El jazz a l’abast

batjazz

“El jazz a l’abast” és una audició de BAT Audicions Musicals, que anirem a veure i a escoltar el proper dijous, 3 de desembre.

No tenim temps de tractar el jazz en profunditat, però si que podreu fer-vos una idea dels origens del jazz i de la seva evolució escoltant exemples dels principals estils del jazz i fent el següent treball:

A partir del mapa conceptual sobre el jazz, hauràs de d’explicar les principals característiques dels estils més importants del jazz. Cal que els expliquis cronològicament. També et pot ser útil la pàgina que el bloc del Departament de música dedica al jazz i el vídeo de l’audició.

UNITAT2: Música i tecnologia

tecnologiamusica3r CONTINGUTS

Les noves tecnologies aplicades al so i a la música

Producció electrònica del so

So analògic i so digital

Els instruments electròfons

L’enregistrament i la reproducció del so Evolució, aparells i suports

L’estudi de gravació

La indústria musical

Música i informàtica

L’MP3

MIDI


La història del so enregistrat


Electricitat i música [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/energiK/938475.rm" width="322" height="288"/]

L’altaveu [kml_rm movie="tp://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/videoteca/tecnologia/5m5915.rm" width="322" height="288"/]

El micròfon [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/videoteca/tecnologia/5m5914.rm" width="322" height="288"/]

L’estudi de gravació [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_842585.rm" width="322" height="288"/]

La música digital [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/digits/001_673685.rm" width="322" height="288"/]

Nous instruments, nous sons [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/qkicom/001_754437.rm" width="322" height="288"/]

Música i internet [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/bit@bit/001_687227.rm" width="322" height="288"/]

MATERIAL COMPLEMENTARI

La guitarra (mud edu365) L’evolució del so gravat (CNICE)

Història de la música enllaunada (Activitats) La història del so gravat (Activitat Jclic)

L’MP3 (mud edu365)

Webquest sobre informàtica musical

Power point sobre música i informàtica

UNITAT 1: què és la música

unitat13r

CONTINGUTS

Què és la música

Característiques pròpies de la música

L’itinerari fins arribar al públic

La relació compositor-intèrpret-públic

Les versions

Usos de la música en societat

Música funcional

Música de circumstància

Sintonia

Banda sonora

Música incidental

Música artística

La classificació de la música: els gèneres musicals


MATERIAL COMPLEMENTARI

Unitat 1: Què és la música (PDF)

Exercici: Mapa conceptual sobre l’tinerari fins al públic

Mapa conceptual: La classificació de les obres musicals

Versions: Lluís Llach – Lluís Llach

manu_guixlluis-llach

El darrer treball de Manu Guix, que porta per nom  Onze Llachs, és el resultat de fer seves onze cançons de Lluís Llach.

A continuació podeu escoltar 3 versions i triar-ne una per comparar-les.

A més, a Youtube i a Goear podreu escoltar més peces de Manu Guix i de Lluís Llach.

A continuació podeu escoltar 3 versions i llegir l’entrevista: Manu Guix, homenatge a Llach publicada a Secundèria, núm 128, octubre 2008 (pàgs. 6-7).

També us podeu descarregar l’exercici que heu de fer sobre l’entrevista i les versions.

A cavall del vent

Sé que això és un adéu
on no manquen plors
ni el soroll dels mots.

Sé que el temps llevarà
un mur silenciós
d’oblits i records.

Però em crida, em crida el vent
i me’n vaig amb ell.

Sé que hem tingut la raó
i, només per això,
tornaria a estimar-te.

Sé que els acords que escric
són per tenir aquí
la teva semblança.

Però em crida…

Sé que això és un adéu
on no manquen plors
ni el soroll dels mots.

