Literatura

Bernat i els bandolers.  Descripció de personatges prototipus: bandoler, virrei, pagès… El romancer català. Llegendes de lladres de camí ral. Els bandolers en la tradició literària: les llegendes, els romanços de canya i cordill, el Quixot. Els goigs. Les cançons de pandero.

El fill de la pluja d’or. Els mites. La tradició de la mitologia clàssica en la literatura catalana i universal. Geografia fantàstica: explicació literària dels accidents geogràfics.

El venedor de peixos.
Relació amb les novel·les detectivesques contemporànies. Caracterització del personatge-detectiu. El guió cinematogràfic.

El viatge del Dofí Rialler.
El viatge i la literatura. El mar i la literatura: l’aventura.

El vol del falcó. Els rapsodes. Les narracions mitològiques: el mite de Posidó.

Els convidats del bosc. La tradició oral i popular: els rodolins, les rondalles, les llegendes i els éssers meravellosos. El bosc fantàstic en la tradició literària.

Els fugitius de Troia. Relació amb la Ilíada i l’Odissea d’Homer i l’Eneida de Virgili.

Els genets de la tarda.
La novel·la realista rural.

Els inventors de fantasmes. L’Humanisme: Bernat Metge. La narrativa de tradició oral: les rondalles, les llegendes…

En Mir, l’Esquirol. Interrelació entre En Mir, l’Esquirol i El baró rampant d’I. Calvino. El virolai. Les biblioteques medievals i la tradició literària occidental: J. L. Borges, U. Eco. El món medieval en la tradició literària. La literatura i el providencialisme.

En Roc Drapaire. Les revistes infantils. El plaer de llegir i escriure. Els rodolins.

Estimat Stavros. La novel·la policíaca: la tècnica del gènere i la tradició catalana (Rafael Tasis, Manuel de Pedrolo, Jaume Fuster, Maria Antònia Oliver, Ferran Torrent, Jaume Ribera, Andreu Martín…). La novel·la d’aprenentatge. El mite de la infantesa.

Gasan i el lleopard. Coneixement de la literatura oral i tradicional: les rondalles i les llegendes. Anàlisi del personatge de Gasan posant-lo en relació amb les idees de J.-J. Rousseau sobre la bondat de l’ésser humà en estat pur (a la novel·la filosòfica Emili), i amb personatges literaris, protagonistes tots ells de novel·les d’aprenentatge (bildungsroman), com Robinson Crusoe, de D. Defoe; Mowgli, de J. R. Kipling; i Tarzan, d’E. R. Burroughs. El tractament d’aquests herois en el còmic.

Gegants a Rocanegra. Les cobles o les cançons de quatre versos per a himnes. El text humorístic. El tractament dels gegants en la literatura popular.

Germana veritat. Els tòpics del western: els indis, els ranxos, els robatoris… Els personatges prototipus: el xèrif, el jugador, l’alcaid, el bandoler, el buscador d’or, el caçador de recompenses… El tractament dels personatges femenins.

Gira-sol d’històries. El conte com a gènere. La realitat i la fantasia. La creació literària. La imaginació. Els mites.

Joc d’eixerits. Els tòpics del western. Els personatges prototipus. El tractament dels personatges femenins. L’antiheroi.

L’espasa i la cançó. Els jocs florals. La poesia trobadoresca. Els joglars. El teatre medieval. El viatge i la literatura. El viatge iniciàtic. Les narracions oníriques.

L’home de gregal. La novel·la romàntica: els prototipus de personatges i els tòpics (el pirata, l’enamorada, el malvat, l’oposició paterna a la relació amorosa, el segrest, el mar…). El teatre de William Shakespeare (Romeo i Julieta). El drama romàntic d’Àngel Guimerà (Mar i cel).

L’home dels gats. La literatura oral: les corrandes.

L’illa groga. Els narradors d’històries. La literatura d’aventures, de viatges i de naufragis: Les aventures de Robinson Crusoe, de Daniel Defoe.

L’ombra del senglar. Els joglars i els trobadors. El viatge i la literatura.

La caravana invisible. La novel·la de misteri i d’intriga.

La conquesta del barri. Les faules. Els còmics. Obres de la literatura universal amb protagonista animal, especialment gats.

La creu dels quatre anells. La mitologia. Les rondalles populars. La Bíblia.

La perla negra. La literatura oral: les rondalles, les llegendes.#Les narracions de tradició mil·lenària: l’ambientació oriental, la troballa, l’element màgic, els desitjos… Interrelació entre La perla negra i Aladí i la llàntia meravellosa. Les novel.les La perla de John Ernest Steinbeck i La perla negra d’Scott O’Dell.

Lladres de cavalls. Els tòpics del western: els indis, el tren, la recerca d’or, el tipus d’armament, el ranxo, el fort.

Mans de bronze. Els mites. La tradició de la mitologia clàssica en la literatura catalana i universal. El teatre clàssic: la tragèdia i la comèdia.

Nàufrags a l’espai. El gènere de la ciència-ficció.

Punta de fletxa. Els tòpics del western. Els personatges prototipus. Els personatges femenins. L’antagonista. El viatge i l’aventura. La literatura oral de les tribus índies: les tradicions, els recitadors. L’heroi. El mite. La recerca d’un tresor.

Saberut i Cua-Verd. Relació (en concret dels capítols 3r i 12è) amb altres mostres literàries que tinguin els animals com a protagonistes: des de les Faules d’Isop fins a La meva família i altres animals de Gerald Durrell, passant pel Llibre de les bèsties de Ramon Llull, les Faules de La Fontaine o La revolta dels animals de George Orwell. El recurs literari de la personificació. La narració eligíaca en primera persona. La literatura popular oral: les rondalles on el protagonista és un ós i les cançons de pandero. Lectura d’alguns passatges de Les floretes de sant Francesc de sant Francesc d’Assís.

Silenci, capità. El viatge i la literatura. Les llegendes marineres. La literatura naval: Cecil Scott Forester, Patrick O’Brian i Alexander Kent.

Tres xacals a la ciutat. La literatura de tradició oral. El tòpic del bosc.

Una quarta a babord.
El mar i la literatura: l’aventura, els tresors, les sirenes, els naufragis. Les havaneres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *