Escape room a 4t tecnologia

Per finalitzar el curs vaig fer una escape room amb enigmes fets per mi i amb continguts curriculars de 4t de tecnologia. L’objectiu era comprovar d’una manera lúdica l’aprenentatge dels diferents continguts de 4t de tecnologia . El fil conductor de l’escape va ser que la professora de tecnologia havia desaparegut junt amb la llibreta de notes i havien de buscar-la. Per començar l’escape vaig emetre un vídeo realitzat per alumnes de 4t d’informàtica i de 1r de Batxillerat tecnològic on es donava la notícia. Durant tot el temps i de fons, vam posar un cronòmetre online i música per donar més ambient

Els diferents enigmes es van distribuir en 4 sobres, de cada sobre s’obtenia un número que en una prova final havien de posar en ordre i els permetia obrir el cadenat de la capsa que contenia el premi ( un 10 pels primers, un 8 pels segons, un 7 pels tercers i 6 pels quarts).

En el primer sobre, els alumnes van trobar unes pinces d’estendre la roba… les havien de col·locar de tal manera que es mostrava uns números … eren números digitals i l’havien de passar a decimal. D’aquí s’ obtenia el primer número.

En el segon sobre,havien dos enigmes a resoldre. El primer era un jeroglífic, d’on s’obtenia el nom d’un element electrònic. Al seu abast tenien una taula …. havien de buscar el seu símbol i indicar quants tipusd’aquell element havien a la taula.

En el tercer sobre, havíen de resoldre dos enigmes. En el primer havien de resoldre un mot encreuat amb diferents conceptes i si es resolia bé, apareixia el valor de la resistència que faltava en el següent enigma a resoldre.  Aquest era un puzzle d’un circuit el`¡ectric on s’havia de buscar el valor de la Intensitat total.

En el darrer sobre, els portava a buscar i bellugar una placa Arduino. Si es feia bé, sortia un número en pantalla sinó sempre havia la possiblitat de veure la programació de l’Arduino i també trobar el número.

Ja tenim els 4 números però ara s’han de posar en ordre . L’ordre tenia molt a veure amb el càlcul de resitències . tenien al seu abast el codi de colors .



La veritat que tot i que s’han de fer alguns canvis per a millorar l’escape room, l’activitat ha agradat molt i ha sigut una manera molt divertida de fer un examen final de tots els continguts del curs. Animeu-vos ¡¡¡¡

Kahoot

Kahoot és una eina online que ens permet crear continguts d’una manera molt fàcil i divertida de reproduir i que genera la participació de tot l’alumnat . A més, ens permet poder fer-lo de quaselvol tema ja que podem ampliar les preguntes amb fotografies o vídeos . Tenim 4 opcions: Quiz (preguntes tipus test on es puntua no solament si la pregunta és correcta o no, sinó també com de ràpid ho fas) ; Jumble ( joc que consisteix en posar en ordre una seqüència); debat i survey (test però sense puntuar). Quan comença el test, el programa et dóna un PIN, el qual , permet als diferents participants connectar-se al joc i  a cada moment, indicar la puntuació obtinguda.

En la pròpia pàgina de Kahoot tenim diferents exemples de Kahoots ja realitzats.

Aqui us deixo un vídeo tutorial  (you tube) però és un programa molt fàcil de fer i entendre

 

Arquitectura bioclimàtica

La bioarquitectura té com a objectiu obtenir el màxim de confort amb un mínim gast energètic. Ara estem revaloritzant moltes de les accions sostenibles que ja feien els nostres avis . Us deixo una mostra de recursos per saber més sobre el tema:

La casa Sostenible. Programam Quèquicom. TV3

Arquitectura sostenible: cases km zero. Programa Quèquicom. TV3

Edificios bioclimàticos . Programa ” Escarabajo Verde”. RTVE

Arquitectura Bioclimatica Bioconstruccion De Vivienda 1. Medi Ambient C9

Nous materials : el més petit , el més fort

En aquest documental ” Materiales de última generación: 1 el más pequeño”  d’ODISEA TV ens parlen de com l’ús de nous materials com els semiconductors i el grafè ha permès que l’electrònica evolucioni a estructures cada vegada més petites però més potents . Documental força bo.

En aquest altre documental de la mateixa sèrie ” Materiales de última generación: 2 el más fuerte” podrem veure quin és el material més fort; l’acer, el Kevlar, els  nanotubs de carboni,….

Polímers (Plàstics )

Els plàstics o polímers són un tipus de material orgànic semisintèctic o sintèctic amb uns propietats molt característiques: lleugers, de fàcil mecanitzar, preu barat, bons aïllants tèrmics, elèctrics i acústics, baixa densitat, resistents a alguns elements corrosius… però lamentablement  difícils de reciclar i per tant contaminants . Us deixo diferents materials per conèixer més sobre aquest material : 

TEORIA 

Polímers

Los Plásticos (pilar Latorre)

Los Plásticos (Libros Vivos . tema Clave)

VIDEO

Polímers (experimentació ) . EduCaixa . RTVE La aventura del Saber.

UPC tv ( diferents vídeos de l’experimentació que es realitza sobre polímers i les seves aplicacions )

 

 

 

Metalls no fèrrics

Dins dels metalls no fèrrics trobem el coure, l’alumini, … i els seus aliatges com el bronze… per saber més us deixo tots aquests materials:

 

(canal història -you tube):Coure

 

Bronze

Alumini

Metalls fèrrics

Dels metalls fèrrics, el més important és l’acer. Aquest és un aliatge entre el ferro i el carboni en una proporció entre el 0,03% i el 1,075%. Si la proporció de carboni és superior al 2% parlem de fosa o ferro colat .

Per saber què és, com es fabrica deixo una sèrie de materials:

  • El cicle de l’acer . Animació on es pot veure tot el procés de l’acer, aplicacions i reciclatge . A més, té un qüestionari que recomano el feu (realizat  per Made of Steel- versió espanyola supervisada per APTA). Image

 

 

 

 

 

  • Vídeo ( Así se fabrica el acero ). Extret de Discovery (you-tube)

  • Vídeo “Altos Hornos” (you tube)

Propietats i assaig de materials

En aquest article podeu trobar informació sobre assaig de materials

  • Teoria

Assaig de tracció (Universidad Politécnica de Valencia- You tube)

Diagrama tensión -deformación (Universidad Politécnica de Valencia- You tube)

Ensayo y Esfuerzo (Polivirtual-You tube)