Però em crida

Manu Guix

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Goear: http://www.goear.com/listen/294b935/A-cavall-del-vent-manu-guix

Lluís Llach:

País petit

El meu país és tan petit
que quan el sol se’n va a dormir
mai no està prou segur d’haver-lo vist.
Diuen les velles sàvies
que és per això que torna.
Potser sí que exageren,
tant se val! és així com m’agrada a mi
i no en sabria dir res més.
Canto i sempre em sabré
malalt d’amor pel meu país.
El meu país és tan petit
que des de dalt d’un campanar
sempre es pot veure el campanar veí.
Diuen que els poblets tenen por,
tenen por de sentir-se sols,
tenen por de ser massa grans,
tant se val! és així com m’agrada a mi
i no sabria dir res més.
Canto i sempre em sabré
malalt d’amor pel meu país.
El meu país és tan petit
que sempre cap dintre del cor
si és que la vida et porta lluny d’aquí
i ens fem contrabandistes,
mentre no descobreixin
detectors pels secrets del cor.
I és així, és així com m’agrada a mi
i no en sabria dir res més.
Canto i sempre em sabré
malalt d’amor pel meu país.
El meu país és tan petit
que quan el sol se’n va a adormir
mai no està prou segur d’haver-lo vist.

Manu Guix:

Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=eG5aubl0heE

Goear: http://www.goear.com/listen/3653505/Pa%C3%ADs-petit-manu-guix

Lluís Llach:

Youtube: http://es.youtube.com/watch?v=nD3tvsrgfpY

Goear: http://www.goear.com/listen/52bbf8b/Pais-Petit-lluis-llach

Que tinguem sort

Si em dius adéu,
vull que el dia sigui net i clar,
que cap ocell
trenqui l’harmonia del seu cant.
Que tinguis sort
i que trobis el que t’ha mancat
en mi.
Si em dius “et vull”,
que el sol faci el dia molt més llarg,
i així, robar
temps al temps d’un rellotge aturat.
Que tinguem sort,
que trobem tot el que ens va mancar
ahir.
I així pren tot el fruit que et pugui donar
el camí que, a poc a poc, escrius per a demà.
Què demà mancarà el fruit de cada pas;
per això, malgrat la boira, cal caminar.
Si véns amb mi,
no demanis un camí planer,
ni estels d’argent,
ni un demà ple de promeses, sols
un poc de sort,
i que la vida ens doni un camí
ben llarg.

Manu Guix:

Youtube: http://es.youtube.com/watch?v=wSYQr0_FGkU

Goear: http://www.goear.com/listen/568bcf8/Que-tinguem-sort-manu-guix

Lluís Llach:

Youtube: http://es.youtube.com/watch?v=Fk4ZHJJXLoQ

Goear: http://www.goear.com/listen/64f1f72/Que-tinguem-sort-lluis-llach

La maleta musical de 3r C

maleta-de-poeta

Dins d’una maleta, hi caben moltes coses. Pot arribar a cabre-hi tot allò que és realment important per a una persona. I com que les coses importants per a cadascú poden ser molt diverses, hi ha molts tipus de maletes: les maletes de viatge (ens serveixen per posar-hi el que necessitem per a un viatge. Poden ser força petites perquè normalment no transporten res d’imprescindible), les maletes de mudança (segurament més d’una i més grans perquè han de contenir tot allò que necessitem per viure en un altre lloc), les maletes de la memòria (són unes maletes molt importants, sobretot per a la gent que es nòmada, però que té molts records. Són maletes invisibles que  no ocupen lloc, tot i que poden arribar a pesar molt).

Nosaltres crearem  una maleta musical; la maleta musical de 3r C. Hi podreu posar coses relacionades amb la música que siguin importants per a vosaltres. Pot ser un CD que escolteu sovint, la lletra o la melodia d’una cançó que us agradi, la fotografia de l’instrument que toqueu, un instrument d’un país llunyà que heu comprat o que us han regalat, la fotografia del vostre cantant preferit, el nom de l’estil musical que us agrada més, etc.

