PROJECTE MARTA ALTÉS: Setmana de l’11 al 17 de Maig

Aquesta setmana farem un Projecte de la nostra il·lustradora de la classe “LA MARTA ALTÉS. Com ho farem? A partir de contes treballarem les diferents propostes de llengua, matemàtiques, medi, plàstica i valors.

Els contes són:

  • NO!
  • CINC MINUTS MÉS
  • EL REI DE LA CASA
  • SÓC UN ARTISTA
  • EL MEU AVI

El que farem és que posaré en cadascun dels articles un videoconte i preguntes per veure si ho hem entès i després, les activitats de cada conte.

Us deixo els enllaços dels blocs dels especialistes de MúsicaEducació Física Anglés, i el de Biblioteca.

Espero que us agradi

No!

Nois i noies, se’n recordeu que aquest va ser el primer conte que vaig contar de la Marta Altés? Crec que a tothom li va encantar, així que anem a treballar-lo una miqueta més. Primer mireu el vídeo!

Per treballar l’expressió oral podeu fer dos titelles, una del gosset i un altra del seu amo. La idea és que es prepareu el conte junt amb germans o pares/mares i feu una miqueta de teatre. Vosaltres sereu FLOC ( al videoconte que haveu vist, el gosset es diu RUFUS, l’han traduït així al castellà, però nosaltres el coneixem com a FLOC) i algun familiar L’AMO/A.

A veure com us surt!! Després m’agradaria veure el vídeo de com us ha quedat!  Us deixo dos dibuixos que podeu imprimir o els podeu dibuixar i fer titelles amb palletes o qualsevol pal.

Titelles floc i l’ama

Amb l’expressió escrita, podeu completar aquest còmic! Ja ho haveu treballat a l’espai d’escriptura, se’n recordeu?

Per treballar la comprensió lectora, aneu a entrar a aquesta pàgina web i llegireu la biografia ( la seva vida) de la Marta Altés. Ja l’hem treballat al primer trimestre, però és una manera de tornar a recordar.

Biografia Marta Altés

Quan acabeu de llegir la seva vida i els seus contes contesteu a les següents preguntes:

  • En quin any va nèixer? Quants anys té?
  • On vivia?
  • En què treballava?
  • On es va mudar?
  • Què va estudiar allí?
  • Quin va ser el primer llibre que va publicar?
  • Quins llibres ha escrit?
  • Quin és el llibre que m’has t’agrada? Per què?

LECTURA: Recordeu fer lectura diària de 30 min, de manera individual silenciosa, per parella o lectura de contes per part d’un adult.

Cinc minuts més

Cinc minuts més! Una història molt divertida sobre mesurar el temps. Mireu!

  • Els vostres pares també us diuen que no tenen temps per a fer res?
  • Creus que 5 minuts és poc o molt de temps?
  • Si vosaltres esteu jugant al parc 5 minuts és molt o poc? I si esteu esperant en una parada del bus a que vingui per anar a un aniversari, 5 minuts d’espera és molt o poc?

Com veieu, quan estem fent una activitat que ens agrada el temps passa ràpid, però si estem fent una cosa que no ens agrada, el temps sembla que no passi mai…

Anem a aprendre una miqueta del com MESUREM EL TEMPS

El calendari és una forma de mesurar el temps en dies, mesos i anys. El nostre calendari és solar. L’any solar dura aproximadament 365 dies.

El «dia» és el temps que passa des que el Sol està en el punt més alt sobre l’horitzó fins que torna a estar-ho. Els dies duren 24 hores, les hores tenen 60 minuts i els minuts 60 segons. Així que 1 any té més de 31 milions i mig de segons.

Podem mesurar ELS SEGONS utilitzant l’oscil·lació d’un pèndol. Un PÈNDOL és un cos penjat d’un fil, que pot fer un moviment de vaivé, com ara un gronxador. Un pèndol ens serveix per construir un rellotge. Fent els càlculs adequats podem fer un pèndol que tarda exactament 1 segon en cada oscil·lació.

Així que anem a construir un RELLOTGE DE PÈNDOL. MESURAREM SEGONS.

