contes a la Biblioteca un divendres al mes).
-Equipament Escolar. L’AFA concreta amb Eugeni Esports els dies de la venda i entrega de roba tres cops l’any. Amb la Comissió verda coordina també la recollida i venta de roba de 2a mà. S’assegura que l’escola disposi de tots el formularis actualitzats a web de l’escola, i posa l’AFA en còpia.
- FESTES. És l’ànima de l’AFA, la que fomenta la relació família-alumnat-escola de la que en som tan defensora.
- Nadal organitzem la sessió fotogràfica de l’alumnat, el tió i la venda de joguines de 2a mà en un acte solidari que promou la reutilització.
- Carnestoltes. Ens adherim a la Rua d’escoles que organitza l’Ajuntament. Al 2023 vam guanyar el premi a la millor coreografia!
- Sant Jordi. Fem festa a la tarda amb berenar i col.laborem amb l’activitat d’intercanvi de llibres amb Coordinadora d’AFAs de Castelldefels el dia de Sant Jordi.
- Final de curs. Portem dos anys fent una festa de final de curs al vespre-nit; aquest curs la volem fer en format diürn i centrar les presentacions d’extraescolars aquell dia.
- COMISSIÓ VERDA. Comissió transversal per instil.lar l’esperit verd en cada comissió. El curs 2022/22 va començar a organitzar sortides de recollida de brossa del nostre entorn amb el Projecte Libera. Aquest curs ens volem coordinar millor amb El comité verd de l’Escola; recuperar l’entrega del Boc’n roll a primer, la creació d’un hort al pati i volem promoure l’ús d’una compostadora a menjador; n’entens? Ens ajudes?
- PATI. Aquesta comissió es va aturar amb el COVID però la volem reemprendre per potenciar el pla de millora de pati que ha presentat l’escola a l’Ajuntament, que és de qui depèn el pati. Volem una zona d’esbarjo més verda, per temes mediambientals i climàtics, i que fomenti un joc més divers i inclusiu. Aquest any ens centrem en comprar joguines pel pati de primària i fer un repàs de manteniment del mobiliari exterior; ens ajudes? Ens manca coordinador
- EXTERIORS. Incideix amb l’Ajuntament sobre temes de seguretat vial i ciutadada, manteniment de zones verdes exteriors i d’accès (transport públic, carril bici, etc). Ademés volem donar-li un aspecte més acollidor amb la creació d’un mosaïc colorit, crear aixopluc amb una marquesina a les zones d’entrada i voldriem fer pinya amb l’associació de veÏns de Ca n’Aymerich que tant es mou pel nostre entorn.
- COMUNICACIONS. Dona recolzament tècnic a les Assamblees telemàtiques o híbrides, genera els formularis externs (pe, enquesta de menjador 2022) i divulga les activitats de l’AFA a Telegram i Instagram.
FAQs
- Em prendrà molt de temps? Els membres de l’AFA som voluntaris que fem aquestes tasques en el nostre temps lliure. Compartim la dificultat de treballar i conciliar, però la voluntat de sumar a l’escola ens fa trobar estones per sostenir la nostra associació. Per això és essencial ser efectius; organitzant-nos en Comissions i optimitzant el temps en les nostres reunions. Segur que tens manera d’ajudar; ho pots fer com coordinador d’una comissió o com col.laborador. Hi ha comissions que tenen una activitat al llarg del curs, com la de Menjador, d’altres que tenen una activitat més concentrada en el temps, com la de Roba o Llibres. També pots col.laborar en moments puntuals; p.e; col.laborar en una Festa concreta.
- He d’anar a moltes reunions? La Junta de l’AFA es reuneix un cop al mes per posar-se al corrent. Ho sol fer un dia entre setmana i en horari extraescolar per possiblitat l’assistència. Es recomanable que el coordinador de la Comissió assisteixi a aquestes reunions i, en cas de no poder ser, que hi vagi un col.laborador. Certes comissions s’han de reunir puntualment amb l’escola, com Llibres-Roba, Pati, Verda o Extraescolars.
- Puc estar en més d’una Comissió? Sí, encara que recomanem que una soci/a lideri una comissió com a molt, i que col.labori en altres si vol. És aconsellable que els membres de la Junta Directiva es centrin en les seves funcions i no coordinin cap comissió, tret de la de Comunicació. Que hi hagi un coordinador/a per comissió no sol dóna més pluralitat a l’AFA sinó que, al repartir les càrregues, dinamitzem el seu funcionament i els seus membres treballen més còmodament, cosa que pot afavorir la continuÏtat del seu voluntariat.
- He de ser sòcia per formar part d’una Comissió? Sí, l’AFA és una associació i com a tal es sosté gràcies a les famílies sòcies; així que per coherència, i perque així es va votar a l’Assemblea Gral d’Octubre de 2023, els membres de les comissions, siguin coordinadors o col.laboradors, han de ser sòcis. Això no treu que familiars de les sòcies tinguin les portes obertes per col.laborar en Festes, i que l’assistència als events de l’AFA està oberta a TOT el públic.
- He de ser vocal? No és obligatori, però és aconsellable que els coordinadors de cada comissió ho siguin, per tenir a més de veu, vot.
Sense les AFAS la majoria de serveis bàsics per a les famílies no estarien garantits. D’aquí que sigui essencial la participació dels pares i mares de l’escola. L’AFA representa a TOTES les famílies de l’escola, per això és interessant que la seva orgnització sigui el més plural i diversa posible. Vols formar-ne part? Només cal que ens ho feu saber via mail : afa@escolaguinovart.cat o que us poseu en contacte amb el coordinador/a de cada comissió
- Menjador. Coordina Alexandra Giner i Emma González. Escriure a menjador.guinovart@gmail.com
- Extraescolars. Coordina Marta Duarte però ara que és Presidenta, qui s’ofereix?
- Llibres i Roba. Coordina Marta Tortajada
- Festes. Coordina. Soledad Caffaro i Sonia Coronel. Col.laboren activament Marta Duarte, Laura Pereira, Egle Barros, Laura i Mauri. Marta Tortajada La Grossa i intercanvi de llibres de Sant Jordi.
- Pati i Comissió Verda. Coordina Marta Duarte però ara que és Presidenta, qui es candidata?
- Exteriors. Cristina Guedes. Col.labora Isaac Vázquez (Tresorer)
- Comunicacions. Junta directiva con la col.laboració de Marta Tortajada
PS. Aquí tens les memòries de les Comissions anteriors
- Curs 2022/23 (II)
- Curs 2021/22 (I)
- Junta 2019/2021
