Avantatges del programari lliure

Des del meu modest punt de vista podem classificar els avantatges en tres grans grups. Del primer no en parlaré doncs queda lluny del meu abast i m’he de fiar del que diuen els que n’entenen de debò.

  • De negoci, evita el monopoli itot el que comporta.
  • ètics i socials, facilita l’accés de tothom a la tecnologia sense discriminació ni cap mena de restricció.Com a mestres aquest puntentenc que és el que més ens hauria d’interessar, per les seves connotacions transformadores i el paper que hi pot jugar l’escola. Fomenta la igualtat de drets.
  • i tècnics. Em centraré en aquest punt perquè en ser el més pràctic és el que més amoïna l’hora de plantejar-se fer el pas al programari lliure.
    • Millor qualitat. El resultat no és fruit de la competència sinó de la cooperació
    • Més seguretat. La cooperació permet que el que no veu un ho vegi un altre de manera que els possiblesforatsde seguertat són ràpidament detectats i solucionats. No cal remetre’l l propietari per que doni una solució.
    • Més estabilitat. No estar vinculat a una marca comercial i disposar del codi font facilita que en qualsevol moemnt qualsevol programador pugui fer el manteniment del programa, fins i tot si l’equip de suort inical ja ha desaparegut.
    • Preu. Sovint la distribució és gratuïta i comporta un canvi de mentalitat. Ja no es tracta de pagar per una llicència, es pot cobrar per uns serveis.

Què és això del Programari Lliure?

El concepte Programari lliure apareix en oposició al de programari propietari. Él programari propietari (o de propietat) és el que coneixem de tota la vida on quan nosaltres comprem un programa i acceptem la llicència d’us ens imposa unes condicions que no podem trencar; les més conegudes són que no en podem fer còpies ni el podem modificar però n’hi ha d’altres.

En general, es pot dir que un programa és lliure si permet les quatre llibertats definides per la Free Software Foundation:

  • La llibertat d’executar el programa per qualsevol propòsit (llibertat 0).
  • La llibertat de veure com funciona el programa i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 1). L’accés al codi font és un requisit.
  • La llibertat de redistribuir còpies (llibertat 2)
  • La llibertat de millorar el programa i de distribuir-lo de nou amb les millores realitzades, per tal que tota la comunitat se’n pugui beneficiar (llibertat 3). Igual que a la llibertat 1, l’accés al codi font és un requisit. (Font Viquipèdia)

Sovint s’identifica programari lliure amb gratuït i això no és del tot cert.  Res no impedeix que pugui ser venut mentre es respectin les condicions establertes.

Per nosaltres,  a l’escola i per extensió a casa, la llibertat de distribució és, potser, la més interessant. Usar programari lliure permet poder distribuir entre els nostes alumnes còpies dels programes que usem a classe. A  la llarga, ens facilita molt la feina en unificar versions.

En propers apunts presentaré alguns avantatges inconvenients del programari lliure. de moment per si algú té curiositat pot visitar el portal de la linkat (portal de la distribució educativa catalana) o la web cdlibre.org (web amb recursos lliures que funcionen sobre windows)