MATERIALS
Fil de cosir, plastilina, pinça de la roba

CONSTRUCCIÓ

  1. Tallem un tros de fil d’uns dos pams, perquè ens sobre.
  2. Fem una boleta de plastilina de la mida d’una cirera.
  3. Incrustem un extrem deL fil dins de la plastilina i li donem de nou forma esfèrica.
  4. Subjectem l’altre extrem del fil amb la pinça. Apropem la pinça a la vora d’una taula de manera que la bola de plastilina quedi penjant del fil.
  5. Col·loquem sobre de la pinça un llibre o algun pes perquè no es mogui.
  6. Cal ficar la pinça per la part més ampla (amb el foradet en vertical) perquè el fil no fregui amb la pinça a l’oscil·lar.
  7. Amb una cinta mètrica mesurem el fil i ajustem la seva longitud fins que la distància des de la vora de la pinça fins al centre de la bola de plastilina mesuri exactament 25 centímetres. Amb aquesta longitud, el període d’oscil·lació d’aquest pèndol és d’1 segon.

CRONOMETREM TEMPS AMB EL NOSTRE RELLOTGE DE PÈNDUL.
Separem una mica la boleta de la seva posició d’equilibri i la deixem anar. El pèndol començarà a oscil·lar. Encenem un cronòmetre i anem a comprovar que cada oscil·lació (anada i tornada) triga 1 segon. Si no és així, hem de comprovar la longitud d’el pèndol per si ens hem equivocat.

Què podem cronometrar? Podeu mesurar el temps que tardeu en fer el llit, de dutxar-vos, de sopar, de sortir al carrer, de córrer una distància, clarament ho fareu des del cronòmetre que tingueu per casa.

Amb l’activitat de pèndul podeu comptar quants cops es mou el pèndul d’una part a una altra en un 1 minut i que els vostres pares us ajudin a saber quants vaivens fan en 5 minuts!

Per altra banda, podeu fer el càlcul mental i resolució de problemes dels enllaços que vaig enviar la setmana passada, ja que hi havien moltes activitats!

El rei de la casa

Aquí tenim el conte EL REI DE LA CASA, una història entre un gatet i un gosset.

Qui penseu que serà el rei de la casa?

Heu d’estar atents, ja que mentre veieu el conte les noies que el conten van formulant preguntes, la idea és que aneu parant i contestant a les preguntes en veu alta. Mireu!

Una vegada hem vist aquesta història tan xula de la Marta Altés, us pregunto:

Quin tipus d’animals vertebrats són el GATET I GOSSET? Són rèptils? Aus? Mamífers, amfibis o peixos?

Si voleu, podeu tornar a mirar els vídeos dels 5 tipus d’animals vertebrats que us vaig posar la setmana passada, per refrescar la memòria, i tenir a la mà les targetes de cada grup per poder jugar aquest joc que teniu a sota de l’article.

La idea és, qui tingui impressora, que imprimeixi el full, retalli els animals i els classifiqueu tots amb les targetes de cada grup, per exemple: agafeu la targeta de AUS i poseu al voltant tots els animals que siguin aus, així així amb cadascun dels grups. Està bé que expliqueu perquè pertany a un grup o a altre, dient les seves caractertístiques.

Qui no tingui impressora en un full podeu escriure el nom de cada animal,retallar tots els papers i classificar-los per grups.

Sóc un artista

Holaaaaa!! Aquí tenim el conte que us encanta “Sóc un artista” Molts de vosaltres ja el teniu a casa, i sé que l’hem treballat ja a classe, però ara li anem a donar una altra visió al conte. Mireu primer!

  • Què li passa al nen?
  • La seva mare té la mateixa visió de creativitat que ell? Per què?
  • Què fa el nen perquè es senti millor la seva mare al final del conte?

I vosaltres, sou igual de creatius que el nen de la història o sou més? M’ho voleu demostrar?

L’activitat que aneu a fer és CUINAR un plat ben ric, pot ser unes postres, un pastís, una amanida, un plat de carn o peix, un guisat, el que sigui, AIXÒ SÍ, HEU DE PENSAR QUE SOU UNS GRANS ARTISTES I DONAR EL VOSTRE TOC AL PLAT, la idea és que sigueu ORIGINALS.

Aquí us deixo un llibre de receptes originals, per si voleu fer alguna d’aquestes.

El Recetario más divertido

Quan acabeu el vostre plat feu-se una foto amb el plat i amb un full poseu el nom de la vostra creació! Així crearem un llibre de les vostres creacions culiniàries!!!

El meu avi

Aquí teniu el conte de “EL MEU AVI” que tracta de la relació tan bonica del seu avi amb el net. Mireu!!

És un conte molt curtet, però a la vegada amb molt de sentiment.

  • Que hi penseu de la relació entre l’avi i net?
  • Estan contents quan estan junts? Per què?
  • Estàs content/a quan estàs amb els teus avis?
  • Què t’agrada fer amb ells?

