Poble i ciutat

Què és un POBLE? I una CIUTAT? Quines diferències hi ha entre tots dos? Llegiu:

Una vegada haveu après les característiques entre Poble i Ciutat i també el que són els carrers, ara teniu una activitat entretinguda.

En el document que us penjo veureu en un full 25 dibuixos i en l’altre full les característisques de poble i ciutat. Haureu de relacionar dibuix amb frase i després quan ja ho tingueu heu de separar entre POBLE I CIUTAT.

Per exemple: veureu un dibuix d’un cotxe i trobareu la frase “hay poco tráfico”, així amb totes les frases i dibuixos i finalment heu de pensar si és poble o ciutat, en aquest cas és POBLE.

Activitat Poble i ciutat

Per fer activitat la podeu fer de diverses maneres:

  1. Imprimir, retallar i agrupar dibuix i frase i amb poble o ciutat
  2. Escriure-ho en un full apart vosaltres o els pares i fer el mateix que al punt 1
  3. Fer-ho oralment mirant des de l’ordinador
  4. Fer l’activitat en un word amb l’ajuda dels familiars.

Com us vingui de gust i que sigui millor per vosaltres, el més important és que aprengueu!

Construïm la nostra ciutat

De tot el que haveu après fins ara ja podeu construir la vostra ciutat sencera o escollir alguna part de la ciutat, per exemple l’HOSPITAL, L’ESCOLA, L’AJUNTAMENT, EL PARC, LA POLICIA, ELS BOMBERS, etc.

Recordeu de fer cossos geomètrics per construir els edificis i altres elements de la ciutat. Ho podeu fer amb plastilina o amb cartró o el que tingueu a casa que podeu utilitzar.

Si feu una part de la ciutat no solament haveu de fer l’edifici, sinò tot el que estigui relacionat, per exemple mireu l’escola de la foto, hi ha nens, un camp de futbol, arbres…

Ja tinc ganes de veure com us queda!

Aprenem a reciclar!

Tant si ets de poble com de ciutat també es NATURA i per tant hem de tenir cura de tot el que ens envolta.

Hem treballat molt el reciclatge al llarg del curs, però està bé que continueu fent-ho a casa, us deixo un joc per recordar on llencem la nostra brossa.

Aprendiendo a reciclar

Ara feu una activitat pràctica, coneixeu LES TRES ERRES? REDUIR, RECICLAR I REUTILITZAR?

REDUIR: Per exemple, si vas a comprar i necessites 6 ampolles petites d’una beguda, es pot aconseguir una o dues grans, tenint la mateixa quantitat de beguda, però comprareu menys envasos.

REUTILITZAR: Tornar a utilitzar un producte que ja ha tingut un ús. Per exemple les capses de sabates per fer manualitats, o la vostra carmanyola quan porteu l’esmorzar cada dia a l’escola.

RECICLAR: Ja sabeu, haveu practicat molt, llençar la brossa al contenidor que toca.

Feu una llista al llarg de la semana i poseu quines coses REDUIU, quines REUTILITZEU I quines RECICLEU!

LA POSTAL: Setmana del 18 al 24 de Maig

Algunes de les activitats que us proposo aquesta setmana són tot un procés per acabar amb una tasca final que és la creació de POSTALS.

Així que les activitats que farem seran:

  • Conèixer què és una postal, la seva estructura i els diferents tipus de postals.
  • Treball de les figures geomètriques planes: la postal quin tipus de forma és?
  • Els paisatges i els diferents tipus. Dibuixar un paisatge per a la postal.
  • Construïm una bústia.
  • Dictat de la grafia NY. Escriure postal tradicional. Fem postals virtuals!
  • Relaxació a la platja.

Us deixo els enllaços dels blocs dels especialistes de MúsicaEducació Física Anglés, i el de Biblioteca.

Espero que us agradi.

Què és una postal? Tipus de postals

Per saber com fer una POSTAL, hem de conèixer el què és, per a què serveix i quina estructura té.

La POSTAL és com una carta, però sense sobre, que per una banda té una fotografia o dibuix i per l’altra s’escriu alguna experiència, viatge, o simplement contar alguna anècdota per enviar-li a alguna persona per correu. Aquí baix teniu un exemple.

Veieu que té una estructura molt semblant a la carta, però la diferència és que no podem escriure moltes coses, ja que el tamany d’una postal és més o menys com la meitat d’un full.

Per classificar els tipus de targetes ho farem a partir del motiu del seu enviament, què vol dir això? La podem classificar si és per a una:

  • INVITACIÓ de noces, de bateig, d’aniversari.
  • SENTIMENTS d’amistat, amor, família
  • FESTES feliç any nou, dia del pare i de la mare, halloween, carnaval, bon nadal.
  • DIVERSIÓ vacances en platja, muntanya, camp, cap setmana, viatge, gastronomia.
  • Hi ha molts més tipus o és pot classificar d’altres formes, però treballarem aquestes que són les més conegudes.

La primera activitat és contentar a aquestes preguntes:

  • Què és una postal?
  • Per a què serveix?
  • La postal té dos parts, per davant hi ha una……….i per darrere…….
  • Quan comencem a escriure una postal que és el primer que hem d’escriure?
  • Dis-me una manera de saludar.
  • Quins tipus de postals coneixes?
  • Dis-me una manera d’acomiadar-te
  • Com pot saber la persona que rep la postal qui som? Pista és el pas num 5 de l’exemple de la postal.
  • Sabrieu escriure la vostra direcció de casa? Practiqueu.

La següent activitat és classificar les targetes en diferents tipus: invitació, sentiments, festes i diversió.

Classificar postals

Quina forma té una postal?

Majoritàriament les postals són de forma rectangular, ja veieu que les que fem cada any a l’escola per Nadal és una cartolina de tamany d’un full doblegat per la meitat.

Ens atrevim a ser ingeniosos i crear una targeta en forma de triangle, cercle, quadrat i per descomptat rectangular?

És molt senzill, agafeu un full i el doblegueu per la meitat i dibuixeu un triangle. Mireu els pasos.

Heu de fer una triangular, un quadrat, un cercle i un rectangular. Ho fareu molt ràpid i per decorar-la us vaig a deixar plantilles del tangram perquè pugueu jugar a construir formes! Les formes que tingueu construïdes en tangram les podreu apegar a sobre de les postals que heu creat o dibuixar-les!

Tangram-Figuras-para-imprimir_Parte1 Tangram-Figuras-para-imprimir_Parte2 Tangram-Figuras-para-imprimir_Parte3 Tangram-Figuras-para-imprimir_Parte4 Tangram-Figuras-para-imprimir_Parte5 Tangram-Figuras-para-imprimir_Parte6

Hi ha moltíssimes figures per fer, aquest material el podeu conservar per jugar sempre que vulgueu! (no fa falta imprimir, copiant les formes del tangram en un full, pintant-les i simplement mirant les figures des de l’ordinador o mòbil, ja podeu jugar!)

Aquí teniu per a fer càlcul mental de sumes: Són 4 columnes de sumes, podeu fer una cada dia i cronometrar-vos el temps que tardeu en fer cada columna i apuntar els minuts i segons que haveu tardat, a veure si cada dia tardeu una miqueta menys!

Càlcul mental sumes

Aquí us deixo una app per treballar els problemes matemàtics del quinzet que fem a classe però amb l’app. Hi ha molts problemes, els podeu fer entre aquesta setmana i la següent o al vostre ritme.

Fem problemes de Quinzet amb la formiga matemàtica

Els paisatges que hi podem trobar en una postal

Anem a aprendre una miqueta sobre els PAISATGES (continuant amb el projecte de Medi la NATURA)

En qualsevol paisatge podem trobar alguns elements de la naturalesa, són els elements naturals i altres que han posat les persones són els elements artificials.
Observem aquest paisatge. Què hi veiem? Identifica els elements naturals i els elements artificials.

Ara aprendrem els tipus de PAISATGES: Paisatge de muntanya, de planura i de costa.

Tipus de paisatges

La primera activitat és fer una recerca: Busca una fotografia d’un paisatge de muntanya, un altre de planura i de costa que coneguis i que t’agradi molt per internet.

La segona activitat és agafar la meitat d’un full i dibuixar i pintar per una banda un dels tres paisatges que haveu trobat amb la vostra recerca. Ja tindrem el dibuix de la nostra postal!

Construïm una bústia!

Per enviar les nostres postals necessitarem fer una BÚSTIA! Tan senzilleta com tancar bé una caixa de sabates (o la que tingueu) i fer un foradet o dos tal i com veieu en la foto. La podeu decorar com vulgueu!!

Que hi podem fer quan acabem la nostra bústia?

Ens podrem enviar cartes, notes o postals entre els familiars que hi viuen a casa vostra: pares, germans, avis…Podem escriure una nota i expressar alguna cosa que ens agrada d’una altra persona, o escriure coses que no ens agraden, o explicar que ens agradaria fer quan tornem a veure als nostres amics o familiars. Tot el que pugueu imaginar podeu expressar-ho per aquí. Quan passin uns dies obri la bústia a veure si trobeu missatges per vosaltres.

És una activitat molt bonica per treballar-la amb família.

Postal tradicional i Postal virtual!

Començarem per la POSTAL TRADICIONAL. 

Ja teniu dibuixat el paisatge de la vostra postal, ara toca escriure!

Abans de tot practicarem una miqueta el dictat de la grafia: NY

Paraules: aranya, muntanya, banyera, pinya, tonyina senyor, bony, juny

Frases: 1)Cada any al mes de juny em banyo. 2) L’aranya fa una teranyina al pany de la porta.

Una vegada haveu après aquest dictat, ja podeu escriure la vostra postal seguint les normes del primer article que us he penjat una foto de l’estructura de la postal. Escolliu paraules que haveu estudiat al dictat per escriure la postal!

Ara us ensenyaré a enviar POSTALS VIRTUALS, entreu en aquest tutorial:

tutorial postal virtual

A qui li podeu enviar? A un company/a de classe, algun familiar, a qui vulgueu!

La setmana que ve us enviaré a tots una POSTAL VIRTUAL, espero que us agradi.

Ens relaxem a la platja!

Ara toca relaxar-nos!

Quan tingueu una estoneta al final de cada dia, aneu a la vostra habitació, terrassa, balcó o en un lloc relaxant de casa teva i poseu-se aquest vídeo que sols l’utilitzarem per escoltar-lo.

Començarem posant el vídeo i simplement escolteu.

Ara imagineu que esteu en un PAISATGE DE COSTA, la platja, poseu-se a poc a poc crema solar pels braços, les cames, la panxa, l’esquena…Quan estiguem llestos, ens assentarem o ajeurem a la tovallola per pendre el sol.

Ara tanqueu els ulls i mentre pensem en la platja (el so de les onades, l’olor del mar, l’escalforeta que ens dona el sol…) farem unes quantes respiracions profundes. Agafarem lentament aire pel nas i el treure’m per la boca. Estareu així l’estona que vulgueu i necessiteu.

En acabar, començarem a poc a poc movent cadascuna de les parts del cos i finalment obrirem els ulls.

Gaudiu!