Quan la maleta estigui ben plena l’obrirem i cada alumne compartirà amb la resta de companys el què hi ha guardat Així, la maleta musical de 3r C ens servirà per aprendre un munt de coses dels nostres companys i de la música.

Anirem omplint la maleta  fins el divendres 9 d’octubre  i a partir del dimarts   20 d’octubre començarem a compartir el seu contingut.

Les preferències musicals de 3r C

musicovery

Els estils musicals són molt diversos i els gustos musicals també. En aquest exercici hauràs de presentar-te, explicant breument quina és la teva relació amb la música i quines són les teves preferències musicals.

Escriu la presentació en word o writer, passa el corrector ortogràfic català i revisa l’ortografia, la sintaxi i l’expressió. Recorda que no has d’utilitzar abreviatures pròpies del llenguatge del mòbil o del Messenger. Un cop ben revisat, has d’enviar el text com a comentari a aquesta entrada del bloc. Per poder enviar un comentari primer has de clicar el títol de l’article. Has d’escriure la teva adreça electrònica, però no apareix en el bloc. El comentari no apareix immediatament perquè el Departament de Música primer l’ha d’aprovar.

És imprescindible enviar el comentari per tenir una nota de l’exercici. La data límit per enviar-lo és dilluns 28 de setembre. Un cop publicats els comentaris, dimarts 29 de setembre,  posarem en comú les preferències musicals de la classe.

Full d’avaluació de l’activitat

“Summercat”

summercatMolts de vosaltres, segur que heu escoltat molt aquest estiu la sintonia d’un anunci de cervesa que promociona alhora una illa del Mediterrani i una cançó que ha estat un dels grans èxits musicals de l’estiu. La cançó no es diu tonight, sinó Summercat i pertany al darrer disc d’un grup suec poc conegut que es diu Billie the vision and the dancers. A la seva web us podeu descarregar gratis les seves cançons. El grup també té una web en castellà i una a Myspace

L’haureu d’escoltar amb atenció, llegir la lletra i fer els exercicis proposats.


En aquest video podeu escoltar la cançó mentres seguiu la lletra. Si us ha agradat la podeu practicar en la versió karaoke.

A continuació teniu la lletra de la cançó:

SUMMERCAT

Et vaig donar un petó d’acomiadament a l’aeroport.
Et mantenia ben prop meu.
Vaig dir: “bé, ara ja estem aquí i no puc deixar de plorar, Lilly”.
I tu vas dir: “Hey hey hoo, saps que aquest és el camí a seguir
T’oblidaràs de mi quan sigui a l’avió
M’oblidaràs quan sigui a l’avió”

Aquesta nit, aquesta nit…
Vull estar amb tu, aquesta nit, aquesta nit…
Vull estar amb tu, aquesta nit.

L’avió s’enlairà i el meu amor va marxar amb ell.
El vent fresc colpejava les meves galtes durament.
I l’home del meu costat em va dir tot anirà bé
Jo vaig dir res anirà bé, però gràcies igualment.
I llavors vaig veure la teva cara a la finestra de la’vió.
Vaig agitar les meves mans i et vaig cridar:

Aquesta nit…

Portava una samarreta i el meu barret gastat.
Abandonat com un gat d’estiu.
I mentre estava dret allà, amb el cor destrossat, me n’adonava que t’havies quedat amb les claus del cotxe.
Així que vaig entrar al meu cotxe vell,
Em vaig quedar adormit al seient del copilot.
I vaig somniar amb l’estiu de sexe amb tu i tu xiuxiuejaves a cau d’orella:

Aquesta nit…

Per què no em deixes millor demà?(bis)
I a dalt dels núvols ella es va dir a si mateixa: “no puc creure que un home pugui ser tan ingenu.
És per això que et vull tant i és per això que no puc estar amb tu”.

Aquesta nit…

MATERIAL COMPLEMENTARI

Entrevista a Lars Lindquist. La Vanguardia, 14/09/2009

Exercici 3r ESO