Us proposo que un dia d’aquesta setmana us PREPAREU EL BERENAR I TRUQUEU ALS AVIS. Si no pot ser, també podeu trucar a algun tiet o tieta. Prepareu paper i llapis i demaneu-los que US EXPLIQUIN UNA HISTÒRIA DE QUAN EREN PETITS. Mentre us expliquen la història PODEU ANAR APUNTANT ELS FETS MÉS IMPORTANTS, quan ja hagueu penjat, podeu ESCRIURE LA HISTÒRIA SENSERA. Segur que passareu una estona molt agradable tots plegats!

PROPOSTES de la Setmana del 4 al 10 de Maig

Hola nens i nenes de 1r!

Us vaig a fer un resum de tot el que podeu treballar aquesta semana, cada proposta està en un article diferent, igual que la setmana passada:

  • Inventem cançons, escrivim històries i  una comprensió lectora en castellà i altra en català.
  • Càlcul mental i resolució de problemes de manera oral i una activitat anomenada “Experimentem amb aigua”
  • Animals vertebrats.
  • Construïm animals
  • Treballareu el conte “Juan sin miedo” i fer “La capseta menja-pors”

Us deixo els enllaços dels blocs dels especialistes de MúsicaEducació Física Anglés, i el de Biblioteca.

Petons

Inventem cançons, escrivim històries i llegim!

Bones!

Aquesta setmana per treballar l’expressió oral us he preparat un vídeo on sortim la meva filla i jo inventant-nos una cançó, utilitzant una pilota. Mireu!

Inventem cançons

Us animo a que m’envieu un vídeo amb els vostres pares o germans inventant-se cançons!

En quant a l’expressió escrita us deixo dos històries que solament tenen imatge, el que haveu de fer és escriure en cada vinyeta una frase del que veieu, per formar una minihistòria.

1- Snoopy

2. Mafalda

I finalment us envio dues comprensions lectores, una en castellà i altra en català

Lectura inferencial escriu i dibuixa

C. Lectora Illa meravellosa

3.1. LECTURA: Recordeu fer lectura diària de 30 min, de manera individual silenciosa, per parella o lectura de contes per part d’un adult.

Salutacions!

Experimentem amb aigua!

Juga amb aigua de colors i ampolles de plàstic i aprèn sobre la capacitat simple i el mesurament de conceptes matemàtics al mateix temps!

Primerament un vídeo curtet per entendre el concepte de CAPACITAT

I ara, l’experiment que necessitarem el següent:

  • Ampolles de plàstic de diverses mides i formes (per exemple, envasos de xampú i suc)
  • embuts
  • una ampolla tallada
  • aigua tèbia acolorida i perfumada en una banyera gran o una galleda amb gel d’algun color diferent al blanc (utilitzarem aigua acolorida perquè fos molt visible en les ampolles transparents)

Després podeu dibuixar amb les ampolles marques simples com UN QUART, MEITAT, TRES QUARTS, TOT PLE. (Aquests conceptes són importants treballar-los de manera visual, així que no fa falta que poseu el nombre 1/4, 1/2, 3/4, 4/4)

També podeu marcar de l’1 al 10 i al 5 posar-li al costat la paraula MEITAT. Ho podeu veure en la foto de baix.

I ara a jugar!

Avui us deixo un joc per fer càlcul mental i d’altre per fer problemes. Així us serà més divertit!

Juguem a calcular!

Fem problemes a cicle inicial

Animals vertebrats

Avui coneixerem els diferents tipus d’animals vertebrats que són aquells que tenen esquelet. Es clasifiquen en 5 grups: rèptils, mamífers, aus,amfibis i peixos.

Aquí sota teniu 5 vídeos on parlen de totes les seves característiques.

Us he fet unes Targetes de les característiques d’animals vertebrats  amb la informació més important de cada grup. Està bé que les conserveu, ja que la setmana que ve us passaré un joc on haureu d’utilitzar aquestes targetes. De moment, podeu fer el següent:

  • Llegir-les
  • Jugar a endivinar les paraules que estan en majúscula, per exemple, si us pregunten: com respiren els mamífers? vosaltres dirieu la paraula en majúscula (PULMONS)
  • Podeu agafar una targeta, per exemple la dels rèptils i omplir els buits de les paraules que estan en majúscula (els pares poden copiar la targeta i deixar un espai perquè ells pensin o escriguin la paraula)

Amb paciència, ja que són molts vídeos i molta informació, us recomano que la feu en dos o tres dies.

Espero que us agradi!